• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie

Måste bara få berätta flickor att min kära man har fått tummen  ur och har ÄNTLIGEN ringt så nu har vi dawoul zurna bokat till den 13:juli. fan nu börjar alla bitar falla på plats.
    har bestämt vart vi ska träffas med frisören och allt. nu är det inte mycket kvar. Ska ringa kyrkan på måndag också så får vi se om vi får komma och prata med dom också. ska boka hotell snart också tänkte jag :D

• goli
    Pagnie skrev 2013-02-02 15:56:35 följande:
    ja eftersom jag har varit och jobbat så har jag hamnat efter i diskussionerna men jag lägger mig i ändå efter som ni har diskuterat så intressanta saker nu känner jag.
    Och kitkät eftersom ni skrivit så mycket så blir det många inlägg. hoppas du gillar läget. ;)

Goli det finns ju torshi, det är såååååå gott. helt galet.
    fatta hur mycket mat det kommer finnas. jag kommer ju bli tjock på riktigt.

vi har valt att ha runda bord med 10 personer vid varje bord så vi kommer ha ca 14 bord. Det blir nog lite trixigt att få ihop allt men det kommer nog gå bra tror jag. haha
    usch jag börjar bli lite stressad med inbjudningarna. har ni skickat ut dom än? jag har kort minne vet inte om ni sagt det, men många i andra trådar som gifter sig till och med innan oss har ju redan skickat ut. PANIK!!!!
    hahaha! torshi, ja. det e riktigt gott, det ska vi absolut ha med. Mamma brukar göra torshi själv så det ska vi nog fixa. ska ni oxå ha torshi? ska säga till om vi kommer på ett bra system så det inte blir så mkt kö! ja, det e nog mat-biten min fästman ser fram emot mest, hahaha. jag oxå, lite, måste jag erkänna!

vi har delat ut kort till folk här o ska väl skicka till dem i Iran snart oxå så de har gott om tid att ansöka om visum. Resten kommer vi völ dela ut så småningom, tror jag. det skadar väl inte att skicka ut tidigare? jag bara tänkte att jag vill meddela folk eftersom bröllopet är under semestertider, så folk hinner planera o sånt.
  • Pagnie
    goli skrev 2013-02-02 16:16:50 följande:
    hahaha! torshi, ja. det e riktigt gott, det ska vi absolut ha med. Mamma brukar göra torshi själv så det ska vi nog fixa. ska ni oxå ha torshi? ska säga till om vi kommer på ett bra system så det inte blir så mkt kö! ja, det e nog mat-biten min fästman ser fram emot mest, hahaha. jag oxå, lite, måste jag erkänna!

vi har delat ut kort till folk här o ska väl skicka till dem i Iran snart oxå så de har gott om tid att ansöka om visum. Resten kommer vi völ dela ut så småningom, tror jag. det skadar väl inte att skicka ut tidigare? jag bara tänkte att jag vill meddela folk eftersom bröllopet är under semestertider, så folk hinner planera o sånt.
    ja jag vill då ha torshi om det går att fixa. det är ju sååå gott. helt underbart. ja det får du allt göra om ni får en snilleblixt. klart männen ser fram emot maten. min ser fram emot ölen också. haha

okej. ja vi har börjat ansöka om visumen faktiskt. får se hur det går. måste skicka ut inbjudningarna till dom också. men det ska nog gå bra.
  • goli

vad roligt att ni har bokat dawoul zurna också! Är det något kvar att göra? och hur gick det med den sista brudtärneklänningen, hittade du någon?

e inte så insatt i hela kyrkogrejen men du får gärna berätta lite. vad är det ni ska prata om där? själva programmet?

• Pagnie
    goli skrev 2013-02-02 19:46:40 följande:
    vad roligt att ni har bokat dawoul zurna också! Är det något kvar att göra? och hur gick det med den sista brudtärneklänningen, hittade du någon?

e inte så insatt i hela kyrkogrejen men du får gärna berätta lite. vad är det ni ska prata om där? själva programmet?
    haha nej inte så mycket. mest smågrejer faktiskt. ska beställa lite grejer från ebay och lite grejer från calligrafen. sen sambons kläder då och mina underkläder. mitt största problem är vilka trosor man ska ha som är sköna en hel dag. det är ett i-landsproblem så det skriker om det.

Ja min brudtärna som bor i england har varit runt och kollat. hon skickade massa bilder och hade hittat massa bra. så det är på g. hon får ju välja rätt mycket själv. men tycker du att hon ska ha samma material som de andra eller räcker det med färg? jag känner att det kan räcka med färg men material skulle ju vara bra också. svårt det där.

vi ska prata med prästen om själva vigseln och om jag får gå in med mig pappa och hur det fungerar med alla tärnor. sen ska vi prata med kantorn om vilka psalmer vi ska ha och om musiken.
    Sen ska vi prata med kyrkoherden om det här med när vi kan komma dit och hur det är med ris och grejer och hur det fungerar. Blir ju rätt skitigt. haha

ja det är väl lite så. ;) tänkte åka förbi och kolla på hotellet på lördag när vi ändå ska till stockholm igen och även kanske kolla på kyrkan om det går en lördag. :D
    hur går det för er då? hänt något nytt?
  • goli

hahaha, ja men det e ett viktigt i-landsproblem. kan ju inte ha trosor som skaver, hallå! Skrattande

lite svårt det där med klänningarna. kan ju räcka med färg om inte materialet skiljer sig åt för mycket. Jag menar, det kanske blir väldigt stor kontrast mellan en sidenklänning och en i "vanligt" tyg t ex. men det beror helt o hållet på vad det är för klänningar, som sagt. du får gärna lägga upp några bilder, om du vill. älskar bilder, haha!

vadå, är det ett problem om du vill gå med din pappa? trodde att det var vanligt att man gör så? vad har ni bestämt för musik, då? och skulle ni inte ha såpbubblor? just det, det måste jag fixa ju, haha!

detta har jag säkert frågat flera ggr o du får förlåta men minnet är kort! vilket hotell blir det?

händer inte så mkt för vår del. hade tänkt träffa Danny den 14e o bestämma blommor, meny och tårta men vi har fått tid för AT-intervju och underläkarvik (yay!!!) den 15e kl 8 o då måste vi åka dagen innan. o det ligger lååångt upp i norr så vi får se hur det blir. Men ska försöka hinna kolla med frisören Karam och kolla in Hannas salong i Tensta. åker hem imorgon, ska bli skönt. fästmannen åkte igår o det e ganska tomt i korridoren nu, de flesta har åkt hem över lovet. Saknar min hubby! Gråter

• Pagnie
    goli skrev 2013-02-02 21:07:02 följande:
    hahaha, ja men det e ett viktigt i-landsproblem. kan ju inte ha trosor som skaver, hallå! Skrattande

lite svårt det där med klänningarna. kan ju räcka med färg om inte materialet skiljer sig åt för mycket. Jag menar, det kanske blir väldigt stor kontrast mellan en sidenklänning och en i "vanligt" tyg t ex. men det beror helt o hållet på vad det är för klänningar, som sagt. du får gärna lägga upp några bilder, om du vill. älskar bilder, haha!

vadå, är det ett problem om du vill gå med din pappa? trodde att det var vanligt att man gör så? vad har ni bestämt för musik, då? och skulle ni inte ha såpbubblor? just det, det måste jag fixa ju, haha!

detta har jag säkert frågat flera ggr o du får förlåta men minnet är kort! vilket hotell blir det?

händer inte så mkt för vår del. hade tänkt träffa Danny den 14e o bestämma blommor, meny och tårta men vi har fått tid för AT-intervju och underläkarvik (yay!!!) den 15e kl 8 o då måste vi åka dagen innan. o det ligger lååångt upp i norr så vi får se hur det blir. Men ska försöka hinna kolla med frisören Karam och kolla in Hannas salong i Tensta. åker hem imorgon, ska bli skönt. fästmannen åkte igår o det e ganska tomt i korridoren nu, de flesta har åkt hem över lovet. Saknar min hubby! Gråter
    nej det är ju så sant. måste fundera på det problemet.

ja jag vet, hon har som sagt hittat några klänningar och en utav dom är i "vanligt" tyg så att säga och då blir det ju kanske fel. en hon hittade däremot var i samma tyg så det kanske ska bli den då. den verkade bra tycker jag.
    ja vissa präster är emot det där med att gå med sin pappa eftersom det är en gammal tradition som visade på att pappan ägde sin dotter och gav bort henne till sin blivande man. nu vill dom att man ska gå in tillsammans för att visa att man går in i äktenskapet på lika vilkor och av fri vilja.

vet inte helt hundra. men antagligen scandic i sollentuna. det är väldigt fint innuti men ska åka och kolla på lördag som sagt.
    oj är det redan dags för att bestämma sådant? det ska inte vi göra förän i sommar. Hur kommer det sig att ni ska göra det redan nu?
    usch ja jag förstår det. jobbigt du.
  • goli

ja, för vi vet inte riktigt när vi båda kommer vara i sthlm samtidigt igen. hade tänkt över påsklovet men då kanske det blir fler AT-intervjuer. så vi får se om det ens blir ngt av det nu.

hahaha, scandic hotell i sollentuna centrum? det stället kollade vi in för att eventuellt ha bröllopet där! ja, det är väldigt fint. har de bra priser?

• Pagnie
    goli skrev 2013-02-02 21:58:53 följande:
    ja, för vi vet inte riktigt när vi båda kommer vara i sthlm samtidigt igen. hade tänkt över påsklovet men då kanske det blir fler AT-intervjuer. så vi får se om det ens blir ngt av det nu.

hahaha, scandic hotell i sollentuna centrum? det stället kollade vi in för att eventuellt ha bröllopet där! ja, det är väldigt fint. har de bra priser?
    vart är det ni fått intervju då?

Jaså gjorde ni det? så det är ett bra hotell då? jag vill vara där på grund av att det verkar vara så fint inomhus så då kan man ju fota där om det regnar ute. vad tror du om det?
  • kitkät

Pagnie & goli,
    Vad ni tjatar på här utan mig. Jag var ju faktiskt på bröllop igår, ni borde ha tagit hänsyn till det tycker jag och pausat all aktivitet på tråden! Tungan ute 

Jag har läst igenom era inlägg... Pagnie, nej vi har inte heller skickat ut inbjudningar ännu. Men det är ingen panik för vår del, det är ändå nästan 8 månader kvar till bröllopet och dom närmsta gästerna vet redan om datumet!

Nu kan jag bocka av tårtan på checklistan, så det känns skönt. Vi har bekräftat vår bokning idag. Vi kommer nog välja glasyrsmakerna vanilj, choklad och hallon! Men vi behövde inte bestämma detta ännu. 

Vad gäller ditt klänningsdilemma Pagnie, så tror jag inte att det gör mycket om brudtärnorna har olika material på sina klänningar. Tvärtom, det kan bli en snygg kontrast! Ska två av dina brudtärnor ha likadana klänningar, den klänningen som du visade upp här förut? Och så ska din maid of honor ha en annan modell? Jag tror det kan bli snyggt om det råkar bli så att dom har olika material/modell. Men om alla tre ska ha olika modeller och material, då kanske det blir för rörigt.. Jag vet inte, det är svårt att föreställa sig utan att ha sett dom. Men om två brudtärnor ska ha likadana modeller och material, och maid of honor ska ha annan modell och material, så kan det som sagt bli snyggt! Då utmärker hon sig ännu mer. 

Pagnie, jag kunde inte tygla mig.. Så jag har beställt boken "Allt om bröllop" redan + två bröllopstidningar :) Min fästman blir galen på mig haha, han tycker jag slösar alla våra bröllopspengar på bröllopstidningar istället för att köpa något vettigt till bröllopet! Snart har jag en hel hög med bröllopstidningar. 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop