• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    jossan2013 skrev 2012-12-03 23:59:23 följande:
    Menar du flervåningstårta eller bara som en enda stor - och till hur många personer ska det räcka till i så fall?

Jag skulle tippa på att ett vanligt bageri inte skulle ställa upp och göra en sån till dig, men att med lite träning kan du kanske göra en själv Glad
  • jossan2013

Perfekt :) Just något sånt jag letat efter.

En sådan stor form vore perfekt. Om det blir fler på bröllopet kan man ju göra 2 eller 3 t.ex. med olika topping etc.

2013-Bästa året-Ever
  • aminis

Hej! Jag funderar på tårtor här hemma och har hittat en som jag fastnat för: bakochdessert.se/recept/visa-recept/lime-och-vit-chokladmousse-pa-browniebotten 

Har dock lite frågor som någon av er säkert kan svara på:
    1. Kan man bygga flera våningar av den här tårtan? Blir det för tungt med browniebotten?
    2. Kan man "spackla" den och täcka över den så att den blir helt vit? Och hur blir det isf - blir det äckligt månne?
    3. Täcka med sugarpaste eller marsipan? (Om man nu ens ska spackla och täcka...)

Jag ska såklart provbaka nångång också men tänkte bara höra vad ni har för infallsvinklar...

• Chicita
    aminis skrev 2012-12-04 20:50:27 följande:
    Du kan behöva en ställning till tårtan om du vill ha våningstårta. Rena moussetårtor är inte optimala att stapla då pinnarna man har inuti tårtorna som stöd kan skära igenom moussen rätt enkelt, om man inte gör moussen väldigt väldigt hård, och det räcker med att en pinne sitter bara ANINGEN snett för att det ska börja gå åt skogen.

Att spackla utanpå mousse kräver också att moussen är väldigt fast. Risken är att du gräver bort moussen istället för att lägga på en smörkräm.
    Det är nog bättre då att pensla sockerpastan (det är det enda som blir helt kritvitt, marsipan kan bara bli "nästan-vit" typ Ivory) med smält smör... Men det är samma sak där. Om inte moussen är väldigt väldigt fast så kommer du inte att kunna klä tårtan på ett snyggt sätt.
    Fördelen med moussetårtan är ju att den går att frysa, så teoretiskt sett borde du kunna komma runt problemen med för mjuk mousse genom att spackla och täcka när tårtan är frusen. Men hur det ser ut när tårtan tinar sen vet jag inte...

Browniebotten säger jag inte så mycket om. Det beror mycket på hur tjock du gör den och hur du ska  bygga tårtan sen.

Jag gör i princip bara moussetårtor - även staplade.
    Men då har jag bottnar emellan mousselagren, och högst upp, så att det finns något som stabiliserar pinnarna och hindrar dom från att glida.
  • aminis

Tack Chicita! Men om jag gör någon botten mellan mousselagren då så tror du att det kan funka att göra våningstårta? :) brukar du inte täcka dina moussetårtor med något då (när du säger att det är svårt om man inte gör mossen väldigt hård alternativt spacklar den fryst)?

• Chicita

Ja jag spacklar tårtorna med smörkräm och täcker med sockerpasta.
    Men jag har botten, mitt och lock i sockerkaksbottnar. Så det fungerar ju som en sorts "vakt" så att man inte gräver bort all mousse.
    Vet inte hur jag ska förklara, för mig är det liksom så uppenbart Flört 

När man använder mousse som fyllning så kan man göra den lite stabbigare också, men utan att det blir en enda stor geléklump av det hela. 

• aminis

Men då kan man kanske lägga till en botten mellan de två mousselagren och ha ett lock på och sen spackla :) ?

• Chicita
    aminis skrev 2012-12-07 17:39:01 följande:
    Men då kan man kanske lägga till en botten mellan de två mousselagren och ha ett lock på och sen spackla :) ?
    Det är ju värt ett försök i alla fall Glad
    Om du ska ha våningarna staplade på varandra så glöm inte att sätta i några kraftiga pinnar.
    Det funkar riktigt bra med avkapade blompinnar (oanvända förstås Flört ) om varje tårta står på ett eget pappfat...
  • aminis

Jag ska göra en provbakning nångång här i framtiden så får vi se :) har lång tid på mig. Dagen D är först i augusti 2014 :) hehe. Men tack så mycket för hjälpen!

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm