• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

Hej Asal! Grattis till förlovningen!

Välkommen till vår "lilla" tråd, hahaha! Alltid roligt med nya människor! Och jag tycker att det är bra att du är ute i så god tid. Saken är att jag har lärt mig att man aldrig kan börja planera för tidigt. Det finns så mycket att fixa och ju mer tid man lägger ner på det desto bättre blir det.

Ja, som Kitkät skrev så är jag oxå iranier och ska gifta mig med en iranier. Vi gifter oss den 3e augusti i Stockholm, i en lokal som heter White Palace numera. Vi kommer att köra ett persiskt bröllop all the way med persisk buffé, sofreh aghd, knivdansen mm mm.

Vilken stad bor ni i? Har ni funderat på var ni ska ha bröllopet? Och om det ska vara persiskt? Även om du inte har någon aning just nu så har du verkligen kommit rätt, för här kommer du få många många tips!

• goli
    kitkät skrev 2013-01-23 22:48:28 följande:
    Goli,
    Måste du berätta sådana skräckhistorier? Jag ska förbjuda rött vin på vårt bröllop, endast vitt vin får förekomma! :)
    Usch, det lät inte alls roligt. Eller ännu värre, jag såg ett klipp på en brud som sitter ner när hennes man ska ta av henne strumpebandet under bröllopet (en tradition i vissa delar) och så när hon ställer sig upp så har hon gaaaaaanska stor mensfläck på klänningen! Det är inte heller så kul kan jag tänka mig. 
    Hahaha! ja, men vi måste ju berätta sånt så att vi vet vad vi ska undvika. Detta hände vid honnörsbordet, brudgummen sträckte sig över bruden för att ta glaset o då hände den lilla olyckan. Hahaha, ja jag såg oxå det klippet. Shit, vad pinsamt! Nej, jag planerar redan att köra på piller för att skjuta upp min mens om det skulle vara aktuellt. Håller tummarna för att mensen ska komma o gå lagom före bröllopet så man slipper oroa sig för det, speciellt om man ska iväg på bröllopsresa efteråt. Testade såna piller en gång när vi skulle på solsemester o det var faktiskt inte så trevligt. Gick runt med konstant pms i två veckor... Rynkar på näsan
  • kitkät

Goli, 
    Oj, då. Det låter inte trevligt. Jag har aldrig testat sådana piller!

Idag tänkte jag sätta igång med min och Pagnies lista och skriva ner allt som behövs inhandlas och ordnas vad gäller alla "smådetaljer" som t ex festhäften, osv.  
    Känns skönt att ha det på papper, så man inte riskerar att glömma något som man velat ha. Jag tror inte jag kommer komma på allt på en gång nu, men man kan ju fylla på listan vartefter!
    Jag tycker det är roligt med listor... Ska nog göra en mapp också, med allt som rör bröllopsplaneringen, så kan man ha alla papper där, så blir det lättare att hålla ordning på allt!  

• Asal

Goli:
    Det är just det att vi har inte ens kunnat bestämma om vi ska gifta oss i Sverige eller utomlands.. Vi förlovade oss utomlands och kan tänka oss att gifta oss där också men det är inte så smidigt. Annars så lär det bli i Stockholm eller här i trakterna kring Norrköping/Linköping, Vi bor här.

Gud ni verkar ju alla ha kommit hur långt som helst.
    Vi har bara kollat lite efter sofreh aghd och sånt.

• kitkät

Asal,

Men det är väl inte så konstigt att vi kommit längre än er i planeringen? Det vore nästan konstigt om ni hade kommit lika långt i planeringen som oss, med tanke på att ni inte ska gifta er förrän 2014 någongång? Ni har all tid i världen! Du kan slappna av och planera i lugn och ro! 

• Pagnie

Kitkät. ja jag är med i den sidan och har varit med i den sedan 2011 haha. jag har haft liiiiiiite framförhållning tror jag nog. men jag har dock inte utforskat den sidan all the way så att säga. så det får jag kanske ta och göra.
    Men listan har blivit lite lidande. har inte hunnit men ska försöka ikväll. just nu håller jag på att bli sjuk, IGEN. jävla skit alltså. jag fattar inte vad som hänt med mitt immunförsvar för det har alltid varit bra och nu får jag förkylning på förkylning. dock slapp man ju vinterkräksjukan.

Välkommen till tråden Asal. roligt med fler som ska fixa persiska bröllop.
    jag är som dom redan sagt svensk men jag gifter mig med en iranier. Även vårt bröllop kommer gå i persisk anda med persisk buffe, sofreh aghd osv.
    Vi kommer hålla vår fest på olles krog där allt ingår i paketet så vi körde på det så vi slipper göra så mycket, haha. för jag hittar massa saker att göra ändå.
    har du tänkt något på vart ni vill vara? alltså vad gör slags lokal och så?

• kitkät

Jag har inte heller hunnit med någon lista ännu. Men vi har väl ingen deadline? :) 

Vill tipsa er om en sida som jag precis upptäckt, www.lightinthebox.com, där finns en avdelning för bröllop & events. Finns massa smått och gott, t ex favoraskar till billigt pris! 

Pagnie, du nämnde att du har en mapp med bröllopsrelaterade grejer, kan inte du dela med dig lite, om du har tips på bra hemsidor eller annat som kan vara nyttigt för oss att få ta del av?  

• Pagnie

problemet är att alla mina bra sidor försvann när jag formaterade datorn. så jag måste kolla runt lite mer vad det gäller sidor. annars har jag mest inspirationsbilder och budget och andra listor i den mappen.

• kitkät

Ok. Men dela gärna med dig om du har något bra i mappen!

Jag har en inspirationsmapp på datorn med undermappar indelade i bland annat "Bröllopsklänning", "Brudbukett", "Bröllopsfest" etc. 

Och i pappersform har jag en checklista som jag bockar för vartefter något blir avklarat! Och papper från Panorama samt kontraktet från fotograferna som ska ta porträttbilder på oss.
    Jag ska skriva ut en "Fotograferings-checklista", så fotografen inte glömmer att fotografera något viktigt! Haha. Kontrollbehov, javisst!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop