• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Cakemaker

Idag gjorde jag för första gången en stor ros som ska sitta på en överaskningstårta till mina föräldrar som firar bröllopsdag idag. Den är ca 8 cm i diameter och är gjord av bara SP.

• Chicita
    Cakemaker skrev 2013-07-11 12:48:52 följande:
    Så här blev den färdiga tårtan. En liten våningstårta ;)

Fin Glad
  • Chicita

Håller på med en tårtbeställning nu och tänkte bara passa på att visa skillnaden i färg mellan "extravit marsipan" och ett vitt papper (vitt som sockerpasta).
    Inte allra bästa bilden. Kunde inte använda blixt för att färgerna förvrängdes då.

• Chicita

Utan något att jämföra med så upplever jag marsipanen som väldigt vit, inte riktigt kritvit, men lite vitare än ivory.
    Lägger mest in det här som ett led i den återkommande debatten om hur vit - extravit marsipan verkligen är Flört

• amerika

Någon som vet om buttercream frosting/icing som förekommer på amerikanska tårtor är samma sak som den "smörkräm" vi har här i Sverige i biskvier t ex?

Jag skulle gärna ha en tårta med buttercream frosting rosor på men jag tycker smörkräm är ganska äckligt... Så frågan är om det är samma eller ej? 

Eller, kan man använda typ Leilas recept på frosting som det är cream cheese i, blir det likadant att hantera/dekorera med?

Någon som vet? 

Ska provbaka givetvis och provsmaka, men känns ju onödigt att köpa hem allt om jag vet att jag inte gillar det... 

• CoG

Vår tårta blir vit med vita stora och små rosor.

Behöver alla rosorna ha de där närmaste,smala gröna bladen (vad dom nu kallas?) eller räcker det om jag sätter det på de största rosorna och sedan har vanliga gröna blad runtomkring.

Jag förstår att jag får göra om jag själv vill, men ser det konstigt ut om inte alla rosor har det?

• Emmalinnea
    amerika skrev 2013-07-20 18:30:28 följande:
    Någon som vet om buttercream frosting/icing som förekommer på amerikanska tårtor är samma sak som den "smörkräm" vi har här i Sverige i biskvier t ex?

Jag skulle gärna ha en tårta med buttercream frosting rosor på men jag tycker smörkräm är ganska äckligt... Så frågan är om det är samma eller ej? 

Eller, kan man använda typ Leilas recept på frosting som det är cream cheese i, blir det likadant att hantera/dekorera med?

Någon som vet? 

Ska provbaka givetvis och provsmaka, men känns ju onödigt att köpa hem allt om jag vet att jag inte gillar det... 
    Det är Swiss meringue buttercream dom använder på tårtor där. Du kan googla receptet. jag använder det på cupcakes och som tårtfrosting, brukar smaksätta med lite vanilj eller citron.
  • Chicita

CoG Det beror på hur äkta du vill att blommorna ska se ut. Bladen gör väldigt mycket för intrycket. Om jag har många rosor så grupperar jag dom tre och tre. Med tre blad per grupp...

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm