• daniiel

"Trashigaste" bröllopet?

Vi prövar en nystart på en tråd från 2009, www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3472620.html

Så kom igen, spy ut alla era fördomar här! Vad tycker du är "trashight" på ett bröllop?

Och kom ihåg, detta är med glimten i ögat ;) Och skriver som i den gamla tråden, det är nog nästintill ingen som kommer undan :P

• Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?
  • paet
    Fästmön skrev 2012-07-16 09:32:35 följande:
    Jag tycker att buffé ger ett "billigt" intryck, även fast jag själv ofta föredrar det i och med att man får välja Glad Jag äter dessutom hellre en hamburgare än en pilgrimsmussla men skulle ändå tycka det var "trashigt" att bli serverad hamburgare på ett bröllop...
    Haha håller med
  • SusanneJoh

Vi valde buffé för att jag inte är ett sånt stort fan av mat öht. Hade jag fått välja huvudrätt till alla så hade det antingen blivit helvegetariskt eller bara potatis och sås
    Eller så hade jag valt mat som jag vet att andra tycker om men inte jagsjälv, så då hade jag suttit där utan mat istället.

På buffén har vi 2 kötträtter, 1 fisk och 2 vegetariska, samt sallader, potatisrätter och paj.

Så då kan alla andra sitta där och äta sitt (äckliga ) kött, så kan jag äta potatisgratäng & paj  

♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
  • Fjärilen

Min personliga åsikt är att Buffé inte är på något sätt lyxigt.
    När man är finklädd så vill jag definitivt inte stå och sleva upp mat själv. Dessutom så ser det så himla sunkigt ut på faten när en andra gäster har tagit förrän och det ser inte så trevligt ut på ens egen tallrik heller.

Det jag personligen föredrar är att få maten serverad fint på en tallrik, man äter ju med ögonen med. Dessutom blir det inte något spring.

Men smaken är ju som baken.

• moa2012
    SusanneJoh skrev 2012-07-18 13:19:47 följande:
    Vi valde buffé för att jag inte är ett sånt stort fan av mat öht. Hade jag fått välja huvudrätt till alla så hade det antingen blivit helvegetariskt eller bara potatis och sås
    Eller så hade jag valt mat som jag vet att andra tycker om men inte jagsjälv, så då hade jag suttit där utan mat istället.

På buffén har vi 2 kötträtter, 1 fisk och 2 vegetariska, samt sallader, potatisrätter och paj.

Så då kan alla andra sitta där och äta sitt (äckliga ) kött, så kan jag äta potatisgratäng & paj  
    ♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
    haha det lät som nått jag hade kunnat skriva =)..dock ska vi inte ha buffe men annars när jag äter hos andra och dylikt ..blir det sås och potatis eller liknande =)
  • paet
    Fjärilen skrev 2012-07-18 13:44:18 följande:
    När man är finklädd så vill jag definitivt inte stå och sleva upp mat själv. Dessutom så ser det så himla sunkigt ut på faten när en andra gäster har tagit förrän och det ser inte så trevligt ut på ens egen tallrik heller.

Det jag personligen föredrar är att få maten serverad fint på en tallrik, man äter ju med ögonen med. Dessutom blir det inte något spring.

Jag håller med dig också! Helt klart! Men när man inte har några val så får man ju köra på det som funkar  
  • Annamolly
    Fjärilen skrev 2012-07-18 13:44:18 följande:

Jag har varit pa tva brollop dar det fanns ett antal 'bemannade' bord med cateringpersonal som delade ut olika matratter. Man 'slevade inte upp' sjalv och det blek inte en massa kladd. Men man kunde anda hamta mera och man kunde valja vilka ratter man ville ha.

Min syster hade grill-buffe dar det stod personal och grillade lamm, kyckling, flaskfilet, etc, och man fick saga vad man ville ha. Men man tog inte sjalv. 

Detta raknas val ocksa som buffe? Men jag tycker inte det ar trashigt alls. Vad tycker ni?
  • gbg2012

Jag tycker inte buffé känns så lyxigt, det kan vara gott men inte lyx. Buffé har de på lunch men aldrig på lyxiga resturanger då blir du serverad vid bordet, någon som häller upp vin och så. När jag har varit på brölllop med buffé har det varit gott men inte samma känsla och detta är vad jag tycker. 

Det blir ju annorlunda med tal och bildspel vid en buffé och vissa kan hålla på och ta flera gånger. Nä vi hade trerätters och tårta och tal och bildspel under förätt och efterätt det va perfekt. Det bröllopet jag va på var det just talen som var svåra för vissa satt till bords och andra va på gång att ta mer mat och vi som hade ätit upp och inte äter tre gånger fick vänta på de andra, tror det blir mer väntan då folk tenderar att äta mer vid en buffé.  

Att sleva på mat själv är ju såklart skillnad än när någon annan ger men de hinner inte lägga upp maten snyggt och det måste ju snabbas på lite.  

men hellre buffé än färdigmat som jag fick på ett bröllop(färdig quorn biff riktigt tråkigt).  

• TheD
    Annamolly skrev 2012-07-18 22:04:14 följande:
    Jag har varit pa tva brollop dar det fanns ett antal 'bemannade' bord med cateringpersonal som delade ut olika matratter. Man 'slevade inte upp' sjalv och det blek inte en massa kladd. Men man kunde anda hamta mera och man kunde valja vilka ratter man ville ha.

Min syster hade grill-buffe dar det stod personal och grillade lamm, kyckling, flaskfilet, etc, och man fick saga vad man ville ha. Men man tog inte sjalv.

Detta raknas val ocksa som buffe? Men jag tycker inte det ar trashigt alls. Vad tycker ni?
    Tycker det låter bättre än sittandes trerätters.
  • Fästmön
    Annamolly skrev 2012-07-18 22:04:14 följande:

Jag tycker det låter hur trevligt som helst! Grillbuffé liksom, det är ju asgött. Vilken dröm Glad

Jag hade nog föredragit det framför en trerätters men den "lyxiga" känslan försvinner helt när man måste gå och hämta sin mat själv. Dessutom är grillat i sej ganska trashigt... Det är ju sånt man gör hemma till vardags. Därför klassar jag det ändå som "trashigt". Men det är min åsikt!
  • knyttan
    gbg2012 skrev 2012-07-18 23:02:22 följande:
    Jag tycker inte buffé känns så lyxigt, det kan vara gott men inte lyx. Buffé har de på lunch men aldrig på lyxiga resturanger då blir du serverad vid bordet, någon som häller upp vin och så. När jag har varit på brölllop med buffé har det varit gott men inte samma känsla och detta är vad jag tycker. 

Det blir ju annorlunda med tal och bildspel vid en buffé och vissa kan hålla på och ta flera gånger. Nä vi hade trerätters och tårta och tal och bildspel under förätt och efterätt det va perfekt. Det bröllopet jag va på var det just talen som var svåra för vissa satt till bords och andra va på gång att ta mer mat och vi som hade ätit upp och inte äter tre gånger fick vänta på de andra, tror det blir mer väntan då folk tenderar att äta mer vid en buffé.  

Att sleva på mat själv är ju såklart skillnad än när någon annan ger men de hinner inte lägga upp maten snyggt och det måste ju snabbas på lite.  

men hellre buffé än färdigmat som jag fick på ett bröllop(färdig quorn biff riktigt tråkigt).  
    Nej det är kanske inte så lyxigt med buffe men vi hade inte heller något "lyxigt" bröllop så på den nivån vi valde att lägga vår fest så skulle det bara ha känts krystat med bordsservering. Man skulle kunna säga att det hade varit trashigt för oss att ha trerätters Skrattande Ang tal mm funkade det superbt eftersom vi hade en så himla välorganiserad toastmadame så det flöt verkligen på jättebra. Och maten på buffen var verkligen riktigt god, det är många som har kommenterat det efterråt at det verkligen var utsökt mat. Bara för att man har trerätters så innebär det ju inte automatiskt att maten är jättebra menar jag. Jag har ätit på många fina restauranger och det är då inte alls absolut säkert att bara för att stället utger sig för att vara fine dining så är det inte säkert att köket hänger med... så om man stirrar sig blind på att man SKA ha trerätters för att det är "finare" så kanske det finns en risk för att man kanske inte får så bra mat helt enkelt utan bara mat som "låter" fin på menyn, och DET är verkligen trash!
       Tycker fö. inte alls att det måste vara så super "lyxigt" bara för att det är bröllop, tycker tom att det är just när man eftersträvar den där lyxkänslan och misslyckas som det blir trashigt istället. Så enligt mig kan både buffe och trerätters vara trash - om det känns som att det inte stämmer med den övriga känslan på resten av festen, eller om det känns som om man försöker utge sig för att vara ngt man inte är...
Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?