• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-19 13:32:25 följande:
    Ja det är säkert därför som så många konditorier säger att dom inte kan göra såna här staplade bröllopstårtor.
    Dom vill inte ta typ 8 sockerkakor och stapla på varandra med lite smörkräm emellan... Och det är så dom tror att man måste göra. 
    Ja precis! Beställde ju en staplad tårta som bröllopstårta...va ingen höjdare men men =/ Tror att det är få kondis som har kunskap om hur man gör. Alla använder ju bara tårtställningar.
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-19 14:02:42 följande:
    Ja precis! Beställde ju en staplad tårta som bröllopstårta...va ingen höjdare men men =/ Tror att det är få kondis som har kunskap om hur man gör. Alla använder ju bara tårtställningar.
    Jepp... Jag erbjöd mig att komma in och lära några av bagerierna hur jag gör, men det ville dom inte. Så då tycker jag att dom får skylla sig själva om någon ibland beställer en tårta av mig istället för av dom Flört
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-19 14:05:32 följande:
    Jepp... Jag erbjöd mig att komma in och lära några av bagerierna hur jag gör, men det ville dom inte. Så då tycker jag att dom får skylla sig själva om någon ibland beställer en tårta av mig istället för av dom Flört
    Haha, ja dom är som dom är de flesta konditorer. Dom vill ha det på sitt sätt för så har man alltid gjort! Skittrist! Som på stället jag hade praktik, han som har ansvar för tårtor gör bara såna där klassiska grejer liksom, inget utsvävande så jag har fått många kunder därifrån när jag har blivit rekomenderad av några som säljer över disk där ;)
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-19 14:55:08 följande:
    Haha, ja dom är som dom är de flesta konditorer. Dom vill ha det på sitt sätt för så har man alltid gjort! Skittrist! Som på stället jag hade praktik, han som har ansvar för tårtor gör bara såna där klassiska grejer liksom, inget utsvävande så jag har fått många kunder därifrån när jag har blivit rekomenderad av några som säljer över disk där ;)
    Ja det ska vara prinsesstårta eller gräddtårta med jordgubbar och gelé på toppen eller om man vill vara lite hip och inne så kör man på moussetårtor Tungan ute
    Nya idéer... nej jisses... Sånt kan man ju inte ha, det kommer aaaaaldrig att sälja något Flört
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-19 15:02:24 följande:
    Ja det ska vara prinsesstårta eller gräddtårta med jordgubbar och gelé på toppen eller om man vill vara lite hip och inne så kör man på moussetårtor Tungan ute
    Nya idéer... nej jisses... Sånt kan man ju inte ha, det kommer aaaaaldrig att sälja något Flört
    Exakt. Och gärna nån sån där lite äldre, typ Oscar II tårta eller dyl. Varför ändra på ett vinnande koncept liksom? :P Gissa vad som sålde de dagar man skojade till det lite genom att byta färg på prinsestårtorna ;)
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-19 20:13:14 följande:
    Exakt. Och gärna nån sån där lite äldre, typ Oscar II tårta eller dyl. Varför ändra på ett vinnande koncept liksom? :P Gissa vad som sålde de dagar man skojade till det lite genom att byta färg på prinsestårtorna ;)
    hehe ja jag kan tänka mig det... 
    Om det är något annorlunda så kan någon impulsköpa en tårta till fikat på jobbet liksom om dom bara sprang förbi lite snabbt på lunchen...
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-19 20:34:16 följande:
    hehe ja jag kan tänka mig det... 
    Om det är något annorlunda så kan någon impulsköpa en tårta till fikat på jobbet liksom om dom bara sprang förbi lite snabbt på lunchen...
    Precis! Eller om man är där och ska köpa nåt och sen ser nåt som ser roligt ut, då kanske man tar det också bara för att liksom :) Men men...Nä man skulle få komma in på nåt ställe (och jobba) där man verkligen får göra sin egen grej!
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-20 11:22:03 följande:
    Precis! Eller om man är där och ska köpa nåt och sen ser nåt som ser roligt ut, då kanske man tar det också bara för att liksom :) Men men...Nä man skulle få komma in på nåt ställe (och jobba) där man verkligen får göra sin egen grej!
    Jag skulle gärna öppna något eget men det finns för många konditorier i den här stan redan så konkurrensen är för stor. Och så har jag ingen utbildning i botten heller när det gäller konditori Obestämd
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-20 11:45:42 följande:
    Jag skulle gärna öppna något eget men det finns för många konditorier i den här stan redan så konkurrensen är för stor. Och så har jag ingen utbildning i botten heller när det gäller konditori Obestämd
    Ja det vore kul att ha eget, med egen prägel, egna lokaler och så. Men det är lika här, finns redan så det räcker och dessutom är det väl inte toppentajming att strata eget med två småbarn :P Har ingen lust att jobba konstant i ett år eller mer för att kanske gå med vinst =/
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-20 16:37:06 följande:
    Ja det vore kul att ha eget, med egen prägel, egna lokaler och så. Men det är lika här, finns redan så det räcker och dessutom är det väl inte toppentajming att strata eget med två småbarn :P Har ingen lust att jobba konstant i ett år eller mer för att kanske gå med vinst =/
    Nej man blir ju väldigt låst om man har eget. Man måste ju nästan jobba 6 dagar i veckan mer eller mindre dygnet runt utan semester eller sjukdagar om man ska klara uppstartsperioden, och det är jag inte villig att göra
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm