Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Walk a mile!

Jag får väl vara glad eftersom optikern sa att "såna problem brukar komma först runt 40-årsåldern och dit är det ju en bit kvar" och jag svarade "nja, då är det väl dags snart"...
    Han tittade ingående på mig, vände sig fundersamt om och kollade i datorn där mina uppgifter stod och utbrister "ojdå"...
    (jag blir ju 39 i år Tungan ute )

Ett annat gott "fruktrecept" är "äppelkaka"...
    Skiva äpplen, strö över kanel och micra tills dom börjar bli lite mjuka men fortfarande har lite knaprighet...
    Smaskens Solig 

I dag ska jag följa med brorsan och brorsdottern på medeltidsmarknad så då blir det ju en del traskande.
    Men utan hund... Han får stanna hemma med husse som jobbar hemifrån i dag 

• Chicita

3 timmars traskande på marknaden i dag. Även om vi mest "lullat runt" så har jag i alla fall varit på fötterna och utomhus (vilket mina illröda axlar kan vittna om nu)... Glad
    Blir samma sak på Söndag, men med andra kompanjoner då...

• Chicita

Tänkte fråga er andra olycksfåglar och "experter" en sak..

I morse när jag vaknade så upptäckte jag att jag var väldigt öm på sidan av foten, typ bredvid/under lilltån. Ni vet den där biten som liksom bullar ut på sidan, där lilltån sitter fast om man tittar på foten uppifrån.
    När jag sitter på en stol eller i soffan eller så så brukar jag vika in fötterna under mig, och alltså "lägga dom på högkant". Och när jag gjorde det i morse kunde jag inte hålla tillbaka ett "aj faan" Tyst

Under dagen har det bara blivit värre och värre.
    Nu gör det även ont på undersidan av foten (men fortfarande bara där lilltån sitter fast och aningen runtom).
    Det känns kallt när det gör ont. Ungefär som om det skulle blöda och foten kyls ner av blodet (om ni förstår känslan). Och nu börjar det göra ont även när jag inte belastar den delen av foten och när jag bara sitter helt still.
    Jag och maken kan inte se några sår alls.
    Det kom under natten. Jag har inte gjort mig illa på länge (eller tja sen jag vrickade till den här foten och slog i andra knäet här för några veckor sen då Tungan ute ).
    Vad kan det vara? Det är så diffusa symptom så jag vill inte ring doktorn om det inte blir värre (börjar svälla eller bli blått).
    Men eftersom jag är så van vid att ha ont, så reagerar jag de gånger som jag faktiskt känner av smärtan som något mer än bara irriterande och lite begränsande.

• Chicita

Om det hade kännts så här i min andra (trasiga) fot så hade jag vetat precis vad det var, för det känns så här när jag har gått i högklackade skor eller trampat till med tunna sulor eller barfota på en stor sten.
    För då går nämligen några av dom där sköra "benmärgstrådarna" sönder. Såna som jag har ett nätverk, typ spindelväv av mellan fotbenen i vänsterfoten.
    Det är ytterst frustrerande att "bryta foten" bara man vill ha ett par snygga skor några timmar, eller att man inte såg den där stenen på asfalten när man hade tunna ballerinaskor på sig Skrikandes 

Jaja det går väl över... Glad 

Usch det lät inte som en rolig resa...
    Det är såna där gånger man funderar på om man ska köpa en uppsättning till och ha på andra stället.
    Det har vi gjort åt hunden nu. Han har mat / vattenskålar, leksaker, en favoritfilt och en hundbädd uppe hos makens föräldrar. Dels underlättar det så vi inte behöver släpa med sakerna varje gång. Och dels är det ingen risk att man glömmer något viktigt Glad

Jag brände axlarna i fredags på medeltidsmarknaden (har en underklänning som är nedhasad över axlarna och sen en överklänning som ser ut ungefär som ett linne upptil. Alltså inte så mycket tyg som täcker axlarna.
    Och i går var det ju dags för en till vända på samma marknad. Men då var solskyddsfaktorn med även om det bara är en +8 och inte jättestark.
    Så nu är det väl bara att smörja och smörja med mjukgörande salva och hoppas att färgen fäster istället för att flagna av Flört

• Chicita

Känns ju bara konstigt att det onda dyker upp på söndag morgon.
    Jag har bara gått på marknaden Fredag och sen på söndagen efter att jag fick ont.
    I lördags tog vi det rätt lugnt i värmen.
    Att det blivit värre efter att ha gått på det en hel dag i går köper jag ju rakt av.
    Men jag tycker att det är konstigt att vakna med så ont utan att ha gjort något dagen innan för att motivera det Obestämd 
    Jag får väl försöka avvakta, ta det lite lugnt i dag (det regnar så då sover bara Elox ändå) och se om det blir bättre, sämre eller likadant efter vila Glad 

Jadå jag såg att vi vann Skrattande 
    Det var jättespännande. Vi satt som på nålar här hemma  

• Chicita

Första tanken var att jag trampat in något i foten utan att märka det innan jag la mig. Men vi kan inte hitta något sår och jag känner inget som sticker i foten när jag klämmer på den heller...
    Det är ett mysterium helt enkelt *hihi*

Jag kände att "nu är det klart, vi har vunnit" när det var 10-12 länder kvar. Men om vi inte hade fått en enda röst till då så hade ju faktiskt någon av dom andra kunnat gå om oss. Så det var ju ändå lite spännande Skrattande 

Åh grattis Glad 
    Jag skulle ha haft sommarjobbet klart. Men pga yrseln så har jag och den som ansvarar för schemat kommit överens om att dom inte ska schemalägga mig, utan ringa mig när och om dom behöver. Annars kanske jag får värre yrsel av stressen för att jag sätter dom i skiten om jag inte kan jobba någon dag...

• Chicita

Oj förlåt passionsblomman jag missade dig...

På min gamla vårdcentral var det omöjligt att komma vidare. Om dom inte hittade något så var det inget fel. Punkt slut Skrikandes 

Men på nya vårdcentralen kan dom förvisso ha lite förvirrande råd och regler (knäet är inte brutet, men det kan vara brutet. Använd kryckor och avlasta - men nej jag ska inte använda kryckor utan gå normalt osv).
    Men dom skriver många remisser...
    Om du inte är nöjd med din läkare eller din vårdcentral så byt. Du har  ju det valet nu Solig 

Tryck på att du vill ha en riktig utredning med röntgen (både skelett och mjukdelsröntgen).
    Tyvärr är det ju så att man måste vara frisk för att orka vara sjuk i dagens samhälle Obestämd 

• Chicita

Just ja... passionsblomman...
    Be om en remiss till smärtkliniken om dom inte kan diagnostisera vartifrån smärtan kommer. Eller om dom inte kan åtgärda den.

Det funkade inte för mig, men jag vet många som får lindring. Dom är ju experter på smärttillstånd liksom  

• Chicita

Här lyser solen men det blåser kallt. Så det är lätt att lura sig och klä sig för tunnt. 
    Hunden vill ligga ute på gräsmattan, men inte så sugen på att gå. Vilket passar mig utmärkt nu eftersom jag försöker klippa till tyget till nästa klänningsprojekt nu och inte vill ha honom springades med lortiga tassar över det utlagda tyget Tungan ute 

• Chicita

Vad kul sofiasmamma Glad
    Låter som om du haft fullt upp den här helgen då...

Jag kom i alla fall på i dag att det där med huvudvärk måste bero på slitage.
    Alltså om jag inte använder skallen på ett tag så har jag mindre huvudvärk ju Oskyldig 

och en kompis sa att undantaget är ju bakfylla, men så kom han på att det kanske helt enkelt är så att när man är full så börjar tankarna snurra och det sliter ju extra hårt Tungan ute 

Svar på tråden Walk a mile!