• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    goli skrev 2013-01-27 22:13:51 följande:
    Pahnie, läste på fb om din klänning... vad hände egentligen?
    haha dom mätte höfterna på 80 cm istället för midjan på 61 cm. Total miss från dom. hann till sömerskan för jag frågade i butiken om den inte satt lite löst och dom sa att man behöver alltid sy lite i dom. Okej säger jag och sömerskan säger att det här är två storlekar för stort. det kostar massor att sy in. dom säger fortfarande att den ska vara mellan 34-36 men nej det var den icke den var mellan 38-40 och jagh gick tillbaka till butiken och dom såg sitt misstag. så nu ska dom expressbeställa en ny och går det inte betalar dom för att sy om ;)

Så det blev liiiite krångel men det går ju att fixa. tur att man har beställt klänningen i tid säger jag bara. ;)
  • Pagnie
    Asal skrev 2013-01-27 22:10:15 följande:
    Jaha 130-160 låter ju bra.. Jag trodde du skulle säga nåt på 200-250.

Haha du har helt rätt, ni ligger i mitten av skalan , inte så många som vanliga orientaliska bröllop men verkligen många om man jämför ett svenskt bröllop.

Är bröllopsresan och ringar och klänningen och sånt inräknat på budgeten?

Shit ni har ju mycket på g då om ni har bebbe planer också.
    Massa skoj och förändringar :)

För vår del kommer nog allt hända på samma ställe, vi kommer ha en som viger oss och sen det persiska vigseln och sen mottagningen i samma lokal. Fast den borgerliga vigseln vill vi ha utomhus. 
    haha nejdå så farligt ska det inte bli. räcker. tycker det är mycket som det är nu. jag som är svensk och allt. haha.

bröllopsresan är inte inräknad i budget men ringar och klänningen är.

ja det är massa planer. sätter igång med bebis i april så vi får se hur snabbt det går. ;)
  • goli

Pagnie, vad tråkigt att höra! Men shit vad idiotiskt av dem! Skönt att de fixar det iaf o som du säger att du har gott om tid, hahaha! Får hoppas att det blir er första och sista setback! Det kommer att lösa sig! Skrattande

• Pagnie
    goli skrev 2013-01-27 22:42:31 följande:
    Pagnie, vad tråkigt att höra! Men shit vad idiotiskt av dem! Skönt att de fixar det iaf o som du säger att du har gott om tid, hahaha! Får hoppas att det blir er första och sista setback! Det kommer att lösa sig! Skrattande
    haha ja men skoja inte. Och dom försökte få i mig att jag hade gått ner i vikt och alltså 19 cm i midjan på 4 månader. ser jag ut som en sån som går ner så mycket i vikt?
    Knappast!
  • goli
    Pagnie skrev 2013-01-27 22:48:17 följande:
    haha ja men skoja inte. Och dom försökte få i mig att jag hade gått ner i vikt och alltså 19 cm i midjan på 4 månader. ser jag ut som en sån som går ner så mycket i vikt?
    Knappast!
    hahaha! vad fult av dem! Irriterande... som sagt, riktiga idioter!
  • Pagnie
    goli skrev 2013-01-27 22:52:01 följande:
    hahaha! vad fult av dem! Irriterande... som sagt, riktiga idioter!
    japp. men som tur var så fixar dom det i alla fall. :D fick ju ett trevligt bemötande av dom i butiken. hon som var sur var hon som hjälpte oss när vi väl var där och beställde. dom som var där nu när jag var där var jätte trevliga och sa att det här fixar vi. dom ville dock inte erkänna att dom gjort fel. lite roligt.
  • kitkät

Asal,
    Kul att ni har bestämt ungefärlig period för när ni vill gifta er nästa år. Men varför kan ni inte tidigare än april menar du? Ni har ju gott om tid på er, om det är det som oroar er.
    Är det ekonomin så är det en annan femma :)

• goli

Asal, kul att ni ska ha bröllop i Iran också! Då kan ni ju ha ett "svenskt" herrgårdsbröllop här o sen uppleva allt det persiska på RIKTIGT hemma i Iran... Vad avis jag blir nu! Skrattande Ett tips förresten, kolla brudklänningar i Iran också om du har möjlighet och om ni hade planerat en resa dit innan. De har sååå fina grejer där!

• Asal

Pagnie
    Det där låter inte kul med klänningen men hoppas att allt löser sig till det bästa nu och att du inte behöva mer krångel.

Goli
    Jag ser faktiskt mer fram emot festen i Iran för jag tror den kommer bli sjukt roligt. Min släkt brukar gå all in när dte dags för tjejerna och det tror jag kommer blir sjukt roligt.
    Jag och mamma har pratat om att kanske ta oss en kort resa kanske under våren till Iran och då ska jag få välja allt jag vill till min sofreh och köpa med och ja precis som du sa vi ska kolla på klänningar också där :D 

• Pagnie
    Asal skrev 2013-01-29 14:55:53 följande:
    Pagnie
    Det där låter inte kul med klänningen men hoppas att allt löser sig till det bästa nu och att du inte behöva mer krångel.

Goli
    Jag ser faktiskt mer fram emot festen i Iran för jag tror den kommer bli sjukt roligt. Min släkt brukar gå all in när dte dags för tjejerna och det tror jag kommer blir sjukt roligt.
    Jag och mamma har pratat om att kanske ta oss en kort resa kanske under våren till Iran och då ska jag få välja allt jag vill till min sofreh och köpa med och ja precis som du sa vi ska kolla på klänningar också där :D 
    ja dom ringde idag så det verkar som att det kommer lösa sig. :D
    Dom fixar allt med klänningen och jag ska ju sy in min topp och det kommer gå på ca 1500-2000 så det låter helt okej. :D
    Så nu är allt fix och färdigt. ska bara hitta armband och underkläder så är jag klar ;)
Svar på tråden Orientaliskt bröllop