• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    StinaAnders skrev 2012-11-24 13:43:07 följande:
    Med risk för att bli hånad... Skäms Mousse-tårtor kunde frysas va? Tina långsamt i kylskåpet?

Vi kan nämligen inte bestämma oss för om vi ska ha tårtor eller pannacotta i olika smaker...

Just nu lutar det åt moussetårtor i ett par olika smaker, men vi hinner ju ändra oss igen ha ha ha....

Det blir max 35 pers. på vårat bröllop, barn inräknade.

Vad tror ni? Min sambo säger bara att det inte spelar nån roll för honom, vill jag ha tårtor så kör vi på det...
    Jag har fryst tårtor som innehållit mousse ja Glad Och det har gått jättebra. Det har dock varit mousse som har grädde som bas, vet inte hur det funkar med mousse som är baserad på äggvita men det kan säkert någon annan svara på.
    Jag har hört att det inte ska vara några problem oavsett innehåll, men man kan ju aldrig vara 100% säker innan man har testat.  Glad 
  • Chicita
    ThereseV skrev 2012-11-23 14:25:06 följande:
    Jag tänkte ge mig på att baka min första tårta "på riktigt" och nu känner jag hur lite koll jag har haha. Jag vet att jag såg ett recept på tårtbotten någonstans här på bt men nu hittar jag inte igen det, finns det kanske någon här som sitter på ett grymt recept (och tips på hur man lättast delar den) ? :) 
    Sedan undrar jag om någon har något bra tips på god chokladfyllning, och hur mycket räknar man med för ett lager? 

Sådär då...
    Tårtbottnar var det

Ca 20 bitar ska detta räcka till, men det håller jag inte med om. Jag brukar sätta en "krage" av smörpapper på insidan av formen som är ca 5 cm högre än formen (stryk lite smör på formens insida så klistrar det fast smörpappret tills smeten har kommit i och håller den på plats, klipp gärna ut och lägg en rundel i botten också så slipper du bröa formen.
    Jag brukar göra 1,5 sats till en 20-bitarsform (ca 25 cm)

1 sats - sätt ugnen på 175 grader. Kakan gräddas i nedre delen av ugnen i ca 40 min

4 ägg
    2 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt, det ska börja ändra färg och bli ljusare innan du har vispat klart
    Blanda mjölsorterna och bakpulvret
    Vänd ner (eller vispa på låg hastighet) i smeten och blanda väl (sikta gärna mjölblandningen för att undvika klumpar)
    Häll smeten i den preparerade formen och grädda enligt anvisningarna.
    Känn med en sticka om den är klar.

För att dela bottnarna så ska dom vara riktigt svala. Jag har hört att bottnar som är tinade (alltså har varit frysta) ska smula mindre när man skär upp dom. Men jag använder min "tårtsåg" med ställbara höjder, så jag klarar mig rätt bra ändå.
    Men om du inte vet att du kan skära rakt så kan du dela med sytråd.
    Ta en bit sytråd (gärna lite grövre) och lägg runt kakan. Det ska bara bli kanske 10 cm över på varje ände när du gått hela varvet runt. Korsa ändarna (knyt inte) och ta tag så nära kakan du kan. Dra sen isär händerna och var noga med att hålla dom i samma höjd som där du lagt tråden, så kommer tråden att dela bottnarna åt dig enkelt och relativt smulfritt. 
  • ThereseV
    Chicita skrev 2012-11-24 14:28:07 följande:
    Åh, tack! Jättesmart med sytråden! Jag var lite nojjig över hur jag skulle lyckas dela den rakt, och det där låter väldigt mycket enklare än att krångla med en kniv:)
  • Chicita
    ThereseV skrev 2012-11-24 21:12:06 följande:
    Åh, tack! Jättesmart med sytråden! Jag var lite nojjig över hur jag skulle lyckas dela den rakt, och det där låter väldigt mycket enklare än att krångla med en kniv:)
    Jag kan ju säga att det funkar bäst om du inte bröar formen när du gräddar kakan. För då blir kanten lite hård och det är svårt att skära igenom den med sytråden. Så oavsett vilket recept du använder sen - ta gärna mitt tips med smörpapper i formen så kan du också fylla formen högre upp och på så sätt också få lite tjockare bottnar (som är enklare att dela) och som gör tårtan lite "maffigare" när du lägger ihop den.

När det gäller chokladfyllning så finns det massa goda recept.
    När jag gör bröllopstårtor så fuskar jag och använder pulvermousserna som är avsedda för tårtor (finns på tårtdecor + kakburken mm) eftersom dom alltid blir rätt i konsistens. Och då brukar jag göra en enkel chokladganache som jag brer på botten som hamnar under moussen bara för att få lite mer chokladsmak.

Jag tycker om mycket fyllning, så jag brukar använda ca 4 dl grädde/ fyllningslager.
    Jag gör oftast mina mousser på grädde, oavsett smak. Även om dom blir fluffigare med äggvita och saftigare med äggula så gillar jag inte tanken på salmonellarisken även om den inte är så stor... 
  • StinaAnders

Tack Chicita för upplysningen om frysning av moussetårtor ;)

Nu undrar jag då vidare; finns det flädermousse på pulver?? Och smultron??
    De är mina o sambons favoritsmaker...

Har letat på kakburken o tårtdecor men hittar inget....Andra mousse pulver finns ju men inte de smakerna.
    Kanske finns det fler sidor som säljer sånt pulver??

• Chicita
    StinaAnders skrev 2012-11-25 12:25:52 följande:
    Tack Chicita för upplysningen om frysning av moussetårtor ;)

Nu undrar jag då vidare; finns det flädermousse på pulver?? Och smultron??
    De är mina o sambons favoritsmaker...

Har letat på kakburken o tårtdecor men hittar inget....Andra mousse pulver finns ju men inte de smakerna.
    Kanske finns det fler sidor som säljer sånt pulver??
    Använd den neutrala moussen annars och ersätt vattnet man blandar pulvret med innan man blandar med grädden, med koncentrerad flädersaft och saft från smultron (har sett att det finns för att göra smultronläsk - alltså till sodastream).
    Glad 
  • ClaraH

Nu har jag äntligen fått till min första våningstårta. Jag passade på att testa på vårt glöggmingel igår. Det blev en pepparkakstårta med loingon mousse i. De som åt den tyckte att den var god och saftig. Själv hade jag fullt upp med alla gäster så jag ska ta en bit idag och känna efter. Recept finns här: http://salstamm.blogspot.se/2012/12/pepparkakstarta-med-lingonmousse.html
  • Chicita

Kul ClaraH Glad
    Jag har också gjort en med pepparkaksbottnar en gång, men jag använde en creamcheese-frosting som fyllning.
    Och det var superpopulärt på fikat på jobbet kan jag säga Skrattande 

• jossan2013

Någon som sett eller gjort en Cupcake i storlek som en riktig bröllopstårta ?
    Jag älskar formen på cupcakes men går det att göra en stor sådan utan att den "säckar" ihop ?

2013-Bästa året-Ever
  • Boringbrick
    jossan2013 skrev 2012-12-03 23:59:23 följande:
    Någon som sett eller gjort en Cupcake i storlek som en riktig bröllopstårta ?
    Jag älskar formen på cupcakes men går det att göra en stor sådan utan att den "säckar" ihop ?
    2013-Bästa året-Ever
    www.google.se/search&q=big%20size%20cupcake&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=0Du9UOzgOtPU4QTOwICgBg&biw=1024&bih=485&sei=1Tu9UPO5GYv14QSYk4GIBQ#um=1&hl=sv&tbo=d&tbm=isch&sa=1&q=giant+cupcake&oq=giant+cupcake&gs_l=img.3..0j0i24l8.55696.68246.0.69028.23.17.2.3.3.0.416.1778.3j6j0j1j1.11.0...0.0...1c.1.eZ0vv2rzr-M&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=b4280b74fb57ca41&bpcl=39314241&biw=1024&bih=485
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm