• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    Lusk skrev 2012-09-15 11:52:16 följande:
    Hej hej, om man ska göra en figurtårta, är det smartast att fylla först och skära ut sen eller skära ut först och fylla sen?
    Det beror på vad du ska ha för fyllning och hur du tänkt dig formen.

Om du ska göra en figur där du behöver trimma även på höjden så skulle jag fyllt först och trimmat sen.
    Om det är mer frågan om att forma tårtbottnarna (alltså typ en hello kitty-formad tårta) så kan du lika gärna skära till bottnarna först och fylla sen. 
  • Grodprinsens brud
    Lusk skrev 2012-09-15 11:52:16 följande:
    Hej hej, om man ska göra en figurtårta, är det smartast att fylla först och skära ut sen eller skära ut först och fylla sen?
    Jag skulle fylla först och wrappa i plastfolie innan tårtan åker in i kylen ett par timmar. Sedan skulle jag skära ut och fodra med grädde eller smörkräm (om det ska på SP) 2 lager med kyla emellan. Sedan skulla jag täcka med marsipan eller sugarpaste. och dekorera vidare.
  • Grodprinsens brud
    BlomAnna skrev 2012-09-09 23:05:24 följande:
    Bild på traktortårtan. Gjorde "vanliga" bottnar i långpanna, fyllde med ahlgrensbilarfluff (som inte blev fluff) och jordgubbsmousse, spaclade med grädde och täckte med marsipan.
    Ursäkta röran runt omkring tårtan

Just Ahlgrens måste man ta max 60 gram per 3 dl grädde tror jag att det är annars blir det bara bredbar kräm. Har insett detta den hårda vägen även om krämen också blev god =) 
  • Lusk

Det ska bli en fox-racing logga, fylld med limemousse, och nått mer kanske, och täckas med marsipan. Vad passar till lime? Han som ska ha den är inte så förtjust i sötsaker, förutom marsipan. Tack för alla svar!

• Chicita
    Lusk skrev 2012-09-15 12:51:43 följande:
    Det ska bli en fox-racing logga, fylld med limemousse, och nått mer kanske, och täckas med marsipan. Vad passar till lime? Han som ska ha den är inte så förtjust i sötsaker, förutom marsipan. Tack för alla svar!
    Då spelar det ingen roll om du fyller före eller efter.
    Fördelen med att skära till tårtbottnarna först är att det går åt mindre fyllning.
    Fördelen med att fylla tårtan först är att du får skarpare kanter.

Till lime så är choklad en god kombination om man gillar det (både vit och vanlig choklad funkar). Men rabarber är också gott till lime 
  • BlomAnna
    Grodprinsens brud skrev 2012-09-15 12:35:42 följande:
    Just Ahlgrens måste man ta max 60 gram per 3 dl grädde tror jag att det är annars blir det bara bredbar kräm. Har insett detta den hårda vägen även om krämen också blev god =) 
    Jag tog 60gram till 3 dl grädde men det blev kräm ändå
  • Pyssligheter

Hörni alla duktiga bagare, nu behöver jag lite hjälp. Jag gillar verkligen att baka men ska beställa vår bröllopstårta (antagligen Ica Maxi), men tänkte provbaka lite hemma till helgen då det är lite kalas för att få inspiration och testa lite smaker inför en beställning. Just nu är jag inne på nån variant med kladdkake/browniebotten och jordgubbsmousse. Då jag inte bakat någon moussetårta tidigare (bara frysta varianter) så har jag lite frågor; om man vill ha flera bottnar (kanske två eller tre som i en "vanlig" tårta), kan man ha brownie/kladdkakebotten i alla tre delar eller ska man ha en vanlig chokladsockerkaksbotten i mitten? Och vad skulle ni tipsa om för fyllning utöver jordgubbsmousse? Vaniljkräm? Chokladmousse? Vad ska jag spackla/täcka tårtan med? Ingen sugarpaste! Jag vill ha en tårta som ser god ut och inte plastig ut som jag tycker att de flesta sp-tårtor gör. Såg nån bild på en tårta med "marängstavar" runt omkting, mycket snyggt!

Ge mig era bästa recept nu på både kladdig chokladbotten och jordgubbsmousse och gärna tips på övrig fyllning, montering och dekoration! :) 

• BlomAnna
    Pyssligheter skrev 2012-09-17 18:55:00 följande:
    Hörni alla duktiga bagare, nu behöver jag lite hjälp. Jag gillar verkligen att baka men ska beställa vår bröllopstårta (antagligen Ica Maxi), men tänkte provbaka lite hemma till helgen då det är lite kalas för att få inspiration och testa lite smaker inför en beställning. Just nu är jag inne på nån variant med kladdkake/browniebotten och jordgubbsmousse. Då jag inte bakat någon moussetårta tidigare (bara frysta varianter) så har jag lite frågor; om man vill ha flera bottnar (kanske två eller tre som i en "vanlig" tårta), kan man ha brownie/kladdkakebotten i alla tre delar eller ska man ha en vanlig chokladsockerkaksbotten i mitten? Och vad skulle ni tipsa om för fyllning utöver jordgubbsmousse? Vaniljkräm? Chokladmousse? Vad ska jag spackla/täcka tårtan med? Ingen sugarpaste! Jag vill ha en tårta som ser god ut och inte plastig ut som jag tycker att de flesta sp-tårtor gör. Såg nån bild på en tårta med "marängstavar" runt omkting, mycket snyggt!

Ge mig era bästa recept nu på både kladdig chokladbotten och jordgubbsmousse och gärna tips på övrig fyllning, montering och dekoration! :) 
    Alltså om man gör en "vanlig" moussetårta brukar man ju bara göra en våning och inte täcka men jag använder ofta mousse som fyllning men då lite lösare i konsistensen. Jag skulle nog bara ha kladdkake/browniebotten nederst eftersom det lätt blir tungt. Gör man däremot en riktigt fast mousse som en sån där "vanlig" moussetårta borde det funka om man gör tunna bottnar.

Till jordgubbar och choklad är ju alltid en god kombo. Citron och jordgubb är också galet gott tycker jag. Ska du desutom täcka med marängstaver eller liknande är det gott med nåt syrligt. 

Här är några favorit recpet på moussetårtor.Inga jordgubbsmousser men man kan ju kombinera lite som man vill. Ta en botten från ett recept och mousse från ett annat.
    http://www.alltommat.se/recept/Hallonmoussetarta-pa-chokladkokosbotten-9604
    http://sarahbakar.blogspot.se/2011/08/moussetarta-med-brownie-citrus-och-vit.html 
    http://www.hemmetsjournal.se/mat/Moussetarta-med-choklad-och-mango/recept-5192
    http://www.hemmetsjournal.se/mat/Citronmoussetarta/recept-4168 
  • ungbrud

Test gjorde en tårta idag till min vän som precis fått barn, min första med figurer är ganska nöjd man blir väll bara bättre? :D

• Chicita
    ungbrud skrev 2012-09-17 23:42:54 följande:
    Test gjorde en tårta idag till min vän som precis fått barn, min första med figurer är ganska nöjd man blir väll bara bättre? :D 
    Tummen upp Solig
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm