• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Cakemaker

Igår hade vi ettårskalas för sonen som fyller 1 år i morrn. Mumin är en stor favorit så det fick tårttemat bli :) Innehåll blev favosmakerna banan och jordgubb i dorm av mosad banan blandad med vispad grädde och jordgubbsmousse med färska jordgubbar i :)

• Ariana
    Cakemaker skrev 2013-05-05 12:58:14 följande:
    Igår hade vi ettårskalas för sonen som fyller 1 år i morrn. Mumin är en stor favorit så det fick tårttemat bli :) Innehåll blev favosmakerna banan och jordgubb i dorm av mosad banan blandad med vispad grädde och jordgubbsmousse med färska jordgubbar i :)
    Fantastiskt fin, hur gjorde du muminfigurerna?
  • annapia

Jag har provbakat ett recept på mycket god och härligt mäktig chokl moussetårta. Det är en kladdkekebotten gjord på mörk fin choklad och sedan chokladmousse över detta när botten svalnat. Den håller ihop jättefint moussen är fyllig och fast och går bra att skära i MEN moussen glider lite ifrån själva kladdkakebotten när man skär i den. Hur går jag tillväga för att få stabilitet mellan botten och moussen?. Kan jag "smörja" med något emellan botten och moussen? Och i så fall vad? Jordgubbssylt, smörkräm, chokladglasyr? Det får inte vattna sig i själva moussen då tårtorna ska bakas dagen före de ska användas.

• Chicita
    Cakemaker skrev 2013-05-05 12:58:14 följande:
    Vilken fin Skrattande
  • Chicita
    annapia skrev 2013-05-05 17:22:51 följande:
    Jag har provbakat ett recept på mycket god och härligt mäktig chokl moussetårta. Det är en kladdkekebotten gjord på mörk fin choklad och sedan chokladmousse över detta när botten svalnat. Den håller ihop jättefint moussen är fyllig och fast och går bra att skära i MEN moussen glider lite ifrån själva kladdkakebotten när man skär i den. Hur går jag tillväga för att få stabilitet mellan botten och moussen?. Kan jag "smörja" med något emellan botten och moussen? Och i så fall vad? Jordgubbssylt, smörkräm, chokladglasyr? Det får inte vattna sig i själva moussen då tårtorna ska bakas dagen före de ska användas.
    Har du provat att skära bort det yttersta lagret (skorpan) på kladdkakebotten?
    Ytskiktet på kladdkakan kan vara väldigt hård samtidigt som den är lite fet, nästan som om du skulle lägga moussen på en oljad tallrik liksom.
    Så jag skulle provbaka och se om det går bättre om du på något sätt får en lite ruggad yta. Antingen genom att ta bort det yttersta skiktet, eller genom att skära snitt i ytskiktet så det inte blir så glatt... 
  • annapia
    Chicita: Var också inne lite på det att försöka skära bort skorpan. Jag har gjort enl receptet dock och där står det inget om detta "problem". Funderar även på att vända botten upp och ner innan moussen. Formen är dock smord men inte bröad vid tillagningen. Har du även förslag på någon annan god botten till moussetårtan. Ex kraftfull sockerkaksbotten eller browniebotten? Vad skulle du välja?
  • Chicita

Jag brukar göra sockerkaksbottnar till mina tårtor och eftersom jag delar dom (och alltså inte har moussen på skorpan - enligt min teori ovan) så har jag aldrig haft problem med att moussen liksom glider av. Så jag tror att det är värt ett försök i alla fall Glad

Men ja jag tror att det kan vara gott med något som bryter av till chokladen också.
    Varför inte försöka göra en sockerkaksbotten med citron eller apelsin Glad 

• ClaraH

Jag håller på att träna smaker på en tårta tills min dotter tar studenten. Det kommer att bli en trevåningtårta täckt med marsipan, rosenknoppar och studentmössa. Men nu var det till ett annat tillfälle så jag gjorde den som en sprinkle cake istället. Det var ite kul och jag lärde mig lite på det. Smaken var limemousse och jordgubbskompott. På studenten kommer jag att ha färska jordgubbar i istället.

http://salstamm.blogspot.se/2013/05/fodelsedagstarta-till-emilio.html

• Cakemaker
    Ariana skrev 2013-05-05 13:23:40 följande:
    Fantastiskt fin, hur gjorde du muminfigurerna?
    Tack! :) Dom har jag modellerat i sugarpaste, likaså, My, blommor och fjärilar.
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm