• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    goli skrev 2013-01-22 19:18:49 följande:
    hahaha! vad söta ni e! kan inte ni planera mitt o min fästmans bröllop oxå? Ni e ju så jäkla ambitiösa o påhittiga! Tycker ni ska överge era yrken, jag gör det oxå, så kan vi starta ett bröllopsplanerarföretag. Ni två kan komma på såna här idéer o pyssla med grejer o sånt så kan jag offra mig o köra provsmakningsdelen... på allt. Solig
    fan det lät som en grym idé. Goli vi kan köra en liten del som fixar sofreh aghd också som inte kostar en förmögenhet för brudparet ;)
  • kitkät

Haha. Det låter som en bra idé, goli. 
    Men du ska inte behöva offra dig och ta hand om all provsmakning. Det är ok... Jag kan också hjälpa till. Jag får liksom offra mig för laget! Drömmer 

Tänk om vi skulle göra det? Jag svär på att vi skulle bli dom bästa bröllopsplanerarna, dessutom skulle vi ha sjukt kul ihop (och småtjafsa, som vi kan göra ibland... men mest på skoj)  

Men just nu befinner jag mig i en fas då jag känner mig planeringssugen! Ett tag var det dött på den fronten, men nu är lusten igång kickad igen! (Haha... Nu låter det som att jag pratar om annat).

Kom på något snart Pagnie, ok? Jag ska också försöka komma på något.

Kan inte vi hjälpas åt och komma på roliga och annorlunda idéer att ha på bröllopet? Som t ex toalett-korg.
    Sätt igång hjärnverksamheten nu! 

• Pagnie
    kitkät skrev 2013-01-22 20:08:09 följande:
    Haha. Det låter som en bra idé, goli. 
    Men du ska inte behöva offra dig och ta hand om all provsmakning. Det är ok... Jag kan också hjälpa till. Jag får liksom offra mig för laget! Drömmer 

Tänk om vi skulle göra det? Jag svär på att vi skulle bli dom bästa bröllopsplanerarna, dessutom skulle vi ha sjukt kul ihop (och småtjafsa, som vi kan göra ibland... men mest på skoj)  

Men just nu befinner jag mig i en fas då jag känner mig planeringssugen! Ett tag var det dött på den fronten, men nu är lusten igång kickad igen! (Haha... Nu låter det som att jag pratar om annat).

Kom på något snart Pagnie, ok? Jag ska också försöka komma på något.

Kan inte vi hjälpas åt och komma på roliga och annorlunda idéer att ha på bröllopet? Som t ex toalett-korg.
    Sätt igång hjärnverksamheten nu! 
    haha ja jag tycker vi kör på det. asbra ju.

jag känner som du att det var dött på den fronten ett tag men nu jävlar sätter det igång igen.

ja jag ska kolla igenom min bröllopsmapp om jag hittar något roligt. har sparat en massa skit så måste kolla på det genast.
  • Pagnie

hur och vad ska ni ha i eventuellt festhäften? ska ni ha några lekar?

• kitkät

Pagnie, 
    Vi ska inte ha några lekar under bröllopet, varken fysiska lekar eller lekar i festhäftet!
    Jag har googlat lite på förslag vad man kan skriva med i festhäftet.. Vi tänkte skriva med menyn i festhäftet, mer än så har vi faktiskt inte bestämt ännu. 
    Man kan t ex ha en gästpresentation, där man presenterar gästerna på ett humoristiskt sätt,  en "vett och etikett-lista" om hur man beter sig på bröllop, men en skämtsam sådan t ex: "Innan du sätter dig vänligen försäkra dig om att du är bjuden".  Vissa skriver också "onödig fakta" om brudparet, t ex "Kalle älskar att äta choklad med ketchup på", "Maria samlar på frimärken och kaffekoppar". 

Jag vet som sagt inte vad vi ska skriva i festhäftet ännu, förutom en meny för bröllopsmiddagen. 
    Har du några förslag? 

Jag hittade en bra sida, där man kan kika på andras festhäften för inspiration! Längst ner står det LÄNKTIPS, då kommer du till olika festhäften!
    www.brollopsguiden.se/festen/innehall-festprogram/38 

• Pagnie

ja det där är ju verkligen svårt. men vad ska gästerna göra under alla strötid som dom har? innan vi kommer till lokalen och så? eller det kanske löser sig? dom minglar och sen dansar dom?

fan jag tycker det är så svårt att veta hur allt ska gå ihop. när man ska göra vad, första dansen, skära tårta osv. någon som vet?

• kitkät

Pagnie,
    Jag har faktiskt själv suttit och försökt klura på det där, vad ska gästerna göra tills vi kommer till lokalen? När ska vi dansa första dansen? Skära tårtan? Hur länge ska vi äta middag innan festen sätter igång med musik och dans? Jag tycker också att det är jätte svårt att få ihop det.

Vi kommer ju fotas efter bröllopet, i en timme, så då har gästerna en timme i lokalen som dom får dricka välkomstdrink, mingla, läsa i festhäftena kanske?

Sedan anländer vi till lokalen, då brukar det vara speciella låtar som bandet spelar, svårt att förklara men typ "välkomstlåtar för brudparet". Och då dansar man en stund med gästerna, som står i en ring runt brudparet. 
    Efter det så brukar brudparet brudvals (tryckare), i alla fall på syrianska bröllop. Men jag funderar på om vi inte ska sätta oss ner till bords för middag direkt efter "välkomnandet" och dansa brudvalsen (tryckare för vår del) efter middagen istället? Så kan vi kicka igång festen efter det! Hur tänker du?

Och sen det här med tårtan då... På syrianska bröllop så äter man ju inte en tradionell trerättersmiddag. Man äter meza, alltså småplock, sen kommer varmrätten och efter varmrätten så kan man fortsätta äta småplockrätter. Frågan är då när vi ska skära och servera tårtan? Det känns ju dumt att servera tårtan om det fortfarande serveras mat. Det känns ju som att tårtan ska vara det sista man serverar, men på syrianska bröllop så äter man ju i alla fall till kl 1. 
    Ska man kanske skära och servera tårtan vid 23-tiden? Och sen kanske vid 1-tiden kan man servera lite mer småplock, som vickning, för dom som kanske hinner bli hungriga igen? Det är jättesvårt! 

Hur är det tänkt att ni ska ha det med mat? Ni ska ju ha buffe, det vet jag. Men jag tänker mer kring tider, upplägg etc? När ska buffen serveras och hur länge ska den stå framme? Ska ni servera något efter buffen? 

• Mandis

kul att ni är i full fart med planeringen...blir som sagt liiiiite avundsjuk på er haha! Pagnie har försökt hitta bra bilder på vår sofre aghd, men hittar såklart inga tydliga men lägger upp lite detaljbilder för inspiration till dig!!!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop