Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Walk a mile!

Ja jag vet hur du menar snowstars... Det kan ju ta en kvart att gå till brevlådan och hämta tidningen liksom om hunden är på det humöret och då är det ju ändå under 100 meter tur och retur.
    På jobbet så tjatade dom förut på att jag skulle ställa upp i blodomloppet... "det är ju bara 5 kilometer"... 
    Jaha... Men utan draghjälp av hunden så vet jag inte om jag klarar det pga foten och yrseln för att inte tala om mina trasiga knän.
    "Men en timmes promenad klarar du väl?"
    En timme ja... då har jag kanske bara kommit halvvägs Skrikandes 
    Och sen det där att gå under press. Alla sa ju att "men vi tar sällskap med dig, vi kan gå i din takt" jo tjena, jag vet ju hur det är om vi är på något studiebesök eller resa. Alla drar som en avlöning och jag får försöka hänga på så gott jag kan.

Vi har en affär ca 2,5 km bort. Den brukar vi gå till ibland om vi är godissugna och vill "förtjäna" godiset.
    Det brukar ta ungefär en halvtimme dit och en halvtimme hem om vi går så fort vi kan och hunden inte stannar så ofta. Men då har jag draghjälp av maken.
    Men det kan lika gärna ta en timme dit och en timme hem om hunden är på det humöret.

Det viktigaste är att man rör på sig, inte hur snabbt man gör det.
    Den största positiva effekt jag ser med att gå snabbare är att man får mer tid att göra annat eller kanske få tid att ta en till promenad senare. Att gå fortare för mig = högre skaderisk, vilket alltså innebär att jag inte kan gå alls på ett par veckor om jag har otur...

Att inte ens omgivning kan säga "men vad duktig du var som gick ut och promenerade" och strunta i hur lång tid man gick eller hur långt man gått, tja det tycker jag är oförskämt faktiskt Tungan ute

• Chicita

Jag kan bli supertrött på mig själv ibland eftersom jag "bara" klarar det här nu, och att jag har blivit så tjock som jag är.
    För sjutton gubbar, jag tränade ju på elitnivå förut. Jag var den enda i vår simklubb som kunde ge Lars Frölander och Per (Senan) Johansson en match när det gällde bröstsim och ryggsim.
    Jag tog 110 kilo i liggande benpress och cyklade flera mil i veckan för att rida några timmar, förutom min simträning 8-9 pass i veckan samt styrka 3-4 ggr i veckan (ja jag tränade innan skolan, efter skolan och ibland kunde jag få gå och träna styrka på skolgympan om dom skulle göra något som inte gav så mycket träning)...

Så givetvis hjälper jag maken att träna rätt om vi någon gång är på ett gym. 
    Men ni kan ju tänka er hur det ser ut för andra...
    Här står en kort, tjock tjej och instrurerar en kille som är rätt normalt byggd men som börjar få antydan till kulmage i hur man ska hantera vikter och maskiner Tungan ute 

Folk har så mycket fördomar.
    Bara för att man har övervikt så kan man inte vara hälsosam (blev ju lite kul när jag var den enda på jobbet som passerade hälsokontrollen med fullt betyg. Mina värden låg utanför skalan, och alla utom viktkurvan var ju på rätt sida skalan så att säga Flört )
    Medans andra, träningsfanatiker, fick påbackning om kolesterolhalter mm mm... Så något gör jag ju rätt.
    Nu är det promenaderna som är det viktigaste för mig, och jag kämpar på i motvind känns det som.
    Men jag kämpar... Precis som ni andra.

Så det är så himla skönt att komma in här och se att det inte bara är jag som kämpar. Och det är även skönt för samvetet att se att ni också har dagar där ni går mindre eller kanske inte alls (förutom dom där "måste-rundorna" med hunden).

Så bara för det så ska jag snöra på mig skorna och ta en vända på bandet tror jag Solig 

• Chicita

Blev taggad att ta en promenad på bandet tidigare i dag som sagt...
    Men bestämde mig för att ta med hunden istället och gå en vända på ca 3,5 km. Tyvärr stötte jag på en dam med en stor hund som hon nästan verkade rädd för. Den hunden började skälla på min lilla skrotis, och han är så hundrädd så han skulle dit och spöa den. (Anfall är bästa försvar).
    För att gå den längre rundan så skulle vi vara tvugna att runda den här hunden, damen hade nämligen satt ner hunden i en T-korsning till höger, och vi skulle svängt höger.
    Så jag fick lov att svänga vänster.
    Tänkte bara gå utom synhåll och sen vända tillbaka och ta långvändan. Men hon stannade kvar där så länge att jag inte kunde vänta ut henne.
    Så vi gick raka vägen hem istället. Blev kanske strax under 2 kilometer bara...
    Ska snart ställa mig på bandet dock. Men först ska vi ut och "kasta bollen" Solig 

• Chicita

Ja vad är det med hundar och tomma toarullar... 
    Och för den delen - strumpor? Förvånad 

Det regnar här i dag och då vill han inte gå alls, så jag ska smälta lunchen lite bara innan jag går ut och kissar honom lite snabbt (misstänker att jag får bära iväg honom en bit och sen kissar han på vägen in).
    Sen ska jag ställa mig på promenadbandet Glad 

• Chicita

Så här ser det ut hemma hos oss när maken börjar dra lite i mina strumpor för att han ska ge mig fotmassage...
    Han knuffas direkt bort av hunden och...
    Så här drar en expert av strumpan

Sen måste det ju tvättas ordentligt innan massage
    (Och det kan ju finnas smaskig strumpdoft kvar)

• Chicita

Ja hund är en bra hjälp att komma ut. Under förutsättning att hunden vill gå då förståss Tungan ute

• Chicita

Uff... migrän på gång.
    Vi ska försöka packa upp lite kartonger och få lite gjort här hemma. Det är ju också motion i och för sig.  

• Chicita

Nu känns det bättre Skrattande
    Dels var maken snäll och åkte och handlade cola och choklad till mig (det enda som verkligen hjälper när jag har migrän) och så helgarderade jag med en Diklofenak också.
    Fortfarande skallebank, men man får ju se det positivt.
    Jag vet ju att jag har något att ha ont i i alla fall Tungan ute 

Snart röjt upp i biblioteket också. Hade blivit ett sånt där ställe där vi bara lastade av allt skräp. Men nu börjar det se ut som ett bibliotek igen.
    Hittade ett sånt där gummiband som man kan träna överkroppen med nu också. Så det var extra positivt  Solig

• Chicita
    sofiasmamma skrev 2012-06-02 23:18:51 följande:

Skönt, vilken snäll man du har! (Precis som jag! :)

Samma här, vårt bibliotek är fyllt av (mina) kartonger. Suck. Men jag ska ta tag i det. Vi är hemma tillsammans hela familjen juni-aug så jag har verkligen tänkt fixa lite nu.

Ja han är så snäll att jag måste vara försiktig så att jag inte utnyttjar honom. Det gäller ju att ge och ta, och inte bara ta... Glad

Vårt hem började bli en förvaringsplats inför bröllopet. Det var så mycket saker som behövde någonstans att vara liksom.
    Sen dog ju mamma 2 månader innan bröllopet och helt plötsligt behövde vi göra plats för hennes saker också och vi har inget garage att ställa något i... Så du kan tänka dig hur det ser ut här hemma nu.
    Det är så mycket att man inte vet vart man ska börja någonstans Skrikandes 
    Och om två månader (max, det kan komma tidigare också) får vi nattgäster inför en resa vi ska göra. Så det måste ju se presentabelt ut till dess även om det inte kommer se ut som någon mäklarannons direkt Tungan ute 

Dessutom måste vi försöka hinna måla huset utvändigt i sommar, fixa trädgården och så skulle vi ha byggt soldäcket också... *pust* 
  • Chicita

Oh vad jag har varit lat i dag...
    Men det är "en sån där dag" ni vet...
    Solen skiner men det spöregnar och det går inte att få ut hunden ur huset...
    Man är trött (vädret ? ) och det enda man egentligen vill är att krypa upp i soffan med en stor påse chips och en bra film.

Ska försöka ta mig i kragen lite senare och gå en vända på bandet, det är ju i alla fall inte väderberoende. Jag måste bara försöka piggna på mig lite först Solig 

Svar på tråden Walk a mile!