• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    eml33h skrev 2012-11-23 09:18:13 följande:
    Kan man ha en av varje sort eller blir folk sura om den tårtan dom ville smaka tar slut?
    Sur tror jag ingen blir, men besviken kanske...
    Jag skulle nog i alla fall bli ledsen om tårtan jag suktat efter halva kvällen var slut när jag väl kom fram i kön och fick ta en bit av det som var kvar av de jag inte var så sugen på... Eller vara utan. 
  • eml33h

Kanske inte var en så bra idé trots allt : )
    Då får vi nog försöka enas om en tårta, eller kanske hålla oss till två alternativ.

Chicita skrev 2012-11-23 09:21:36 följande:
    Sur tror jag ingen blir, men besviken kanske...
    Jag skulle nog i alla fall bli ledsen om tårtan jag suktat efter halva kvällen var slut när jag väl kom fram i kön och fick ta en bit av det som var kvar av de jag inte var så sugen på... Eller vara utan. 
  • Minuz

Och mobilen skrev visst som den ville.

Tänkte om man kunde ha kylklampar under lastpallen för att hålla den lite kall......

Vi ska ha en fyrkantig tårta i tre lager.
    Den kommer innehålla päronmousse och vit chokladmousse, sedan ska den spacklas i smörkräm och täckas med sockerpasta och dekoreras.

I den lokal där vi ska vara så finns endast en halvkyl så vi kommer själva att köra upp ett kylskåp till. Så det känns som att det vore lättast om man kunde hitta en lösning där tårtan slipper stå i kylen. Då största lagret är 40x40 cm så är den ganska stor. Och jag med mitt kontrollbehov kommer inte kunna slappna av om jag vet att något kan hända tårtan på vägen så att säga...... Hoppas ni förstår vad jag menar

• eml33h

En liten bild på ett tårtmonster och den mumsiga tårtan med mörk choklad och hjortron.

• Chicita
    eml33h skrev 2012-11-23 09:25:01 följande:
    Kanske inte var en så bra idé trots allt : )
    Då får vi nog försöka enas om en tårta, eller kanske hålla oss till två alternativ.
    Ni kan ha flera alternativ, men beräkna gärna så att alla kan få en liten bit av varje tårta. Och skär upp tårtorna i förväg så att man tar en färdig bit och inte skär själv.
    Det är inte lika stor chans att folk tar två bitar av en färdigskuren tårta, som att dom tar en bit som skulle motsvara 2-3 färdigskurna bitar om alla tog själva Flört 

Om det är tårtbuffé så vill jag ju gärna kunna ta lite av flera tårtor även om jag kanske inte tar av alla. Så att ha rätt smala bitar uppskurna i förväg är smidigt för mig då som gäst Glad 
  • Chicita
    Minuz skrev 2012-11-23 09:26:04 följande:
    Och mobilen skrev visst som den ville.

Tänkte om man kunde ha kylklampar under lastpallen för att hålla den lite kall......

Vi ska ha en fyrkantig tårta i tre lager.
    Den kommer innehålla päronmousse och vit chokladmousse, sedan ska den spacklas i smörkräm och täckas med sockerpasta och dekoreras.

I den lokal där vi ska vara så finns endast en halvkyl så vi kommer själva att köra upp ett kylskåp till. Så det känns som att det vore lättast om man kunde hitta en lösning där tårtan slipper stå i kylen. Då största lagret är 40x40 cm så är den ganska stor. Och jag med mitt kontrollbehov kommer inte kunna slappna av om jag vet att något kan hända tårtan på vägen så att säga...... Hoppas ni förstår vad jag menar
    Frys in mjölklitrar (eller tja töm dom, fyll upp till 3/4 med vatten och frys in så får ni billiga kylklampar som ni kan använda i större mängd och även byta ut enkelt under kvällen. När dom gjort sitt så häller man ju bara ut vattnet och sen slänger man förpackningen Flört
    Mousse brukar behöva stå kallt för att inte bli blöt och "rinnig" om det inte är mycket gelatin i den.
    Och en vanlig ingrediens i mousse är ju grädde...
    Om ni bara kyler underifrån så kommer kanske bottenlagret vara nästan fryst medans resten är varmt, svettigt och har börjat smälta.
    Kan ni ta en stor kartong eller något och sätta över tårtan och sen lägga kylklampar ovanpå kartongen (kanske gärna i kartongen också om det är möjligt.
    Eller skaffa stora platta sjok av frigolit och gör en låda av, eftersom frigolit ju isolerar bra...

Jag skulle vara mer orolig för att smörkrämen smälter och börjar rinna ner över bottenvåningarna och att tårtans innehåll kommer i kontakt med sockerpastan som är lite känslig för sånt så att även pastan börjar smälta.
    Jag har nämligen varit med om det själv...
    Det såg ut som om tårtan grät blod när det rann rännilar av smält sockerpasta blandad med hallonmousse (färska hallon i moussen så det var väl dom som var boven i dramat när det gällde färgen) 
  • ThereseV

Jag tänkte ge mig på att baka min första tårta "på riktigt" och nu känner jag hur lite koll jag har haha. Jag vet att jag såg ett recept på tårtbotten någonstans här på bt men nu hittar jag inte igen det, finns det kanske någon här som sitter på ett grymt recept (och tips på hur man lättast delar den) ? :) 
    Sedan undrar jag om någon har något bra tips på god chokladfyllning, och hur mycket räknar man med för ett lager? 

• BlomAnna
    ThereseV skrev 2012-11-23 14:25:06 följande:
    Jag tänkte ge mig på att baka min första tårta "på riktigt" och nu känner jag hur lite koll jag har haha. Jag vet att jag såg ett recept på tårtbotten någonstans här på bt men nu hittar jag inte igen det, finns det kanske någon här som sitter på ett grymt recept (och tips på hur man lättast delar den) ? :) 
    Sedan undrar jag om någon har något bra tips på god chokladfyllning, och hur mycket räknar man med för ett lager? 

Jag bukar använda det här receptet till tårtbotten jag ska dela... bakgladje.blogspot.se/2011/03/tartbotten-tre-lika.html
    Om jag gör i lågpanna brukar jag göra detta:
    4 ägg
    2 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver
    Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner i äggsmeten. Smörj och bröa en långpanna, häll i smeten och grädda ca 10-20 minuter i 225 grader. (jag brukar använda bakplåtspapper istället för att smöra och bröa)

Gjorde för ett tag sen riktigt goda citron och lakrits cupcakes...

Recept finns på bloggen om ni vill prova annavirrpannan.blogg.se

• Chicita
    ThereseV skrev 2012-11-23 14:25:06 följande:

Jag ska försöka leta på mitt tårtbottenrecept i morgon. I kväll är jag så trött att jag inte vågar skriva av något, för då får jag säkert måtten fel Oskyldig
  • StinaAnders

Med risk för att bli hånad... Skäms Mousse-tårtor kunde frysas va? Tina långsamt i kylskåpet?

Vi kan nämligen inte bestämma oss för om vi ska ha tårtor eller pannacotta i olika smaker...

Just nu lutar det åt moussetårtor i ett par olika smaker, men vi hinner ju ändra oss igen ha ha ha....

Det blir max 35 pers. på vårat bröllop, barn inräknade.

Vad tror ni? Min sambo säger bara att det inte spelar nån roll för honom, vill jag ha tårtor så kör vi på det...

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm