• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Linnlin
    Chicita skrev 2013-01-27 12:02:34 följande:
    Tja det hjälper säkert någon annan... Som personen som frågade från  början exempelvis Flört
    Jag däremot tycker inte om prinsesstårta och därför har jag inte haft något intresse att göra någon sån heller. Och därför kunde jag alltså inte svara på frågan om just "hur man får prinsesstårtorna släta" som ställdes Tungan ute 
    Det var menat som hjälp till alla som undrade.
    Jag valde att citera just dig eftersom du hade svarat personen som undrade från början och jag svarade även på en del av dina teorier som du skrev med.
    Det var inget illa ment med det, inte menat att du skulle ta det personligt för att jag citerade just dig.
    Men om inte du kan svara, så måste ju det vara ok för någon annan som kan, att göra det utan att någon skall ta illa upp
    Jag tror även att personen som frågade från början kan läsa mitt inlägg även om jag citerade dig.

Jag tycker inte heller om princesstårta, men om jag kan svara på frågor som folk har om det, så tycker jag det är jyste att göra det ändå.
    Nu var det ju även så att den stora frågan från början handlade hur man gjorde med marsipanen på princesstårta för att se om man kunde göra så på andra "gräddiga" tårtor (om jag inte har missförstått) och som jag skrev längst ner, så går det aldeles utmärkt att göra det.
  • Chicita
    Linnlin skrev 2013-01-27 12:35:32 följande:
    Jag har inte tagit illa upp och det är självklart att alla som kan svara måste få göra det. Glad
    Men jag tycker ju att det är lämpligare att man citerar den som ställer frågan i så fall, så att om dom letar efter svar på sin fråga så ser dom snabbt att dom fått det.  Istället för att behöva läsa igenom allt som skrivs för att kanske hitta ett svar Flört 
    Jag letar i alla fall inte efter svar på mina frågor i inlägg som är adresserade till andra personer.

Och största frågan var väl (om jag minns rätt) hur dom på konditorier fick marsipanen så slät på en tårta som inte har någon direkt struktur, eftersom att vi brukar rekommendera skärfast fyllning för att man ska kunna "jobba" mer med marsipanen/SP'n

Du kanske kan svara på hur dom spacklar prinsesstårtorna, eftersom du skriver att man bör göra det Glad 
    Och hur kommer det sig att det inte bara säger "poff" och all grädde är utsmetad på bänken när man lägger på marsipanlocket på ett bageri, är det något särskilt i grädden som gör att den håller för tyngden?
    Och varför svettas inte marsipanen i kontakt med grädden när man gör prinsesstårta då, men den kan börja svettas i kontakt med grädde i andra tårtor...
    Vi amatörer kan ju bara gissa eller förklara hur vi själva gör.
    Om du jobbar på ett bageri så kan du ju säkert komma med tips som vi kan ha nytta av Glad 
  • Linnlin

Då skriver jag till alla som vill läsa nu då
    Nu skulle inte jag vilja kalla er amatörer, Ni gör tårtor och bakverk som många konditorer aldrig skulle kunna göra.
    Konditorer kan grunderna och vet hur det mesta hänger ihop, men har sällan eller aldrig chans att göra något annat än just grundsortimentet. vilket kan vara lite tråkigt ibland.
    Jag själv älskar att göra special tårtor, men kan inte säga att jag är superduktig på det, så denna tråden är guld värd för mig med alla tips och trix från er proffs
    så kan jag ge något tillbaka så är jag glad för det. tyvärr så finns det inte så många hemliga knep utan det mesta är faktist väldigt enkelt.
    så om jag tar princesstårtan som exempel igen

Det är faktiskt bara hårt vispad grädde i prinsesstårtan och mittendelen av en tredelad anslagsbotten som man lägger på grädden som gör att det håller för trycket.
    Man "formar" även den bottendelen runt grädden, så att den liksom hindrar grädden att åka ut.
    och då är det inte så mycket som kommer i kontakt med marsipanen
    Plus att på ett bageri/konditori så är det ju lite fuskigt för man har en kavlingsmaskin, som gör att man kan få marsipanen perfekt tunt kavlat så att den inte väger så mycket.
    vilket är jobbigt att göra hemma
    så när jag skall göra många tårtor hemma så går jag oftast till ett bageri och ber dem kavla marsipan eller sugarpasten åt mig

Det hur man får den slät och hur och vad man spacklar med hör liksom ihop, därför svarde jag mest på spackel frågan  förrut
    Spacklar gör man för att få bort smulor och små hål mm, och det är det som gör tårtan jämn, sen slätar man bara till den med händerna när marsipanen är på. precis som alla här nog gör redan när ni gör tårtor med ex sugarpaste.
    Så det är inget konstigt

För att de inte skall svettas, så är det precis som många här redan skrivit bra att använda smörkräm, eller som jag skrev, vaniljgrädde. Där är det vaniljkrämen som gör att marsipanen inte svettas

Men när det gäller spackling, så använder många konditorier olika saker. Så det finns säkert massor av folk som har fler och bättre förslag än jag

• Chicita
    Linnlin skrev 2013-01-27 13:31:26 följande:
    Tack Glad
    Hur gör du vaniljgrädde?
  • Linnlin

Du tar bara hårt vispad grädde och vänder ner vaniljkräm.
    Grädden måste vara hårt vispad eftersom det kan bli lite lösare när du blandar med vaniljkrämen.

• Chicita

Hur gör du vaniljkrämen då om jag säger så Flört
    Är det typ marsankräm bara? 

• Linnlin

Haha.. där hängde jag inte med
    När jag gör det hemma så använder jag bara marzan ja, gör den ganska hård den med.
    På jobbet så är det ju det där med fusk igen de flesta konditorierna köper färdig.

• Chicita

Fusk Förvånad
    Nejmen ajabaja skäms på er Flört

Nejdå, man förstår ju att om ni ska hålla priserna nere så har ni inte direkt tid att stå och koka egen vaniljkräm från grunden och allt annat sånt som ska göras.
    Jag har hört att konditorier/ bagerier har en speciell grej när dom vispar grädde... En maskin som blåser in luft i grädden samtidigt. Är det bara "hittepå"? *nyfiken*

Och har du provat att vispa grädde i mässingsskål? (eller var det koppar)
    Blir det verkligen bättre? (finns såna metallskålar på bagaren&kocken som hör till KitchenAid. Dock inte till mig Proffessional-maskin än. Men det vore intressant att veta om det funkar och om grädden blir luftigare och fastare.

haha nu blir du bombad med frågor här Tungan ute 

• Linnlin

Haha Bomba på, skall svara så gott jag kan.

Gräddmaskinen är helt sann, tror många konditorier hade haft svårt att klara sig utan den
    man häller i grädde utblandat med ex mjölk (vissa blandar med vatten andra med sockerlag) för att grädden inte skall vara för tjock, maskinen klarar bättre av det då. Sen är det luft precis som du säger. Det bästa av allt är att man har en liten ratt där man kan ändra hårdheten på grädden som kommer ut

måste säga att jag älskar kitchen aid, har ingen själv hemma, men jag drömmer om det
    Tror inte det blir bättre med metall, utan har att göra med hygien m.m.
    I maskiner så är det alltid metallbunkar, antar att det är för att de tål mer, håller längre
    jämfört med plast då de lätt får en oljig hinna på bunkens insida som är svår att tvätta bort helt,
    och jack där det samlas smuts.
    Så jag föredrar metall.

• Linnlin
    Chicita skrev 2013-01-27 14:24:44 följande:
    Proffessional-maskin än. Men det vore intressant att veta om det funkar och om grädden blir luftigare och fastare.
    Det kan ibland bli sämre resultat om bunken inte är helt ren, ex som jag skrev tidigare att plastbunken fått en oljig hinna. Men det är det enda jag kan komma på som skulle kunna ge ett sämre resultat.
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm