• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • lurigmumin
    Sara 120707 skrev 2012-08-10 20:03:37 följande:

TAADAA!!

Min första sugarpaste/våningstårta!

Va fin den blev! Ser absolut inte ut som det va första gången! Snart ska jag också våga mig på att testa att göra en...
  • Madreh73

Hej, jag hoppar in här litegranna.  Bakar en del jag med men inte tårtor är väl mer åt kakhållet jag. Ha ringen bild nu som jag spontant kan lägga upp och inte är dom vackra heller, men goda. Alla eller i stort sett alla mina bakverk är bakade utan mjölk och eller mjöl, soja och ja en del till. Har inte bakat utan ägg så mycket för jag tycker det är svårt.

Nu har jag en udnran som jag hoppas att någon här inne kan svara på.

Jag har sett vid ett tillfälle i en annan tråd att det bakats och beställts tårtor med kladdkakebotten jag är svag för just kladdkakor och skulle vilja ha det till vårt bröllop men med mintmousse och så ett täcke över så det kan dekoreras lite fint. Grejen är den att jag vill ha moussen grön, men hittar inga recept på just grön mintmousse och helst utan choklad. Känner att det kan bli svårt....

Är det någon här som har nåt bra tips till mig hur jag ska göra. Tårtan måste vara vete, soja, nöt och mjölkfri. Nåt att bita i känner jag men vet nån så tipsa mig på hur jag ska göra.

Har hittat några mousserecept när jag googlat men en del är på engelska och min engelska är inte bra nog för att göra om recept sådär utan vidare känner jag.

Och om ni lyckas eller har gjort så lägg gärna in en bild så jag får se.
    Tackar på förhand!
    Madeleine

• Chicita
    Madreh73 skrev 2012-08-10 21:48:23 följande:
    Spontant känner jag väl att det bästa och enklaste sättet är att färga moussen...

Basen när jag gör vanliga mousser är grädde och gelatin.
    Grädde går ju att ersätta med mjölkfri grädde och om det finns vegetarianer på ert bröllop så finns vegan-gelatin som är gjort på alger. 
    Konsistensen får du nog prova dig fram till genom att vispa upp grädden och tillsätta olika mängd gelatin i olika byttor och ställa kallt i minst 4 timmar innan du provar hur konsistensen blev.
    Mint kan du tillsätta i droppform. Eller om du hellre vill använda färsk mynta så mortlar du den innan du vispar ner bladen.
    Lycka till Glad 
  • Madreh73
    Chicita skrev 2012-08-11 14:08:10 följande:
    Spontant känner jag väl att det bästa och enklaste sättet är att färga moussen...

Basen när jag gör vanliga mousser är grädde och gelatin.
    Grädde går ju att ersätta med mjölkfri grädde och om det finns vegetarianer på ert bröllop så finns vegan-gelatin som är gjort på alger. 
    Konsistensen får du nog prova dig fram till genom att vispa upp grädden och tillsätta olika mängd gelatin i olika byttor och ställa kallt i minst 4 timmar innan du provar hur konsistensen blev.
    Mint kan du tillsätta i droppform. Eller om du hellre vill använda färsk mynta så mortlar du den innan du vispar ner bladen.
    Lycka till Glad 
    Jo att färga moussen och använda pepparmyntsolja eller myntablad var jag innne på men inte hur jag skulle göra själva moussen. Men jag får se hur jag hinner med detta, det blir till att göra ett test iaf. Har inte sett nån mousse i affären iaf så kan ju inte testa och se hur en sån blir i konsistens så jag vet vad jag ska gå efter...jo andra mousser finns ju såklart även i vår butik men ingen mint eller nån som är grön. Skrattande

Tack för svar.
  • Chicita

En riktlinje i fasthet är att du ska kunna stjälpa ur moussen ur skålen (man får hjälpa till lite Flört) och den ska dels hålla ihop när den är uppstjälpt utan att flyta ut. Och dels ska du kunna skära en "tårtbit" ur den utan att hålet efter biten fylls igen.
    Då är den så kallat skärfast. Och det är det man strävar efter.

Men om den börjar bli gummiaktig så är det för mycket gelatin.
    Så en gyllene medelväg helt enkelt Glad 

Och då du hade lite specifika önskemål så är det nog bara att testa sig fram och provsmaka Glad 

• CoG

Jag har gjort tre tårtor med sugerpaste/ marsipan.
    Före det har jag inte gjort annat än enkla gräddtårtor.
    Men jag tänkte försöka göra vår bröllopstårta nästa sommar så det är ju dags att börja träna!

Det här är det tredje försöket, den åt vi då sonen fyllde 1 år i juli.

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm