• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Mustikka

Nu är jag här och bombar er igen. :p Men kom på det där angående spriten. Bäst är det att också ta med bröllopskortet eller annat som kan bevisa att man ska gifta sig. Ifall de stoppar en och det blir ord mot ord så har man någon form av bevis :)

• kitkät
    boda, 
    Vad jag menade med att tårtan inte ska ätas är att den inte ska serveras till gästerna. Men jag och min man kommer att ta en tårtspade, skära i tårtan, släppa tårtspaden och äta tårtbiten! Så som brudpar gör när dom skär/smakar bröllopstårtan. Men gästerna kommer alltså få varsin cupcake och inte en tårtbit. Det var det jag menade med att tårtan inte kommer att ätas! Det är cupcakes som ska serveras till gästerna & oss. 
  • kitkät

Mustikka, 
    Vi har faktiskt kollat upp lite om hur det funkar när man beställer/köper sprit från utlandet! Vi får se hur vi gör i slutändan!

Vad kul att du också gillar tårtan. Jag är helt förälskad i den, känns skönt att ha hittat ett konditori som kan göra det precis så som jag vill ha det. Nu kan jag slappna av.
    Vi ska ju hålla bröllopsfesten i Panorama och där ingår också tårta, florist... ja i princip allt! Men tårtan valde jag bort, för det konditori som dom samarbetar med bakar inte cupcakes. Och dessutom så har jag hört fler som beställt bröllopstårtan via någon av dom orientaliska festlokalerna och blivit besviken för att det inte blivit så som dom tänkt sig. Så jag vågade inte chansa! Men ett tips är, HÅLL DET ENKELT. Ju mer avancerad bröllopstårta ni väljer, desto större är chansen att ni får något helt annat!
    Min kompis fick uppleva detta, trots att hon egentligen inte valde något extremt avancerat. Jag har fått det tipset från många brudpar som gift sig på någon av dom orientaliska festlokalerna - att bröllopstårtan blir ofta inte som man tänkt sig och därför ska man hålla det så enkelt som möjligt, för att undvika missförstånd och göra det så enkelt för dom som möjligt att leverera en tårta som ser ut så som man beskrivit den! 

Det gäller också brudbuketten, jag har valt att inte beställa den via Panorama för jag vill gå till en florist som jag själv väljer ut och känner tillit till. 

Jag försöker också gå på en diet, men för att gå upp i vikt.  Jag behöver lägga på mig några kilon och gå tillbaka till min idealvikt, efter att jag av okänd anledning gick ner ganska många kilon som jag inte lyckats gå upp igen ännu. 

Hur kommer det sig att du vill köpa en ny klänning? Du som var så kär i den du köpt.  

• goli
    Pagnie skrev 2013-02-04 19:41:53 följande:
    haha inga problem. gjorde ett vaginalt ultraljud i i september och ett i november, inga fel där. gjorde klamydiatest och gjorde även mitt cellprov. allt u.a. började med mina folsyratabletter förra veckan. så jag är all set. är det något med doktor goli rekommenderar att jag gör? ;)

bra att jag kunde ge dig lite inspiration i alla fall. ja du det där med att gå in skorna är sjukt viktigt. haha.
    åh vad duktig o ansvarsfull du är! Precis vad jag ville höra! Hahaha, än så länge var det bara det men jag återkommer med mer! Skrattande
  • goli
    kitkät skrev 2013-02-04 22:21:20 följande:
    Pagnie, 
    Tack för att du besvarade mitt inlägg också Tungan ute 

Goli,
    Ja, det går säkert att få till det på vanlig tårta också, med typ gräddkräm! Vår ros-tårta kommer ju vara en vanlig tårta, men med "american buttercream" ovanpå (som man har på cupcakes) istället för grädde! Inuti kommer det i princip bara vara tårtbotten, eftersom tårtan inte kommer ätas. Den är endast till för att skäras i. Vi ska ju bara servera cupcakes och ingen tårta. 

Grädde är ju mjukt och kan smälta till skillnad från buttercream som är stelt och kan stå ute hur länge som helst. Så det kan vara svårt att få till rosor med grädde kanske, men  med något som är mer stelt funkar det nog! 
    Kitkät, hur smakar american buttercream? Tycker du det blir godare med grädde eller buttercream? o om det blir tårta över så skicka den till mig så tar jag hand om den... hahaha!
  • goli
    Asal skrev 2013-02-04 23:32:44 följande:
    Jag tänkte bara säga att följer era inlägg tjejer. 
    Känner bara att jag inte har så mycket att komma med då vi inte alls ahr kommit nånstans i planeringen :(

Jag insåg att när det börjar bli dags för mig kommer ni att redan vara gifta och kanske till och med vara med barn.

VEM ska hjälpa mig då?!? :(

Kitkät det där med cup cakes och det "vanliga" tårtan kommer bli sjukt fint. Er tårta kommer att vara riktigt fint. 
    Asal, oroa dig inte för det! Jag kommer nog förbli en BT-junkie o ska försöka följa den här tråden så länge den e aktiv. O jag tror att Kitkät o Pagnie håller med. De ska ju gifta sig flera ggr med samma kille bara för att planera bröllop igen! Skrattande
  • goli

Mustikka, försöker också minska på matintaget o träna mer. Jag är inte överviktig men har mage o den vill jag gärna ska försvinna. Den har sjunkit in lite nu så det känns bra men tänkte att det får gå långsamt för jag vill inte bli smalare än vad jag är. Så länge man äter rätt och rör på sig så... men jag tycker definitivt vi ska peppa varandra!

Tråkigt att höra om din PCO men enligt vad jag har förstått så finns det bra behandlingar och man kan bli gravid. Så det önskar jag dig lycka till med. Jag har sån sjuk baby-feber just nu och har passerat mina 30 så jag vill också börja försöka så snart som möjligt!

Nej, du är inte alls knäpp som ändrar dig men vad fick dig att ändra dig? Och har du ngn bild på den nya klänningen?

En annan fråga, du skrev att på bröllopsmässan träffade du en tjej som tar 3000 kr för smink och hår. Vad heter hon och var jobbar hon?

• kitkät

goli, 
    American buttercream smakar, ja... vad ska man säga, tänk typ söt philadelphia-ost. Den har samma konsistens som philadelphia typ, men en annan smak. Det smakar sött. Har du ätit morotskaka med den där vita glasyren någongång? Buttercream smakar typ så, men man smaksätter ju buttercream efter egen smak. Vi kommer som sagt t ex välja hallon kanske. Men grundsmaken är som jag beskrev ovan! 

Alltså buttercream har man ju på cupcakes. En cupcakes utan buttercream är ju ingen cupcakes, då är det bara en muffins med grädde typ. Så just på cupcakes kan det inte vara grädde, då måste det vara buttercream. Men i vanliga tårtor så tycker jag det är gott med grädde också! 

Vad jag vet så tror jag inte man har buttercream i tårtor, men vad vet jag? Om du vill ha buttercream just för att kunna ha rosor på tårtan, som den jag visade, så kanske ni kan ha buttercream bara ovanpå tårtan och sedan ha "vanliga" ingredienser inuti tårtan!
    Men frågan är hur många konditorier som arbetar med buttercream, för konditoriet som Panorama samarbetar med arbetade inte med buttercream, och det var därför som dom föreslog att dom kunde ordna muffins med gräddkräm istället. Men det kändes inte bra för min del, jag vill ha äkta cupcakes!  Och därför valde jag att beställa från ett äkta cupcakes konditori :) Du kan ju ta med en bild till konditoriet och säga att du vill ha tårtan så, så kan dom ge förslag på hur dom kan göra... Kanske går det att ordna med gräddkräm ändå! 

• kitkät

goli, 
    För att förtydliga: Vår ros-tårta, kommer alltså bara vara tårtbotten och buttercream ovanför, den ska som sagt inte serveras utan bara skäras/smakas av oss. Och den är mest för skönhetens skull! Så det är ju vanlig tårtbotten men utan något innehåll typ. Det är därför som jag inte vet om man brukar ha buttercream i / på vanliga tårtor. För buttercream är ganska stelt, så jag tror det är svårarbetat att bre ut det i en tårta t ex. Det blir nog inte bra som innehåll i en tårta, men funkar utmärkt som dekoration PÅ tårtor. Det är vad jag förstått i alla fall!  

• goli

Kitkät, du o dina beskrivningar alltså... lyckas ALLTID få mig sötsugen! lägg av med det där, va! Skrattande Hur ska jag kunna peppa Mustikka om inte jag själv lyckas hålla mig?  Får väl ersätta mat med cupcakes istället, hahaha! Vet du, allt detta snack om cupcakes får mig att tänka på en butik som finns i Polen, nära ett av sjukhusen där vi hade seminarier o praktik i typ 4 veckor. Varje dag gick vi förbi den här butiken där de har MASSOR av cupcakes i alla smaker o färger. Och vi försökte verkligen hålla oss o inte köpa. Men en dag blev suget för mycket o då gick vi in o köpte 4 st på en gång för vi ville testa olika smaker o för att det är så sjukt billigt där. O gissa vilken otrolig besvikelse det var, hahaha! de smakade som om de legat där i 2 veckor o smakerna på toppingen matchade inte alls själva cupcakesen. Jaja, men bra att ni fått provsmaka era cupcakes iaf! och tack för förklaringen av buttercream, nu vet jag vad du menar. Men som du säger, man kanske kan ha det som dekoration längst upp på tårtan. Det är Danny som ska göra vår tårta och jag litar fullständigt på honom. Allt han har sagt hittills har stämt bra o jag vet att han e perfektionist så det känns tryggt. Så jag ska fråga honom om han kan fixa detta. O tack för idén om rosorna, Kitkät, hoppas inte du tycker det e jobbigt att vi snor idén av dig!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop