• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • amerika
    Emmalinnea skrev 2013-07-20 22:52:46 följande:
    Det är Swiss meringue buttercream dom använder på tårtor där. Du kan googla receptet. jag använder det på cupcakes och som tårtfrosting, brukar smaksätta med lite vanilj eller citron.
    Tack!!!! Glad
  • Milli

hej hej. Jag är ny här på sidan och blev medlem för att jag och min blivande ska gifta oss nästa sommar, närmare bestämt 140614 kl14.14 :) Hittade denna baktråden och vill gärna visa några av alla de tårtor jag gjort, alla mina tårtor och allt annat som jag bakat finns att kika på i bloggen.. http://millistartorochannat.blogspot.se/ Bakar något iaf minst en gång i veckan, oftast 3-4 gånger och allt läggs såklart upp på bloggen med tillhörande recept, även de recept jag själv komponerat ihop :)

• amerika

Flera frågor till er duktiga bakproffs!!

Kan man ha både fluff och mousse som fyllning på olika lager eller är det för stor skillnad i konsistens och fasthet mellan dem?

Är det någon som har provat att ha panna cotta som fyllning, kan det funka tro? Eller kallas det helt enkelt för mousse då?? 

Vad för smaker kan funka ihop med blåbär, förutom vanilj? Vit choklad? 

Och till sist (för tillfället) tror ni att det skulle funka att ha kladdkaka som en av bottnarna i en tårta med tre bottnar och tre fyllningar?

• Chicita
    amerika skrev 2013-08-09 00:03:35 följande:

Jag tycker själv att kladdkakan blir väldigt söt och dessutom kan den "glida iväg" (alltså det yttre fastare "skalet" släpper och glider iväg på den mjuka kladdiga mitten så att tårtan blir sned). Så vi valde väldigt kraftiga chokladbottnar med chokladbitar i istället.
    Men det är bara min åsikt Glad 

Jag har testat pannacotta, men jag fick inte till det. Det är ju något som ska stelna på plats, så man kanske behöver hälla i det i formen och låta det stelna och sen stjälpa upp det i tårtan sen på något sätt... Jag vet inte. det blev i alla fall inte bra när jag testade Tungan ute Men annars tror jag att det skulle bli en jättesmaskig fyllning.

Att ha olika fasthet på innehållet kan vara bra. Men om du ska försöka göra en staplad tårta så måste fyllningen i alla fall vara skärfast (dvs att om du skär en bit av tårtan så ska du få fina raka kanter på både fyllning och bottnar, inget ska "rinna in i hålet" så att säga) Det är väl det enda som ska påverka.
    Jag har annars gärna olika konsistens så att det blir lite av en upplevelse i munnen när man tar en bit. Men det beror på vad det är för tårta jag gör. Det går inte med alla sorter...
    Ibland är utseendet viktigare än innehållet och ibland är det tvärt om 
  • amerika
    Chicita skrev 2013-08-09 12:49:56 följande:
    Tack för dina råd & tips!! 
    När du gör chokladbottnar, har du "bara" i kakao i vanlig sockerkaksbotten då eller gör du på något annat sätt?
  • Chicita
    amerika skrev 2013-08-09 15:56:12 följande:
    Tack för dina råd & tips!! 
    När du gör chokladbottnar, har du "bara" i kakao i vanlig sockerkaksbotten då eller gör du på något annat sätt?
    Jag använder högkvalitativ kakao till att börja med. Inte ICAs kakao. Valrohna är ett rätt bra märke och jag tror att Kung Markattas är bättre än dom här vanliga butiksmärkena också men jag har inte testat den själv.
    Sen river jag mörk choklad på det finaste stället på rivjärnet, nästan så det blir pulver, blandar ner det i smeten medans den fortfarande är lite varm (när dom varma ingredienserna som smält smör precis är tillsatta).
    Till slut har jag i lite större bitar (grovhackad mörk choklad) så att man kan få en munfull choklad lite här och där när man tar en bit tårtbotten Glad
  • amerika
    Chicita: tack igen, du är fantastisk med dina råd! Blir det stark mörk chokladsmak av att göra så? Jag själv gillar det, men sambon gör det inte och inte heller mina barn, vilka alla tre känns som skapligt viktiga personer på bröllopet Flört Men kanske funkar det med vanlig choklad och ej mörk? Och, det borde rimligtvis även funka med vit choklad, eller vad tror du?
  • Chicita
    amerika skrev 2013-08-09 16:41:09 följande:
    Haha... tja annars har jag ju ingen anledning att vara kvar här om jag inte vill hjälpa till Flört

Ja det blir en rätt kraftig chokladsmak.
    Men om du vill ha något liknande en kladdkakebotten så är det nog det närmaste du kan komma.
    Men använd vanlig kakao och blanda mjölkchoklad i smeten i stället kanske då? Glad 
    Vit choklad funkar säkert också om man gillar det Glad 
  • Camilla01
    Chicita skrev 2013-07-21 20:47:06 följande:
    Dom här två tårtorna blev det nu i fredags Glad
    En "reservtårta" ifall fyllningen inte skulle bli som jag tänkt Flört

Vilka underbara tårtet. Vadför typ av band anväde du dig av längst ner? Kan man använda sidenband eller blir de konstiga till dagen efter?
    Mvh Camilla

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm