• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

Goli,
    Det var ett syrianskt bröllop som sagt. Dom gifte sig i en syriansk kyrka och höll bröllopsfesten i Cleopatra, en jättefin festlokal i Södertälje! Du kan titta på festlokalen på facebook. Cleopatra ser nästan likadan ut som Panorama, men är en nyare och större festlokal!

Dom hade typ tolv olika meza (småplocksrätter) på borden som serverades under kvällen och till huvudrätt serverades det fläskfile med ugnsbakad potatis, rödvinssås och grönsaker. Det var väldigt gott faktiskt.

Brudgummens bror, som spelar i ett syrianskt band stod för musikunderhållningen och framåt småtimmarna så satte dom på västerländsk musik.

Bruden hade en jättefin klänning i spets, ganska snarlik en sådan som jag är ute efter! Dom hade champagnefärg som tema, så det var vita & champagnefärgade blommor på borden samt champagnefärgade rosetter på stolarna. 

Tårtan var vit med blommor på... och samtidigt som tårtan serverades så dukades det fram en stor buffé med sötsaker, chokladfontäner, frukt, pannacotta etc.

Det var väldigt kul att gå på bröllop nu när man själv håller på och planerar bröllop... Då tänker man mer på alla detaljer, eftersom man själv är mitt uppe i det. Och det var bra för då fick man lite idéer och uppmärksammade sådant som man absolut vill undvika.

Jag ver inte om jag gillade idén med sötsaksbuffé, i alla fall inte på ett bröllop med över 300 gäster. Det bildades en låååååång kö och många som ställde sig i kön tröttnade och gick ur. Och när vi väl kom fram till buffén så såg den inte lika rolig ut längre! Så det kommer vi inte ha! 
    På vårt bröllop vill jag istället att det, i samband med att varje gäst får en cupcakes serverad till sig, också serveras ett större fat på varje bord med olika sorters sötsaker/kakor (t ex pannacota i shotsglas, se bild nedan) och en fruktfat. Så kan gästerna äta sin cupcakes och en eller två sötsaker samt lite frukt om man vill. En bra avslutning på kvällen/natten! :) 

• goli

Kitkät, vad roligt att få gå på bröllop när man själv planerar ett! Det saknar jag verkligen, min kompis bröllop som var för 2 år sedan känns väldigt avlägset nu. Och innan dess var det väl ca 6 år sedan ett persiskt bröllop. Du får fortsätta kolla in alla smådetaljer på nästa bröllop oxå o berätta för oss om allt du kommer på, hahaha!

Ja, jag har sett bilder på Cleopatra. Hade tänkt välja de lokalen innan jag upptäckte att den låg i Södertälje...

Låter som en jättebra idé med pannacotta, tycker jag. Riktigt bra grej att "fylla" ut med. Blir så färgglatt o fint samt att ni kan använda smaker som ni inte har i era cupcakes. Då lär alla garanterat bli nöjda.

Och jag tycker inte heller om tanken på att folk måste köa för att hämta ngt, utan bättre om de blir serverade. Tyvärr blir det ju så med matbuffé men man får försöka göra det bästa utav det.

• kitkät

Goli, 
    Men måste ni välja buffé? Kan ni inte ha så som vi ska ha, "buffé" fast serverad på varje bord? Alltså att maten serveras på varje bord och så får gästerna plocka det dom vill ha på sin tallrik. Då behöver det inte bli spring fram och tillbaka till buffébordet...  

• kitkät

Vi kommer ha som så att det serveras ett tiotal olika mezarätter, alltså småplock på varje bord och så får gästerna plocka det dom vill ha. Och sedan får varje gäst varsin tallrik med varmrätt, precis som på restaurang. Men smårätterna fylls på hela tiden, så fort en sort tar slut på bordet. Så det blir som en buffé, men serverad på varje bord. Förstår du hur jag menar? 

• goli

Kitkät, jo vi måste ha buffé... Glad det kommer vara alldeles för många rätter plus att det blir svårt och dyrt att ha ett helt lamm på varje bord, hahaha. Skulle nog ta upp plats på hela bordet eller behöva en egen stol. Men det är faktiskt ok, iom att det e ett persiskt bröllop så kommer det att funka jättebra. Måste bara komma på ett sätt att fixa "kösystemet", ska prata med Danny om det o hoppas han har en bra lösning på detta!

• kitkät

Goli, 
    Jaha... Ett helt lamm. Ja, det kan bli knepigt att placera ett lamm på varje bord. Haha! Nu fick jag lite roliga bilder i huvudet! Men har ni tänkt ha förrätter också, eller bara varmrätter? Hur många rätter då?

Det finns säkert ett bra "kösystem", servitörerna kan säkert styra upp det där, om ni bara talar om det för Danny i förväg, t ex att endast två bord i taget går upp och hämtar mat. Så blir det inga långa köer! 
    Hur många bord tror du att ni kommer ha ungefär?  

• goli
    kitkät skrev 2013-02-02 00:26:37 följande:
    Goli, 
    Jaha... Ett helt lamm. Ja, det kan bli knepigt att placera ett lamm på varje bord. Haha! Nu fick jag lite roliga bilder i huvudet! Men har ni tänkt ha förrätter också, eller bara varmrätter? Hur många rätter då?

Det finns säkert ett bra "kösystem", servitörerna kan säkert styra upp det där, om ni bara talar om det för Danny i förväg, t ex att endast två bord i taget går upp och hämtar mat. Så blir det inga långa köer! 
    Hur många bord tror du att ni kommer ha ungefär?  
    Hahaha! Ja, eller hur? Om många av gästerna inte kan komma så kan vi bara fylla ut platserna med lamm... Skrattande

I den persiska matkulturen så finns det inga förrätter, varmrätter mm. Det finns mat Skrattande. och sallad! Sen brukar vi ha små "kallrätter" till, t ex inlagda grönsaker t ex pickles och annat, brukar finnas yoghurt (ung som tzatziki) och även sabzi (som vi pratade om innan, det man har tillsammans med bröd och getost på sofreh aghd). Så allt kommer att serveras samtidigt. Vi kommer få välja ut 20 rätter totalt så det kommer bli olika typer av kebab, olika risrätter, kyckling, lamm, olika persiska stuvningar mm. Allt kommer finnas i stora stora fat på ett långbord, så får gästerna bara plocka åt sig av vad de vill. Tydligen är kocken väldigt snabb med att fylla på så fort ett fat börjar se lite tomt ut o han ser till att maten är varm hela tiden.

Vi hade tänkt att det skulle bli 140 gäster men på vår nuvarande gästlista finns det 165. Men vi räknar med att en del inte kan komma, t ex ett gäng från Iran om det blir problem med visum mm. Först räknade vi med stora runda bord för 10-12 pers. Vi får se hur det blir med det. Vi har satt OSA-datumet till 3e juni, så då vet vi mer specifikt hur många bord det blir.

Hur många gäster har ni på er gästlista? Har det varit svårt med vilka ni ska bjuda eller inte?
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-02-01 23:21:21 följande:
    Pagnie,
    Jaha... Vad smidigt. Den ska jag också ladda ner. Har du fått boken "Allt om bröllop" ännu? Visst var det den du vann? Jag funderar på att köpa den, såg en tråd här på BT om att den tydligen ska vara jättebra!  
    nej jag har inte fått boken än men jag återkommer om det nräar jag fått den så du får veta om den är värd att köpa.
  • Pagnie
    goli skrev 2013-02-02 00:22:02 följande:
    Kitkät, jo vi måste ha buffé... Glad det kommer vara alldeles för många rätter plus att det blir svårt och dyrt att ha ett helt lamm på varje bord, hahaha. Skulle nog ta upp plats på hela bordet eller behöva en egen stol. Men det är faktiskt ok, iom att det e ett persiskt bröllop så kommer det att funka jättebra. Måste bara komma på ett sätt att fixa "kösystemet", ska prata med Danny om det o hoppas han har en bra lösning på detta!
    kommer du på något angående det där kösystenet goli så får du jättegärna dela med dig tycker jag. det är något jag funderar på också.
  • Pagnie
    goli skrev 2013-02-02 10:58:00 följande:
    Hahaha! Ja, eller hur? Om många av gästerna inte kan komma så kan vi bara fylla ut platserna med lamm... Skrattande

I den persiska matkulturen så finns det inga förrätter, varmrätter mm. Det finns mat Skrattande. och sallad! Sen brukar vi ha små "kallrätter" till, t ex inlagda grönsaker t ex pickles och annat, brukar finnas yoghurt (ung som tzatziki) och även sabzi (som vi pratade om innan, det man har tillsammans med bröd och getost på sofreh aghd). Så allt kommer att serveras samtidigt. Vi kommer få välja ut 20 rätter totalt så det kommer bli olika typer av kebab, olika risrätter, kyckling, lamm, olika persiska stuvningar mm. Allt kommer finnas i stora stora fat på ett långbord, så får gästerna bara plocka åt sig av vad de vill. Tydligen är kocken väldigt snabb med att fylla på så fort ett fat börjar se lite tomt ut o han ser till att maten är varm hela tiden.

Vi hade tänkt att det skulle bli 140 gäster men på vår nuvarande gästlista finns det 165. Men vi räknar med att en del inte kan komma, t ex ett gäng från Iran om det blir problem med visum mm. Först räknade vi med stora runda bord för 10-12 pers. Vi får se hur det blir med det. Vi har satt OSA-datumet till 3e juni, så då vet vi mer specifikt hur många bord det blir.

Hur många gäster har ni på er gästlista? Har det varit svårt med vilka ni ska bjuda eller inte?
    ja eftersom jag har varit och jobbat så har jag hamnat efter i diskussionerna men jag lägger mig i ändå efter som ni har diskuterat så intressanta saker nu känner jag.
    Och kitkät eftersom ni skrivit så mycket så blir det många inlägg. hoppas du gillar läget. ;)

Goli det finns ju torshi, det är såååååå gott. helt galet.
    fatta hur mycket mat det kommer finnas. jag kommer ju bli tjock på riktigt.

vi har valt att ha runda bord med 10 personer vid varje bord så vi kommer ha ca 14 bord. Det blir nog lite trixigt att få ihop allt men det kommer nog gå bra tror jag. haha
    usch jag börjar bli lite stressad med inbjudningarna. har ni skickat ut dom än? jag har kort minne vet inte om ni sagt det, men många i andra trådar som gifter sig till och med innan oss har ju redan skickat ut. PANIK!!!!
Svar på tråden Orientaliskt bröllop