• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • BlomAnna
    Krila skrev 2013-01-07 21:58:24 följande:
    Men när man köper vanliga prinsesstårtor på bageriet så är det ju bara grädde och marsipan rätt på de? De har hållt sig fina över natten i kylskåp för mig i alla fall.

Ska marsipanen ha en viss temperatur?

Försökte mig på att göra sockerpasta en gång, det gick åt helvete=P Och det verkar inte så lätt att få tag på i vanliga affärer. 
    Om man tittar noga är det inte helt ovanligt att bagerier har lagt ett tunt lager "botten" ovan på gräddet och sen klätt tårtan. Annars penslar de troligen marsipanen med olja som Chicita. Det brukar jag göra och då svettas den inte jag gör likadant med sockerpasta för att undvika svettningar
  • ThereseV

Vill man inte krångla med att spackla så kan man ju täcka tårtan med mmf :P

• fayefaye

Övar på att göra dekorationer till bröllopstårtan och gjorde ett nytt försök på rosor idag (blev inte som jag hade tänkt mig senast). Just lagt upp en bild på bloggen! Länken finns härunder om någon vill titta :)

• Chicita

Ja dom såg inte så tokiga ut fayefaye Glad

Det är inte svårt att göra enkla rosor som man typ ser på prinsesstårtor. Men att göra sådana som ser riktiga ut och livfulla, det är svårare.
    Men efter att jag skaffade mig en ordentlig skumdyna så har mina blivit väldigt mycket bättre.
    Så en skumdyna och en ball-tool (om du inte har) kan vara det som gör skillnaden 

• fayefaye

Chicita: Det är precis det jag börjat använda nu, fattade inte alls hur jag skulle använda balltoolen i början men nu har jag nog fått till det bättre. Ska åka och köpa större utstickare nästa vecka (de jag har är bara 5cm som störst) och sen är det bara öva som gäller =)

• BlomAnna
    ThereseV skrev 2013-01-08 21:46:23 följande:
    Vill man inte krångla med att spackla så kan man ju täcka tårtan med mmf :P
    Har aldrig provat mmf...Vad är det och hur funkar det?
  • Principisessan

Hej, läste för ett tag sedan om något tips att man skulle blanda i något i vispad grädde för att få den lite fastare när man har den i en tårta. Och jag minns inte vad det var... Någon som vet?

• Chicita
    majjja skrev 2013-01-19 22:45:58 följande:
    Hej, läste för ett tag sedan om något tips att man skulle blanda i något i vispad grädde för att få den lite fastare när man har den i en tårta. Och jag minns inte vad det var... Någon som vet?
    Gelatin? Flört

Jag har haft i marsanpulver någon gång också. Det gör den aningen fastare och ger en god vaniljsmak. Men den blir inte alls lika fast som när man använder gelatin.

Man kan ju också köpa moussepulver från någon av tårtshopperna vi brukar rekommendera här. Då blir ju grädden smaksatt också så att säga Glad 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm