• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Principisessan

Här kommer bilder på blixten-tårtan jag gjorde igår till en grabb på 4 år. Måste köpa mallar för bokstäver, blir ju inte lika snyggt när man knådar ihop dem själv. Men i övrigt så blev jag nöjd, min första biltårta :) 
  • Chicita
    Chicita skrev 2013-02-02 11:06:32 följande:
    Senaste skapelsen.
    Skulle vara en Mowgli-tårta (så jag tog en av de mest kända scenerna). Och i sista stund så säger hon som ska ha tårtan "det får gärna vara en hund och en katt också"...
    Hmm hur får jag in det då?
    Jag fick plats med en halv hund, så då fick det bli en sån, Men katten skulle jag inte fått in på något bra sätt kände jag så jag hoppade över den 
    Men man kanske skulle haft med bilden också Oskyldig
    Är inte hemma nu så det får bli en bild i morgon kväll när vi återkommer hem 
  • eml33h

Vi har efter många om och men bestämt oss för att göra gräddtårtor pga allergi och att sp är så äckligt.
    Fick tips av en vännina att köpa laktosfri "luftig visp" som är betydligt hårdare än vanlig grädde och rinner inte lika lätt. Håller på provbakar nu!

Men hur gör man en gräddtårta lika fin som marsipantårtor? Tex med dekoration, spritsning osv?

• Principisessan

Eml33h: min mamma brukar spritsa så att det blir som ett flätat mönster, lite osäker på hur hon gör men det är väldigt fint

• eml33h

Tack för tipset! Kanske finns nåt på youtube.. får kolla :)

• mirreth

Kan man göra något slags spackel med vit choklad inblandad?

• eml33h

Okey, jag får nog komma på en annan lösning, den där grädden smakade S.K.I.T !

• emzerus83
    eml33h skrev 2013-02-03 09:43:14 följande:

Vi har efter många om och men bestämt oss för att göra gräddtårtor pga allergi och att sp är så äckligt.
    Fick tips av en vännina att köpa laktosfri "luftig visp" som är betydligt hårdare än vanlig grädde och rinner inte lika lätt. Håller på provbakar nu!

Men hur gör man en gräddtårta lika fin som marsipantårtor? Tex med dekoration, spritsning osv?

Är det nötallergiker så att det är marspian ni inte kan använda....eller laktos också?

För vanliga gräddtårtor kan bli fina också...lågger in en bild på en här som min kompis hade på sitt bröllop

• eml33h
    emzerus83 skrev 2013-02-03 19:46:58 följande:
    Är det nötallergiker så att det är marspian ni inte kan använda....eller laktos också?

För vanliga gräddtårtor kan bli fina också...lågger in en bild på en här som min kompis hade på sitt bröllop

Det är marsipan vi inte kan använda.
    Den där laktosfria grädden var bara ett alternativ, istället för vanlig grädde som kanske flyter ut.
    Konsistensen var toppen, lite som frosting, men den smakade förjävligt! :/
    Nu tycker m2b att vi ska kolla priser på det lokala bageriet.. ska väl ringa imorrn och kolla för skojs skull.
    Den där tårtan var ju kanonfin! Förutom det bruna då : ) Men borde väl gå att ha vit choklad istället.

• Chicita
    mirreth skrev 2013-02-03 18:02:32 följande:
    Kan man göra något slags spackel med vit choklad inblandad?
    Ja jag gör en vit chokladsmörkräm till i princip alla mina tårtor efter ett recept jag fått här inne.

1 del vit choklad
    1 del smör (jag använder osaltat riktigt smör och inte margarin)
    1 del philadelphiaost

Smält den vita chokladen och smöret, vispa ner philadelphiaosten i smeten

Ca 100 g av alla delar brukar bli lagom till en tårta som är ca 20 cm i diameter (tycker jag) 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm