• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-20 16:50:35 följande:
    Nej man blir ju väldigt låst om man har eget. Man måste ju nästan jobba 6 dagar i veckan mer eller mindre dygnet runt utan semester eller sjukdagar om man ska klara uppstartsperioden, och det är jag inte villig att göra
    Nej precis. Känns inte värt det om det inte är säkert att det kommer funka för företaget i längden. Men det vore kul att ha nåt typ av kök så man kan ha nåt litet företag, typ göra specialtråtor och sånt emellanåt. Inte behöva livnära sig på det liksom men ändå ha med det på nån kant i livet :)
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-20 19:04:08 följande:
    Nej precis. Känns inte värt det om det inte är säkert att det kommer funka för företaget i längden. Men det vore kul att ha nåt typ av kök så man kan ha nåt litet företag, typ göra specialtråtor och sånt emellanåt. Inte behöva livnära sig på det liksom men ändå ha med det på nån kant i livet :)
    Ja jag funderade om vi (den dagen vi bygger nytt garage) ska inreda ett kök med ordentlig ugn, en stor bänkskiva i marmor eller granit som man kan kyla underifrån och en rejäl kyl Solig
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-20 19:26:36 följande:
    Ja jag funderade om vi (den dagen vi bygger nytt garage) ska inreda ett kök med ordentlig ugn, en stor bänkskiva i marmor eller granit som man kan kyla underifrån och en rejäl kyl Solig
    Ja det vore ju nderbart att ha sånna resurser i sitt eget hus! :D Åh, vill ha hus! Själv får jag klara mig i pytteköket nr. 1 med typ en bänkskiva (i modell diskbänk) som är kanske 1,5 m :P Inte mycket att hurra för.
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-20 22:43:48 följande:
    Ja det vore ju nderbart att ha sånna resurser i sitt eget hus! :D Åh, vill ha hus! Själv får jag klara mig i pytteköket nr. 1 med typ en bänkskiva (i modell diskbänk) som är kanske 1,5 m :P Inte mycket att hurra för.
    Nej men det är rätt otroligt hur långt man kan komma på väldigt begränsad yta Skrattande
  • Camilla01

Tack snälla Chicita och alla andra med bra tips. Så här blev min glutenfria och mjölkfria tårta.

• Cakemaker

Tårtan som gjordes till dotterns 4-årskalas igår :) Önskemål var Spiderman, jordgubb och vanilj. Så fyllningen blev jordgubbsmousse med färska jordgubbar i och gräddkräm :)

• Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-26 13:27:56 följande:
    Tårtan som gjordes till dotterns 4-årskalas igår :) Önskemål var Spiderman, jordgubb och vanilj. Så fyllningen blev jordgubbsmousse med färska jordgubbar i och gräddkräm :)
    Skulle egentligen gjort en födelsedagstårta till mig och maken som precis fyllt år. Men jag har jobbat så jag har inte hunnit.
    Nästa projekt blir nog istället tårtan till babyshower som jag har fått beställd till mitten av september Glad 
  • daniiel

Jag som hade tänkt hinna baka massor i sommar, men icket. Det blev tre ynka bakdagar för min del.

På nationaldagen tvärkom jag och dottern på att vi skulle bjuda morfar (min pappa) och pappa (maken) på tårta för att dom var så duktiga på att tapetsera. Vi gjorde en kycklingsallad och en tårta med banan och jordgubbar i och chokladmousse utanpå :)

Sedan, vad är midsommar utan jordgubbstårta? En klassisk gräddtårta med jordgubbar och vaniljkräm med vit choklad inuti. Jag väntade dock med att spritsa grädden till efter middagen och det var så varmt i köket att det var nästan omöjligt. Tyvärr. Det såg inte alls så trevligt ut som det brukar göra, men god var den :)

Och en sen kväll under juli kom jag och dottern på att muffins, det skulle kanske vara gott? Vi gjorde chokladmuffins med chokladbitar i och en regnbågsfärgad typ smörkräm ovanpå :)

• Chicita

Det såg gott ut daniiel 

Tipsa gärna om receptet på brödet och hur du gjorde regnbågssmörkrämen (jag har en teknik själv, men alltid bra att höra hur andra gör) Glad 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm