• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    gea skrev 2012-08-25 17:13:31 följande:

Hej!

Jag skulle behöva hjälp...är det någon som har ett bra recept på smörkräm som man kan spackla tårta med. Glömde köpa florsocker...och har ingen philadelfia hemma heller...tänkte jag skulle slippa åka till affären igen...

Tack på förhand!

I princip kan du spackla med rent smör.
    Men blanda ut det med något som du har hemma helt enkelt.
    Lite vaniljsocker kan göra det godare, eller blanda med kakao om du har något som det passar med.

Googla recept på marängsmörkräm annars (om du har ägg och vanligt socker hemma). 
  • gea

Dig kan man alltid lita på...:). Har vitchoklad hemma också...vanligt ägg och socker har jag också.

Tack!

• Chicita

Enda anledningen till att man blandar ut smöret är ju för att det smakar inte så gott med rent smör.
    Så bara du kan smaksätta det så det passar med tårtan så är det ju lugnt liksom Glad 

• gea

Nytt försök på bröllopstårta jag ska göra i september
  • nixteina

Gud vad duktiga ni är! 
    Jag undrar hur man gör när man har en två eller trevåningstårta där hela tårtan sitter ihop? hur bygger ni upp den?
    Jag vill slippa sneda eller stående tårtställningar med mellanrum emellan tårtorna. Så mycket snyggar när allt sitter ihop! :)

• BlomAnna
    nixteina skrev 2012-08-26 21:58:44 följande:
    Gud vad duktiga ni är! 
    Jag undrar hur man gör när man har en två eller trevåningstårta där hela tårtan sitter ihop? hur bygger ni upp den?
    Jag vill slippa sneda eller stående tårtställningar med mellanrum emellan tårtorna. Så mycket snyggar när allt sitter ihop! :)
    Mina tips är:
    Se till att ha ordentlig fast tårtfyllning och inte för tunga bottnar. 
    Varje tårta står på ett papp "fat"
    Sätt "stöttor" i tårtan där nästa tårta ska stå.
    Öva några gånger innan det är dax

• Chicita

Fin drake Sara120707 Glad

Och din tårta var också bra gea Glad
    Ett starkt tips är att tunna ur rosens blad i ytterkanten för ett bättre resultat.
    Man kan göra det rätt ok bara genom att pressa med fingrarna, men bäst resultat får man med en sån där skumdyna och ball-tool eller dogbone.

nixteina Till att börja med så måste man ha en skärfast fyllning om man ska ha en staplad tårta.
    Dvs en lite fastare mousse eller liknande mellan tårtbottnarna.
    Detta för att man sätter en typ av "osynlig ställning" i tårtan genom att använda "pinnar".
    Man gör varje våning som en separat tårta som står på ett eget engångsfat (finns att köpa på tårtbutikerna. Pappersfat i guld eller silver. Men färgen spelar ingen roll för dom ska vara lika stora som tårtan så dom inte syns när man monterar ihop det).
    Alla våningar utom den översta får sen pinnar (dowelrods) nedstoppade.
    Så pinnarna funkar som stöd, så att inte tårtan rasar ihop.
    Men om fyllningen är för lös så kan pinnarna börja glida inuti tårtan (har hänt mig en gång) och då rasar tårtan.

Om du ska göra tårtan själv och är osäker på hur du ska få till fyllningen så köp hem färdigt moussepulver från webbutikerna och använd det.

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm