• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

Kitkät, har ni funderat på att ha en vitchoklad fontän? Danny snackade om det, de hade tydligen haft lite missöden o det lät inte så kul! Eller om du bara står på lagom stort avstånd från fontänen o ber ngn annan hämta åt dig så slipper du någon olycka!

Mandis, hahaha! Brukar bli så ibland när alla e inloggade samtidigt! Tycker verkligen om er sofreh aghd, det kan du hälsa din mamma. Åh vilka fina grejer de har i Iran, mina föräldrar var där för inte så längesedan o de kunde inte sluta prata om alla vackra saker de hittade. Kristallerna till min klänning t ex o min tiara... Hade jag själv kunnat åka till Iran så hade jag absolut fixat min klänning där.

• kitkät

Goli,
    Jag tycker att ert upplägg låter bra. Men som jag frågade Pagnie, ska ni servera något mellan buffé och tårta? I och med att ni serverar buffe så antar jag att ni inte kommer ha någon mat serverad på borden?
    Jag tycker det är svårast att klura ut när vi ska skära tårtan, pga. det som jag skrev i mitt förra inlägg... Det är lite speciellt på syrianska bröllop, för det serveras mat mer eller mindre under hela bröllopet. T ex så får vi välja 10 småplocksrätter (meza), då kanske dom serverar fem av dom innan varmrätten, sen varmrätten och efter varmrätten serveras ytterligare fem småplocksrätter.
    Så på syrianska bröllop brukar tårtan inte skäras och serveras förrän efter kl 24-01 någongång. Men det känns för sent tycker jag. Jag skulle vilja skära och servera tårtan senast vid 23. Vår middag kommer ju börja tidigt, vilken man får ha i åtanke också. Våra gäster kommer anlända till lokalen senast kl 18. Så det kanske blir alltför lång tid mellan middag och tårta om vi ska vänta till kl 24-01?

Ge mig tips på hur vi kan lösa detta! 

• goli

Kitkät, ja det känns lite långt faktiskt. För vår del blir det snarare tvärtom, att det blir lite tight med allt. Men vi kommer också att ha frukt o kakor på alla borden hela tiden tillsammans med nötter samt att vi har öppen bar.

Men kan ni inte ändra lite på saker o ting då? Kan ni inte lägga upp alla mezerätter innan varmrätten eller bara ta allt på en gång så att det också blir lite bufféaktikgt? För maten ska väl hållas varm under hela den tiden som det står framme? Då behöver ingen sitta o vänta på något. En fråga bara, kommer mezzen o varmrätten att serveras vid varje bord eller är det självplock som gäller?

• kitkät

Goli, jag antar att ditt inlägg om vitchoklad-fontän var riktat till Pagnie?

Pagnie,
    Er plan för kvällen låter bra. Vi kommer nog också dansa brudvalsen efter middagen.  
    Som jag skrev till goli, ni ska ju ha buffe... Kommer borden stå tomma då, eller kommer ni ha någon mat överhuvudtaget på borden? Jag menar, kommer gästerna ha något att tugga på mellan buffe och tårta (förutom kakbuffé och chokladfontän?)

Kakbuffé funderar jag också på. Och kanske chokladfontän! Men vi får se!  

• Pagnie
    Mandis skrev 2013-01-22 21:46:41 följande:

En sista detaljbild!!! Jag återkommer om jag hittar fler bra bilder =)!!! Angående dagens upplägg skrev vi ju ett körschema för hela dagen, jag kan kolla om jag har kvar det schemat och i så fall maila er om ni är intresserade!!
    vi är jätteintresserade av ett körschema!!!!!!!
  • Pagnie
    goli skrev 2013-01-22 21:47:09 följande:
    Mandis, vilken vacker sofreh aghd! Massa cred till de som fixat det, din mamma o din moster var det väl? O var fixade ni noon-sangak rosorna? Jättefina!

Icke bröllopsrelaterat, men du skrev för ett tag sedan att du kunde tipsa om ställen i Sthlm man kan söka underläkarvik till? Skulle uppskatta det nu... jag o fästmannen får bara en massa nej överallt, alla platser är typ redan tillsatta!
    hallå klart ni ska söka akuten i eskilstuna. hallå det fattar väl alla. Goli kom igen nu. på en gång. jalla jalla. jag vill ha någon att klaga över graviditetsbesvär med. och annat skit. plus om ni börjar i juni kanske redan så kan vi tjata bröllop. jalla jall
  • kitkät

Goli, 
    Att servera alla småplocksrätter på samma gång kommer inte riktigt på fråga. Jag vill inte att borden ska stå tomma någongång. Det är så på syrianska bröllop, speciellt dom som dricker alkohol uppskattar att ha något tilltugg till. Småplocksrätterna är oftast kallrätter, så det är inget som måste ätas varmt, förutom varmrätten då.
    Alla rätter kommer att serveras på borden, men så fort något tar slut, så serveras det mer av det. Så det blir som en buffe, fast som serveras på borden! 
    Så först serveras alltså några småplocksrätter, sedan varmrätter, sedan några till småplocksrätter så gästerna har något att tugga på när dom dricker... Och till sist tårtan och fruktfat etc. 

Men det ska nog gå att lösa, det är bara jag som klurar för mycket. Jag är ju varken den första eller sista att ha ett sådant upplägg. Alla syrianska bröllop med syriansk mat har så. Det är bara det att jag inte vill vänta med tårtan till kl 24-01 som på andra syrianska bröllop. Jag får helt enkelt ta den diskussionen med Panorama och se hur det brukar göras när brudparet vill skära och servera tårtan lite tidigare än "normalt". 

• goli

Oj, vad jag rörde till det nu, förlåt tjejer! Ja, men om ni oxå funderar på det så blir det där om fontänen riktat till er båda då, hahaha.

När vi skulle boka lokalen så la Danny fram alla alternativ som vi kunde välja till och då kunde man välja efterrättsbuffé. O det ska jag säga er, att det var inte så lite grejer: chokladfontän (vit/brun), cheesecakes, fler sorters kakor o en massa massa mer grejer. Min fästman blev försatt i trans när han hörde detta, alltså! hahaha! ni skulle ha sett hans min, han fick nästan tårar i ögonen. Men vi kände att det blev för mycket, både prismässigt o kakmässigt så vi tackade motvilligt nej.

Kitkät, har ni funderat ngt på att ha välkomstsnittar? För då kan man börja med det och servera maten senare o servera tårtan ganska snart efter maten ung som efterrätt?

• Pagnie
    kitkät skrev 2013-01-22 22:09:52 följande:
    Goli, jag antar att ditt inlägg om vitchoklad-fontän var riktat till Pagnie?

Pagnie,
    Er plan för kvällen låter bra. Vi kommer nog också dansa brudvalsen efter middagen.  
    Som jag skrev till goli, ni ska ju ha buffe... Kommer borden stå tomma då, eller kommer ni ha någon mat överhuvudtaget på borden? Jag menar, kommer gästerna ha något att tugga på mellan buffe och tårta (förutom kakbuffé och chokladfontän?)

Kakbuffé funderar jag också på. Och kanske chokladfontän! Men vi får se!  
    haha eller hur goli det var jag som hade fontänen. är du trött eller? ;) ja det där med vit choklad lät ju bra. mindre farligt i alla fall. ska absolut kolla upp det.

ja men jag tyckte det lät bra faktiskt med valsen efter. sambon vill helst inte ha någon första dans alla men jag tvingar honom till det. haha. funderar på om vi ska ta danslektioner också.

jag vet faktiskt inte hur vi ska göra men det kommer nog inte stå jätte mycket på borden då vi har runda bord och då vi har ganska mycket skit på dom redan. haha men vi får se om man kan få till det på ett bra sätt.

inspiration till godisbuffé

Det är ju sådana här jag har fixat att ha runt vinglasen också. dock så har vi en silverberlock som det står love på, Alltså själva berlocken är ordet love. Jättefint och ser liiiite dyrare ut än det där. viktigt nu vet.

Placeringskort

• goli
    Pagnie skrev 2013-01-22 22:13:00 följande:
    hallå klart ni ska söka akuten i eskilstuna. hallå det fattar väl alla. Goli kom igen nu. på en gång. jalla jalla. jag vill ha någon att klaga över graviditetsbesvär med. och annat skit. plus om ni börjar i juni kanske redan så kan vi tjata bröllop. jalla jall
    Pagnie, vi har redan sökt, gjorde det för längesedan men fick inget vik... tyvärr!

Kitkät, det kommer att lösa sig! Det har det ju gjort med allt annat hittills, eller hur? Glad Men det e bra att du tänker på sånt nu, man ska vara förberedd!
Svar på tråden Orientaliskt bröllop