• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita

haha.. ja kanske det Flört
    Det går ju att frysa in också om man inte använder det direkt. Bara man packar in det ordentligt (om förpackningen varit öppnad) så att det inte är några luftfickor, gärna 2-3 lager med plastfolie. Och sen tinar man långsamt i kylen innan man lägger fram det så att det hinner bli rumstempererat när man ska använda det.

Tänk på att inte kavla ut för tunnt bara. Det gjorde jag alltid i början. Men då går det sönder mycket enklare när man ska flytta över "locket" till tårtan + att det inte finns tillräckligt med material för att kunna sträcka ut och släta till sidorna.

• snowstars

Hehe, kavla för tunt är nog liten risk, snarare tvärt om.

Tack för hjälpen, jag återkommer när det är dags att baka.

• emzerus83

Har lite funderingar kringa tårtor och ni i den här tråden verkar ju väldigt kunniga tycker jag :)

Min mamma ska baka våra bröllopstårtor och vi vill ha chokladbottnar o två fyllningar. Antingen vit chokladmousse och passionsfruktsmousse eller limecurd (något lite syrligare)
    En annan kombination jag precis tänkt på är en mörk chokladmousse o en jordgubbsmousse på chokladbottnar.

Vilken kombination tror ni blir godast?

Vi vill att tårtorna täcks med vit marsipan eller sugarpaste. Om man har en "botten" överst på tårtan behöver man fortfarande spackla tårtan då med en smörkräm för att marsipanen eller sugarpasten inte ska smälta?

vart får man tag på sugarpaste nånstans? finns det i vanliga affärer, typ Ica?

Vi vill ha riktigt rosor att dekorera med på varje tårta...kan man sticka ner rosorna direkt i tårtan eller sätter man i rosorna i nå form av "behållare" som sen sticks ner i tårtan o vart finns dom att köpa isånnafall?

Undrar också vad de vita "kulorna" på bilden nedan är för något? Hittade bilden tidigare i den här tråden :)

Många frågor blev det o jag hoppas att någon har tid o lust att besvara dom :)
  • Chicita
    emzerus83 skrev 2013-01-26 19:06:02 följande:
    Hej

Nu tar jag frågorna i den ordning jag kommer på dom Flört 
    - Ja man behöver fortfarande spackla sidorna på tårtan eftersom det är när fyllningen kommer i kontakt med sockerpastan som den börjar smälta. Och det spelar ju ingen roll om det är ovanpå tårtan eller på sidorna.
    Jag avslutar alltid med en botten högst upp, men jag spacklar ändå hela tårtan, dels för att smörkrämen funkar som en sorts "lim" och håller sockerpastan/ marsipanen kvar så att det inte bara blir som en lös duk utanpå. Och dels för att smörkrämen fungerar som just spackel... Det slätar ut små ojämnheter i tårtan som annars syns igenom överdraget

- Jag skulle tycka att det blev väldigt mastigt med både chokladbotten och chokladmousse. Speciellt om alla bottnar är av choklad.
    Vi hade (i samma ordning som jag skriver dom, alltså det som står längst ner är nedersta botten)

Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten
    Hallonmousse
    Chokladbotten med mörk choklad (bitar)
    Chokladmousse med chokladcrisp
    Chokladbotten med mörk choklad (bitar)

Vi gjorde så, dels för att få den chokladiga delen att kännas mer chokladig, men att det fanns en del av tårtan som var lättare och fräschare och emellan dom lagren så fanns hallon som alltså passar till båda delarna.
    Vi visste också att det fanns några som inte åt choklad, och då kunde ju dom äta allt från hallonmoussen och uppåt och ändå få typ "en hel tårtbit".

Så om du vill ha den andra fyllningen så skulle jag satsat på att göra bottnarna separat.
    Kanske typ (samma ordning som vår tårta)

Sockerkaksbotten
    Jordgubbsmousse
    Tigerkaksbotten
    Chokladmousse
    Chokladbotten

Alternativt bara jordgubbsmousse mellan chokladbottnar (två lager alltså).
    Men det är vad jag skulle gjort Flört 

- Sockerpasta och marsipan köper jag på antingen tårtdecor eller kakburken.
    Man kan köpa marsipan i vanliga affärer men den är oftast inte lika bra och det finns sällan extravit marsipan. Sockerpasta finns sällan i större kvantiteter utan då får du köpa massor med småförpackningar som egentligen är menat till dekorationer.

- Rosor... tja se till att dom är obesprutade annars kan någon bli sjuk.
    Här kan du köpa blomhållare
    www.kakburken.se/product_info.php (finns fler men det var flest hållare i den här förpackningen) 

- Kulorna - är det inte bara vanliga sockerkulor?
    Typ:
    www.kakburken.se/product_info.php

Finns i olika färger och storlekar
    Fick jag med alla frågor? Glad 
  • emzerus83
    Chicita skrev 2013-01-26 19:44:13 följande:
    TACK så jättemycket för alla svar o tips!! Jättegulligt av dig att ta tid till att svara mina funderingar :)

Mamma ska provbaka en liten tårta när hon fyller i mars så vi testar nån fyllningarna då o ser vad som passar :)
    Vet du ungefär hur mkt sugarpaste/marsipan det går åt till en tårta i normal storlek, ca 10bitars?

Hur vet man att rosorna är obesprutade? Specialbeställer man rosorna så i tex blomsterbutik eller spelar det ingen roll om dom är besprutade eller inet om man har dom i sånna där behållare? Dumma frågor kanske :)

En fråga till...skulle du rekommendera marspian eller sugarpaste? Vilken är godast tex? Har aldrig ätit sugarpaste... och mamma har aldrig bakat med det.
  • Chicita
    emzerus83 skrev 2013-01-26 21:24:48 följande:
    Kolla inlägg 550.
    Jag gav snowstars en länk där till en tabell med storlek på tårta VS åtgång av SP/Marsipan Glad 

Man kan antingen plocka rosorna i egen trädgård om man har tillgång till det, då vet man ju säkert Flört 
    Men annars får man fråga i blomsterbutiken efter obesprutade rosor för dekoration.
    Det är väl inte lika illa om dom sitter i hållare, men dom bör ju inte ligga emot tårtan ändå. Och man vill ju gärna ha blommorna ända ner mot tårtan för att det ska se snyggt ut. Inte så snyggt om det är ett mellanrum...

Sockerpasta smakar i princip socker... lite åt marsmallowhållet. Vissa älskar det, andra tycker att det är superäckligt - precis som med marsipan Flört 
    Fördelarna med sockerpasta är att den är kritvit om man nu vill ha en kritvit tårta.
    Extravit marsipan blir på sin höjd typ ivory-vit eftersom att ingredienserna i den inte är vita från början, utan den vita färgen kommer från tillsatta färgämnen. Och om du har försökt göra en ljusgrå/ljusgul (eller annan ljus färg) vit någon gång så vet du att det inte går att få den kritvit.
    Typ om man råkade doppa en omrörare med lite svart färg på i den vita färgburken. Det spelar ingen roll hur mycket man spär ut den färgen och blandar med annan vit. Den blir aldrig kritvit igen...
    En annan fördel förutom att man dels slipper det onödiga färgämnet och dels då får den "superkritvit" är att SP är mer elastisk och lite smidigare att jobba med. Den spricker inte lika lätt som marsipan.

Man kan också blanda sockerpasta och marsipan om man vill.
    Och det finns också smaksatt sockerpasta. Jag gillar den med vit chokladsmak exempelvis Flört 
  • Linnlin
    Chicita skrev 2013-01-07 22:59:09 följande:
    Jag har aldrig gjort en princesstårta så jag vet inte varför dom håller och jag vet inte hur dom gör för att få dom fina och släta.
    Men jag tror att dom penslar marsipanen med olja innan dom lägger på den, har läst det i något recept i alla fall.
    Grädde kan nämligen få marsipan att smälta vid direktkontakt.

Om det ska vara någon speciell temperatur vet jag inte, jag har aldrig tagit tempen på min marsipan Flört 
    Men jag brukar ta fram så dom får rumstemperatur + att jag knådar innan så dom blir mjuka och följsamma innan jag kavlar ut och läggar på.
    Grunden på princesstårta är alltid densamma
    dvs, (se nerifrån och upp)
     Marsipan
    botten
    grädde
    vaniljkräm
    botten
    hallonsylt
    botten

man har ett anslag (botten) som man delar i tre delar.
    Mitten delen är den man har på grädden, längst upp på tårtan. Detta för att den är tunnast och lättast att forma.

Det som skiljer sig från olika konditorier är hur man spacklar tårtan.
    Vissa använder bara grädde, andra smörkräm.
     vissa blandar vaniljkräm och grädde, som de använder både i tårtan (istället för att dela upp vaniljkrämen och grädden) och till att spackla.
    När man blandar vanilkrämen med grädden, så gör vanilkrämen att marsipanen inte "svettas" lika lätt.

Har aldrig hört om någon som penslar marsipanen med något, det skulle ta alldeles för lång tid, vara för krångligt och kosta för mycket.
    Eftersom man inte skulle kunna återanvända slattarna som man skär bort runt tårtan, då olja och smör kan härskna, och marsipanen kan ligga väldigt länge.
    Man kavlar nämligen ut marsipanen till ibland flera meter som man rullar upp på en pinne,
    och sen rullar ut över tårtorna som står på rad ( på ett normalstort konditori, så gör man minst 6-7st tårtor åt gången) slattarna knådas ihop  och läggs tillbaka i påsarna tills de skall användas nästa gång, då de oftast blandas med ny.
    inte så bra om man har något penslat på då.

Men gör man det hemma så kan man pensla marsipanen med ex, smält smör.

oavsett  vad man spacklar med, så skall det vara ett tunt lager, bara för att det inte skall smula och för att jämna ut gropar eller liknande.
    Sen  när marsipanen är på så gör man själva tårtan jämn med händerna (smeker den nästan)

Som spackel så skulle jag rekomendara smörkräm eller vaniljgrädde.

Använder man smörkräm, så kan man spackla tårtan och sen ställa in den i kylen en stund. Då blir det mycket lättare att klä den sedan, eftersom smörkrämen har gjort tårtan "Fast"

även om man penslar marsipanen så behöver man spackla tårtan för att få bort smulor m.m.

Allt ovanför kan användas till de flesta tårtorna inte bara princess.

Marsipanen ligger alltid i plastpåsar i rumstemp.
    och kavlas oftast ut tills den är 2-3 mm tjock

Hoppas detta var till hjälp och inte för rörigt
  • Chicita
    Linnlin skrev 2013-01-27 11:31:42 följande:
    Hoppas detta var till hjälp och inte för rörigt
    Tja det hjälper säkert någon annan... Som personen som frågade från  början exempelvis Flört
    Jag däremot tycker inte om prinsesstårta och därför har jag inte haft något intresse att göra någon sån heller. Och därför kunde jag alltså inte svara på frågan om just "hur man får prinsesstårtorna släta" som ställdes Tungan ute 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm