• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Principisessan

Senaste tårtan blev en legotårta. Tycker den blev söt även om jag stör mig på att den inte är heeelt slät med det vita. Well well.. mer  övning så kanske det blir lättare. 

Hur tjockt lager brukar du chicita göra med smörkrämen? 

• Chicita
    majjja skrev 2013-03-30 21:11:40 följande:
    Senaste tårtan blev en legotårta. Tycker den blev söt även om jag stör mig på att den inte är heeelt slät med det vita. Well well.. mer  övning så kanske det blir lättare. 

Hur tjockt lager brukar du chicita göra med smörkrämen? 
    Vilken rolig Skrattande
    Jättebra idé med legogubbarna

Jag lägger inte på särskilt tjockt alls.
    Några millimeter kanske, bara så jag ser att det täcker Glad 
    Men jag tar en vass kniv och drar runt tårtan ett varv innan jag spacklar, för att göra sidorna lite slätare och så försöker jag vara noga när jag spacklar också så att det blir så slätt det går redan från början.
    Jag använder ca 4-5 mm tjocka lock och så en "smoother" för att liksom "stryka" locket sen.
    Men det blir inte helt 100% slätt.
    Om du ska ha helt 100% slätt så lär du nog ha en "dummy" och inte en riktig tårta under  Flört 
  • Principisessan

Ok, jo det är så jag brukar göra också, dock denna gång blev kakan lite väl smulig. Ad väl in den lite för kort tid i ugnen kanske.
    tyckte också gubbarna var roliga. Tänkte göra den i något ätbart också men hann inte.

• Cakemaker

Här är fyra tårtor jag gjort på beställning de senaste två veckorna :)

Browniebottnar, dulce de leche grädde, karamelliserat socker och dulce de leche"topping".

Tågtårta till två pojkar (deras namn står på varsin vagn med siffran som de fyller i vardera vagn) som fyllde år. Vaniljbottnar fyllda med chokladmousse och färska jordgubbar. Spacklad med vaniljsmörkräm, täckt med marsipan, dekor gjord av SP, text i choklad.

Babyshowertårta med samma innehåll som tågtårtan. Täck med marsipan och dekor av SP.

Födeledagstårta gjord på vaniljbottnar fylld med glasscreme, banangrädde och färska jordgubbar. Spacklad med grädde och täckt med minimarsmallows.

• fayefaye

Gjorde en tårta till min födelsedag igår. Det är min tredje täckta tårta, börjar få kläm på det nu! Det kommer nog bli nåt sånt här på bröllopstårtorna också fast i våra färger :)

• xanthine

Några av mina alster:

Skulle kunna fortsätta i en halv evighet... Har ju massa bilder
  • amerika
    xanthine skrev 2013-04-01 18:48:15 följande:
    Några av mina alster:

Hur får du till den lila färgen? Just sådan färg skulle jag vilja ha på vårt bröllop.
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm