• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    CoG skrev 2013-07-21 08:59:39 följande:
    0.tqn.com/d/cakedecorating/1/0/z/4/-/-/photo9...

Det är dom här bladen jag menar, som jag inte vet namnet på.
    Ser det konstigt ut om man inte har dom på alla rosor?
    Foderbladen alltså Glad
    Jag brukar inte göra såna alls. Jag sätter vanliga blad vid rosorna istället.
    Jag tror att det är bättre att du hoppar över dom på alla - än att du bara har på vissa i så fall...

• Chicita

Dom här två tårtorna blev det nu i fredags Glad
    En "reservtårta" ifall fyllningen inte skulle bli som jag tänkt Flört

• CoG

hmmm....jaha....
    Okej

Chicita skrev 2013-07-21 20:44:34 följande:
    Foderbladen alltså Glad
    Jag brukar inte göra såna alls. Jag sätter vanliga blad vid rosorna istället.
    Jag tror att det är bättre att du hoppar över dom på alla - än att du bara har på vissa i så fall...

• CoG

Vilka läckra!

Chicita skrev 2013-07-21 20:47:06 följande:
    Dom här två tårtorna blev det nu i fredags Glad
    En "reservtårta" ifall fyllningen inte skulle bli som jag tänkt Flört

• Chicita
    CoG skrev 2013-07-21 20:48:43 följande:
    Vilka läckra!
    Tack Glad
    Första gången jag testade leopardmönstrat.
    Men temat jag hade fått beskrivet för tårtan var "Christer Lindarw" Flört 
    Så då tänkte jag päls och blingbling Tungan ute 
  • CoG

Med det temat borde det bli helt perfekt :D

Chicita skrev 2013-07-21 22:41:18 följande:
    Tack Glad
    Första gången jag testade leopardmönstrat.
    Men temat jag hade fått beskrivet för tårtan var "Christer Lindarw" Flört
    Så då tänkte jag päls och blingbling Tungan ute
  • Alvstina

Åh, så fina tårtor ni har gjort! Då kanske jag kan få lite hjälp här. Vi har beställt ett antal prinsesstårtor med vit marsipan till vårt bröllop och tänkte dekorera själva med små blommor i sugarpaste som vi har köpt på Ebay. Hur får jag dessa att fästa på marsipanen?? 

• Chicita
    Alvstina skrev 2013-07-24 21:08:03 följande:
    Åh, så fina tårtor ni har gjort! Då kanske jag kan få lite hjälp här. Vi har beställt ett antal prinsesstårtor med vit marsipan till vårt bröllop och tänkte dekorera själva med små blommor i sugarpaste som vi har köpt på Ebay. Hur får jag dessa att fästa på marsipanen?? 
    Det finns flera alternativ.
    1: fukta blommorna på baksidan med lite vatten (bara fukta - inte blöta för mycket) då löser du upp sockret lite och gör dom kletiga och när dom torkar så så fäster det kletiga sockret i marsipanen

2: Köp ätbart lim på någon tårtshop (finns flera, typ kakburken, tårtdecor osv...) använd sparsamt, blir det för mycket så funkar det nästan som glidmedel istället Tungan ute 

3: Kristyr. En liten klick räcker långt

Finns fler alternativ också, men dessa tre brukar jag använda  
  • Pyttis

såhär fina blev min brors och mitt hopkok av tårta till min och mannens storadag, såååå goda
    muffinsbottnar med hallon o blåber bakat med jordgubbsfil, mellan är det vaniljpanacotta , på det ligger det basilika marinerade hallon och blåbär, nästa muffinsbotten, hemmagjord vaniljkräm, o sen färska bär o citronmelis :) 

heltklart nya favorit tårtan
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm