• daniiel

"Trashigaste" bröllopet?

Vi prövar en nystart på en tråd från 2009, www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3472620.html

Så kom igen, spy ut alla era fördomar här! Vad tycker du är "trashight" på ett bröllop?

Och kom ihåg, detta är med glimten i ögat ;) Och skriver som i den gamla tråden, det är nog nästintill ingen som kommer undan :P

• Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?
  • Fjärilen

Jag tycker det inte är skitsnack om man inte berättar sin åsikt direkt till brudparet. Det känns mer som allmänt hyfs att inte säga till brudparet på deras bröllopsdag att man inte gillade något och förstöra deras dag.

Om det var något som inte föll mig så väl in i smaken så skulle jag diksutera det med min sambo och ingen annan. Tycker definitvt inte det är skitsnack.

• Ingride

Jag tycker du har så rätt, Louise. Det är ingen mänsklig rättighet att bli bjuden på kalas och man kan väl försöka uppskatta det man får istället för att klaga. Jag hoppas verkligen att alla ska bli nöjda med vår bröllopsfest på lördag. I vilket fall vill jag inte se några sura miner eller höra några missnöjesyttringar. Vi gör vårt bästa för att alla ska trivas. Mer förmår vi inte.

• Louise

Åh tycker du oxå det Ingride :) Jag önskar er en helt underbar bröllopsfest. Det är så nära nu, är du inte pirrig??

Iaf nu har jag kommit på saker som jag inte skulle kunna stå ut med på min egna bröllopsfest och det är:

Toalettpapret tar slut och vi får lägga in servetter och tidningspapper istället. Eller ännu värre - tvärtom! Att musiken "någon" lovat ordna och fixa med visar sej vara stötande, rave:ig och/eller sexistisk (tänk french kiss soundtrack när farmor och farfar dansar). Att det blir missförstånd från glas och bestick-uthyrarna och "någon" får panikköpa plastbestick och plastmuggar som då självklart är av den tipex-vita sorten. De där muggarna hos tandläkaren ni vet som man sköljer ur munnen med. Jag får mitt gas med rödvin över klänningen och jag får antingen lukta som en vinfylla i min nya rödfläckiga klänning eller ta på mej något helt annat.

Det hade vart trashigt och fruktansvärt för mej men förhopningsvis något jag skrattat mycket åt i framtiden (inte klänningen dock)

Vad är det sista ni vill veta av på er dag??

• Chicita

Människor är olika, alla uppskattar inte alla saker.
    De flesta har hyfs nog att inte klaga öppet.

Men som exempel: jag har varit på tillställningar där det har serverats skaldjursbuffé och jag som inte äter skaldjur har antingen inte fått något annat (jag är inte allergisk, jag tycker bara att det är otroligt vidrigt att äta asätare) för dom har tyckt att "skadjur är ju så gott, hon får lära sig att uppskatta det och om det inte duger så kan hon äta sallad och smörgås". Eller så har jag fått någon uppvärmd Findus frysmatstallrik *typ*.
    Det skulle aldrig falla mig in att gå och klaga om det var ett bröllop. Om det var nån jobbgrej eller konferens eller nåt så skulle jag klagat däremot.
    Däremot skulle jag åka tidigare (för att jag är hungrig) och mycket troligtvis i bilen hem säga till maken att "Fy fan vad hungrig jag är, kunde jag inte fått något bättre att äta?".
    Och säkert en ramsa till pga att jag är irriterad för att jag är så hungrig.

På samma sätt så skulle jag inte ringa en kompis och skvallra över att bruden hade en ful brudklänning och jag skulle inte säga något till henne heller. Om hon frågade så skulle jag säga att hon såg strålande ut och berömma det jag tyckte om, men undvika att kommentera själva klänningen.
    Däremot kanske jag skulle säga till maken att "ujuj jag gillade inte den där klänningen". Och det är jag i min fulla rätt att tycka och säga. Och om min kompis skulle komma till mig innan bröllopet och fråga vad jag tyckte om klänningen så skulle jag sagt vad jag tyckte också. Men det finns ingen anledning att förstöra hennes dag.
    Eventuellt så skulle jag på en rak fråga efter bröllopet också säga att nja det var inte riktigt min stil. Men jag skulle undvika att kritisera den rakt av.
    Och det finns ingen som helst anledning att sitta och försöka överträffa kompisarnas beskrivning av klänningen på en fika där inte bruden är med. Sånt är bara fult, elakt och onödigt.

Poängen är alltså att det är stor skillnad på att säga till någon man litar på, att man inte gillade en sak. Och alltså uttrycka en åsikt.
    Och att snacka skit för att göra sig lustig på andras bekostnad eller framhäva sig själv och sin egen smak.

• moa2012
    Pluppe skrev 2012-07-24 13:20:20 följande:
    Fast Nej, det är skillnad på en diskussion och skitsnack. En diskussion sårar ju inte (oftast inte iaf) medans skitnsack alltid sparkar en lite på smalbenen, beroende på vad man tar åt sig.

Skulle jag få veta i efterhand att på vägen hem i taxin så säger min syster till min bror att hon tyckte att vi "inte hade lagat god mat, att dekorationerna var fula eller att jag var ful i håret" och sedan gick min bror och berättade detta för mig tar ju jag absolut det som skitsnack, inte som en åsikt.
    håller med om att det är skitsnack !!
  • moa2012
    TheD skrev 2012-07-24 14:02:30 följande:
    Men det är fortfarande din systers åsikt :)
    det är skitsnack om systern inte kan säg det till henne själv eller inte stå för det ..definitivt skitsnack om man babblar om det till andra på vägen hem!..man kan ha en åsikt men kan oxå hålla den för sig själv ..
  • moa2012
    Louise skrev 2012-07-24 19:21:48 följande:
    Vad är det sista ni vill veta av på er dag??
    att man blir sjuk ;(
  • M040812J
    MalinLarsson skrev 2012-07-24 14:17:11 följande:

Apropå skitsnack vs åsikter så tycker jag det finns en enkel gräns mellan dem. Skitsnack är när folk smilar och öser komplimanger över tillställningen när de är på plats, men att de sedan går runt hörnet eller går hem och säger till folk då att de var dålig mat, att bruden var ful i håret etc.

Att ha en åsikt är att kunna stå för den med brudparet närvarande. De kanske inte säger att "vad ful i håret du är" utan "vilken annorlunda frisyr", men de kommer ändå med sin åsikt.

Antingen så håller man truten hela vägen eller så säger man sanningen på en gång.

Håller med! Förstår inte att folk ens orkar bry sig så mkt om andras val. Ett bröllop är väl fin oavsett hur "tacky" eller "trashigt" det är. Kan man inte bara låta det vara så och hålla sina åsikter inne?
    Självklart finns det mer och mindre självklara val nu när jag planerar, men inte rör det mig i ryggen hur andra gör? Visst är detta en "glimten-i-ögat-tråd" men generellt förstår jag inte alls hur man kan döma andras bröllop så hårt utifrån små detaljer, för det är det MÅNGA som gör. 

• moa2012
    M040812J skrev 2012-07-24 22:45:13 följande:
    Håller med! Förstår inte att folk ens orkar bry sig så mkt om andras val. Ett bröllop är väl fin oavsett hur "tacky" eller "trashigt" det är. Kan man inte bara låta det vara så och hålla sina åsikter inne?
    Självklart finns det mer och mindre självklara val nu när jag planerar, men inte rör det mig i ryggen hur andra gör? Visst är detta en "glimten-i-ögat-tråd" men generellt förstår jag inte alls hur man kan döma andras bröllop så hårt utifrån små detaljer, för det är det MÅNGA som gör. 

bra skrivet !!!håller med
  • car1021

Otroligt bra skrivet M080412J. Jag håller helt med dig. Har läst lite till och från i den här tråden och tycker verkligen att var och en får väl göra sitt bröllop som de vill. Tänk om alla gjorde precis likadant hur tråkigt hade inte det varit.
    Enligt den här tråden kommer vårat bröllop att vara väldigt trashigt.
    Jag ska ha en ljusrosa bröllopsklänning med vit spets som är en sk "kinaklänning".
    Vi ska ha rosa och vitt som färgtema.
    Vi  ska ha buffé !!!
    Vi ska ha Spotify...
    Vi ska vara i en äldre (men supermysig ) lokal
    Jag har köpt väldigt mycket saker på Ebay.
    MEN vi kommer förhoppningsvis ha ett underbart bröllop och det är väl det viktigaste.

Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?