• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • snowstars

Tusen tack för all hjälp med tårtan Chicita! Jag lyckades!Blev nöjd, förutom att jag inte fick till sp:n sådär slät som på konditorer men den låg då där i alla fall. Och både tårtbotten och fyllningarna var jättegoda.

..dock så tog den slut innan jag hann få fram kameran :P

• Chicita

Haha ja jag fotar alltid innan jag ställer fram den Flört
    Vi har en rolig bild från ett dop där maken fotade dom som fotade tårtan... Det stod nog 15 pers runt tårtan och fotade och då var det bara en enkel gräddtårta med färgad spritsad grädde och två köpta sockerfigurer (grodor).
    Mina tårtor blir inte heller alltid så där supersläta. Men det spelar ingen roll Glad

Kul att den blev bra, nu är det bara att göra nästa Flört

• Cathelica

Så mycket fint i den här tråden!

Här är cupcakes jag gjorde till pappas bröllop förra året, sitron, med hallonfrosting:

Och vaniljcupcakes, och chockladtårta til sonens födelsedag förra året, vi hade pirattema ;)

• CeciliaJL

Upptäckte precis denna tråden. Jag är ny på det här med tårtor. Mina två pojkar fylldre precis ett år och då gjorde jag iallafall dessa två. De ska vara Baba och Dada ur "babblarna".

Den bruna var daimfluff med daim i samt blåbärsmousse och ljus tårtbotten.
    Den gröna var ahlgrensbilarfluff med päronmousse och ljus tårtbotten.

Den bruna tyckte folk var absolut godast. Den gröna blev lite väl söt. Hade hoppats att päronmoussen skulle bryta av mer än vad det gjorde.

• Chicita
    CeciliaJL skrev 2013-02-27 09:33:20 följande:
    Välkommen till tråden och till tårtornas underbara värld Glad
    Ingenting är omöjligt här skulle jag nog säga. Det är mest fantasin som sätter gränser.

Jag har inte hakat på trenden med "fluff" än. Jag tycker att det är svårt att veta hur konsistensen blir. Men man måste väl pröva sig fram så man vet helt enkelt Glad 
  • gloriousgirlgirl

Jag planerar att göra små chokladkakor/tårtor (mer åt muffinshållet än cupcakes) fast i en form så att de ser ut som minilimpor. Tanken är att det ska vara presenter som jag ska "slå in" med spetssnören runt om. De får alltså inte vara kladdiga utanpå, men gärna inuti. Mina fråga är om ni har några smaktips gällande fyllning som jag kan "injecera" i?

• CeciliaJL
    Cathelica skrev 2013-02-23 20:10:30 följande:
    Så mycket fint i den här tråden!

Här är cupcakes jag gjorde till pappas bröllop förra året, sitron, med hallonfrosting:

Dem där cupcakesen med hallonfrosting såg makalöst fina och goda ut :) Blir sugen på att prova baka cupcakes.
  • lurigmumin

Är det någon som har lite erfarenhet av kokosgrädde och kan råda? Jag tännkte göra kokosfyllning i en tårta och funderar på att byta ut delar av vispgrädden till kokosgrädde. Håller den sig hård eller vattnar den ur om ni förstår vad jag menar?

• Chicita
    lurigmumin skrev 2013-03-01 13:18:20 följande:
    Är det någon som har lite erfarenhet av kokosgrädde och kan råda? Jag tännkte göra kokosfyllning i en tårta och funderar på att byta ut delar av vispgrädden till kokosgrädde. Håller den sig hård eller vattnar den ur om ni förstår vad jag menar?
    Har aldrig provat. Men det låter intressant så det vill jag också gärna veta svaret på Glad
  • lurigmumin
    Chicita skrev 2013-03-01 21:48:48 följande:
    Har aldrig provat. Men det låter intressant så det vill jag också gärna veta svaret på Glad
    Nu kan jag svara själv på det. Jag tyckte det funkade kanon! Min kokosmousse blev helt ok fast och supergod. Jag oroade mig för att den skulle vätska ur men det har den inte gjort än så länge. Bytte ut delar av vispgrädden mot kokosgrädde men nästa gånga byter jag nog mer om inte allt. 

Nu ska jag snart ge mig på att täcka min första tårta med sugerpaste. Ska bli väldigt spännande!

Visst kan man väl täcka och dekorera idag även om den ska ätas imorgon? 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm