Inlägg från: Mustikka |Visa alla inlägg
  • Mustikka

Orientaliskt bröllop

Tack tjejer, ska ringa honom igen men man tappar lixom glöden efter sista träffen. Jag var lika förvirrad och det var andra mötet efter handpenningen då vi bokat datum. Vi gick igenom maten och att jag ska ha fotograf och videoman. Hur många bord, runda eller avlånga osv. Men det var allt, fick lite tips om att inte ha en bar eftersom han inte kan ha sin personal i baren. Varför man då har en bar vet jag inte. Jag är bara väldigt nöjd med min florist han var lite svår att få tag i början men han hade servicen i blicken och kunde verkligen sin grej.

Antar att festarangören går igenom med brudar varje dag och det är väl jobbiga som jag :P Det enda jag minns är att han vill ha en del pengar en vecka innan bröllopet och det är väl därför han vill ses. Ska gå när min fästman komme om 2 veckor, tänker inte ge mig. Vet att priser var ganska saftigt och för att jag ska betala hela summan ska han banne mig vara lite snäll! Allt handlar inte om pengar, festarangörer som gör bröllop ska älska sitt jobb och få en att bli glad när man går därifrån. 

Förlåt känner mig antagligen bara stressad, sitter här och spyr negativitet omrking mig i bokstäver. Annars är jag sjukt pirrig och glad.

Vad hade man gjort utan er tjejer? som sagt många gånger om, jag hade nog blivit galen hahaha! 

• Mustikka
    Lavelii skrev 2013-06-24 23:52:38 följande:
    Mustikka,
    vadå vet inte vad de kommer kosta?! Ni har betalt handpenning? Vet ni inte hur mkt det är kvar då? Det borde stå i kontraktet?! Han kan ju komma med vilken summa som helst då, 1 vecka innan bröllopet!!

Nej, jag tycker verkligen att du ska kräva att få träffa honom!!! Visst jag upplevde också att Afram blev lite mer slapp efter att handpenningen blev betald. Men han möter oss ändå alltid. Den period han inte gjorde det har han gett en väldigt bra förklaring för. 

Ring dem!! Säg att du vill ses nu!! Säg att det inte känns bra med bara en vecka i förväg.
    Jag ringde t ex Afram idag och sa att jag inte skulle vara anträffbar hela juli månad och om det var något som behövde fixas innan de så ville jag att han skulle säga de... då sa han att det inte fanns något i nuläget utan att vi ses i augusti. Tycker att du kontaktar honom det första du gör imorgon!

Sen vill jag dock säga att i slutändan så vet dem vad dem gör. Helt klart. Det är dåligt för dem att inte leverera när det väl gäller. Så det ligger lika mkt i hans intresse som i ditt att ert bröllop ska bli fantastiskt! Det är inte ekonomiskt vinstgivande om han inte levererar i slutändan! Men visst, det är viktigt att servicen är bra! och antalet pers räcker det väl att han får ca 2 veckor innan? 
    Altså ni kommer tyckaj ag är knäpp men vi skrev lixom inte på något. Fick en jätte enkelt "kontrakt" med vilka maträtter vi skulle ha och då visste vi inte det. Så det där med handpenningen var ju bara en betalning, han sa väl något ungefär pris men är inte alls säker på vad varje stol kostade per person. Vi tog bort en del saker så som limo och tog bara det som inkluderade i paketet. Men vad som är paketer har jag inten blekaste aning om, Allt gick så fort och det är lixom inget kontrakt utan han ville ha pengarna på plats och då var det bokat.
    Handpenningen är en fastsumma på 10.000 som vi betalade för över ett år sedan. Sedan dess var allt bokat! Och priset för kalaset minns jag inte, han sa att det beror på personantal osv men över 100 lax var det iaf. Super skumt

Jag ringde filmteamet floristen/dekoratören och fick köpa min provtårta. Så antar att Rudi bara fixar så att maten och personalen är på plats och att allt rullar som det ska the big day. 

Om två veckor går jag dit igen med fästmannen och ska ha svar på allt. 
  • Mustikka

nu bombar jag verkligen alla, men har ni ett kontrakt som båda parterna skrivit på? känner mig så blåögd vi har inget liknande. Ska begära ett sådant händer det något, jag menar det kan ju vara så att vi är bovarna och springer iväg efter bröllopet och inte betalar något. Han leker med elden den människan. Det blir ju lixom mitt ord mot hans om inget kontrakt görs!  

Ringer han i morgon igen, så får han se till att träffas. 

• Mustikka
    Pagnie skrev 2013-06-25 00:03:00 följande:
    så tjejer nu har vi äntligen träffat prästen. hon var helt jävla underbar om jag får säga det själv. verkligen jätte tillmötesgående och bra.
    vi fick ha den ingångslåt som vi ville ha och psalmerna blev jättebra.
    och mina största orosmoment var ju utgångslåten men den gick hon med på och skulle till och med kolla om kantorn kunde spela så slapp vi köra på skiva så skulle det bli maffigare. Pirates of the carribean liksom. haha.

och vad det gällde att gå in med min pappa så fick jag helt bestämma det själv bara jag var insatt i innebörden av det hela.
    är så lycklig att alla löste sig på alla sätt som vi ville. löste det med limousine också och vart vi skulle åka och hur vi skulle göra med ingång och utgång från kyrkan och allt däremellan.

och solisten är fix och färdig och vi har hittat en som kompar till. hon skulle ringa mig i morgon så ska vi gå igenom detaljer. kommer bli hur bra som helst.
    nu svävar jag verkligen på rosa moln. 4 arbetspass kvar innan semester och sedan så är det bara bröllopsbestyr och planering.
    smekmånaden fix och fick hem boken från lonely planet idag om japan. kommer bli hur jäkla bra som helst. allt klaffar verkligen.

får se om jag svävar på ännu större rosa moln nästa vecka. haha
    Pagnie vad underbart. Ville själv ha musik men det finns knappast hos våra syrianska präster. Tror inte dem har någon spelare där och tar man egen så lär väl det inte höras ordentligt. Så jag skippar det nog, Så länge det inte ser konstigt ut när man går i tysthet haha. 
    Du sprudlar gläjde känner man och det smittar av sig =D Jag skuttade som en liten kanin när jag vann en auktion med thailand guide bok hahah, längtar efter att få läsa.
    Jag tänkte på dig igåt faktist, såg en film som handlade om en tjej som åkte till japan och lärde sig laga ramen soppa. Tydligen är det populärt så prova det, jag blev lite småsugen på soppan måste jag säga haha!

Inte mycket kvar nu pagnie. Längtar efter alla detaljer sen :D
  • Mustikka

Tjejer ni är verkligen goa, Tack för all stöd och tipps, är lugnare nu. Ni har ju rätt dem har bra bröllop och fixar sånt varje dag <3. men ska ringa honom igen och ta min tid med mina frågor. Ska skriva ner allting för jag märker att jag blir så nervös när jag ringer att allt försvinner, gillar inte att prata i telefon om sånt och dem verkar så stressade så tillslut så minns jag en fråga av tio haha!

Kitkät vi träffade dekoratören en gång och då var allting klart, ska träffa honom en gång till innan bröllopet för att gå igenom men jag måste boka in honom. Ring och boka snart så du får den tiden du vill ha. Min foto och film kille är jätte upptagen och kunde inte träffa mig. Han skulle ringa mig så fort han fick en ledig tid och jag gifter mig om en månad lixom! Men jag bor ju utomlands så därför  dröjde vårat första möte. Ta din tid och boka in dem om du har deras nr. 

Förresten tjejer har bokat en vigselförättare som ska viga oss på ett super mysigt ställe, torekällberget, han skrattade lite åt det men jag är djurälskare och tycker torekällberget är super mysigt. Det är den borgerliga vigseln. Eftersom jag får betala för den så kände vi att ta en plats som jag och fästmannen tycker om.
    Sen blir det middag där antagligen. Synd bara att ortodoxa kyrkan inte har vigselrätt, det hade varit bäst. 

Hur ser allting ut för er nu tjejer? har ni skaffat underkläder? spa bokningar? en tandblekning kanse. Funderar själv på tandblekning som man gör hemma, någon som testat? 

• Mustikka
    kitkät skrev 2013-06-26 00:17:21 följande:
    Ja, alltså jag kom faktiskt på det idag - att jag kanske också borde träffa dekoratören? Jag har ju tidigare sagt att jag inte känner något behov av att göra det men nu när ni nämner att ni har/ska träffa dekoratören, så kanske det är bra att göra det ändå?
    George nämnde aldrig något om möte med dekoratören, men han kanske tar för givet att vi tar tag i det själva? Men jag tänkte inte på att fråga om kontaktuppgifter till dekoratören, så i så fall måste jag ringa George och fråga om det! Jag trodde att man skulle gå igenom allt med bröllopsarrangören (i det här fallet George). 
    Det var samma sak med fotografen, jag trodde inte att vi behövde ta kontakt med han, utan att George skötte allt! Men vi fick kontaktuppgifter till fler olika fotografer som dom samarbetar med och vi fick ringa, träffa och boka vem vi ville! Kanske har dom tänkt att vi ska göra samma sak med dekoratören? 

Men jag vet ju inte vilken dekoratör dom samarbetar med! Och jag hatar att prata i telefon, så jag drar mig för att ringa och ställa frågor till dom! Vilka är era dekoratörer? Kanske kan googla och på så sätt lista ut vilka som arbetar för Panorama och ta direkt kontakt med dom! 

Imorgon åker jag till Stockholm för att hämta hem min brudklänning och köpa/beställa slöja! Jag har bestämt att jag bara ska köpa en slöja - en låååååång. Hade ju först tänkt köpa en kort också till bröllopsfesten men jag tycker inte det är snyggt med korta slöjor, så jag får ha den långa hela tiden och ha den på armen istället! Det ser sött ut och verkar inte vara alltför jobbigt, som någon uttryckte här förut! :) 

Jag har köpt lite underkläder till bröllopsnatten (eller natten efter det) men jag behöver köpa ett par vita/hudfärgade bekväma bomullstrosor att ha under brudklänningen på bröllopsdagen! Jag vill inte ha typ spets eller annat material som irriterar! 
    Jag funderar också på tandblekning som man gör hemma, en kompis har kört på det och det funkar skitbra! Men jag vet inte exakt vilket märke, kan fråga om du vill, Mustikka? 
    Jag funderar på att göra några ansiktsbehandlingar innan bröllopet för att göra rent huden, men det är så dyrt! Jag har fet hy, jag är orolig för att jag ska bli blank/oljig i ansiktet på bröllopsdagen. Är det någon annan som har samma problem och har några tips? 

Och du, Mustikka, angående musik till vigseln! Kan ni inte be kyrkokören sjunga eller så när ni ska in och ut från kyrkan? Det vore ju riktigt mäktigt! Eller man kanske inte brukar ha kören med på vigslar? 
    Tycker du kan alltid fråga george om dekoratören. Min florist var ju dekoratören också, på så sätt har jag träffat honom. Tror det var han iaf, han visade mig dekor osv som vi ska ha. Tror pagnie hade samma person =)

Åååååååååååh du vet redan att en bild är ett måste, vi vill se hur vacker du blir i din dröm, den är så vacker och säkert mycket finare på dig än reklambilden.
    Angående blekningen så kan du fråga om du kan, vad snällt av dig. Har tänkt på antingen det eller så känner jag en granne som jobbar som tandskötare och kan bleka mina tänder till ett billigare pris, men vi får se för det är endå dyrare än 300 kr tandblekning hemma :D

Det enda jag vet om att gå på behandlingar så ska man göra det ett bra tag innan, typ en månad så att man inte får utslag, många får ju finnar eftersom skiten under huden vill ut. Ska du göra så gör i god tid. 

Hmmmm det där med kören verkar ju häftigt, måste fråga för jag vet inte faktiskt, säkert går det dem om man frågar =)
  • Mustikka
    Lavelii skrev 2013-06-26 09:47:47 följande:
    Mustikka

Håller med dig. Synd att inte våra präster/kyrkor har vigselrätt. Har dock för mig att någon enstaka har... men kan ha fel?

När kommer ni vigas? Innan eller efter? Jag har inte riktigt bestämt mig om hur vi ska göra. Funderade ju på ett par dagar innan...

Har börjat inhandla underkläder, men behöver också hitta ett par hudfärgade/vita sköna, men gärna fina, trosor som jag kan ha under klänningen. BH behövs inte under min klänning.

För övrigt håller jag på att bli tokig...fortfarande inte fått gästlistan på min fästmans sida. Och i nuläget så känner jag helt ärligt att jag VÄGRAR att ens be om det. Jag gör verkligen inte det. Fine, det är 4 månader (exakt!) kvar idag och jag behöver inte direkt skicka ut korten imorgon (har ju inte beställt dem än!) men jag vill ändå veta hur stort antal vi kommer bli. Min svärmor säger att de max bjuder 150 pers. Men jag känner ändå på mig att det inte kommer bli så... Men som sagt, jag orkar inte be om det. Så jag håller mig lugn och beställer korten till min sida i nästa vecka sen får de göra hur de vill. Fästmannen har redan tjatat.
    Herregud vad är det med ens föräldrar. Likadant har min pappa inte ringt prästen än, med kommentaren "Var lugn...jag ska ringa. Det är min kusin. Han måste viga er ändå!" Ja, jo, men lite framförhållning har ju aldrig skadat någon!! Just det här med framförhållning... inte den starkaste sidan tydligen bland någon av våra föräldrar...som ändå har skyhöga krav! Hur går det ihop?!
    Lavelii vi räknade med 200 gäster. Min käre far sa att jag gör som jag vill och bjuder vem jag vill. När det väl kom till kritan så höjdes personantalet till 300 för den och den och den och den var vi tvugna att bjuda!
    Varför ringer inte du prästen? jag gjorde det och skulle prata med honom med min fästman. Min pappa fick inte komma med av prästen haha, ganska skönt för våra föräldrar har starka åsikter när det gäller allt. Och en sak till pappa gav ut korten precis, sista korten gick ut idag och en del typ 2 veckor innan. OSA datumet är 29juni! Han sa också taaa det lungt det finns tid, jag ska göra det osv. Så ta tag i luren och ring när han är där så får han prata med honom. Dem glömmer så lätt eller som min käre far är både glömsk och lite lat haha!

Angående korten varför tar ni inte en ca siffta? hellre för mycket kort än för lite. Du kommer garanterat behöva flera kort om dina/hans föräldrar är involverade i gästlistan. Som sagt vi måste bjuda den o den o den o den o den :P
  • Mustikka

Ojojojj här är det fulla rullen igen, Hej tjejer, nu har jag verkligen haft något varje dag att fixa. Det är så sjukt hur saker och ting bara ploppar upp utan att man ens tänker på det. Har från att haft ett filmteam bytt till ett annat idag och ska ha ett nytt möte med dem nya. Och farbrorn min ska följa med mig till Mona lisa för att stå vid min sida och nypa honom i örona om det behövs. Kan andas uuuuuuut. Phuuuuuh!

Köpte smycken också. Måste rekomendera hallunda centrum för er som bor i stockholm, en butik där, den går inte att missa hade 70-90% på alla deras smycken. Köpte visserligen int e så mycket men fick med mig ett par örhängen till bröllopet och ett armband. Dessutom köpte jag bling bling smycken till svärmor, örhängen och halsband för 30 kr efter 90% rabatten. Värt ett besök dem har verkligen ALLA möjliga smycken.

Goli  vad ljuvligt att du äntligen kan andas ut och börja en helt ny karriär. Så himla duktigt Grattis ännu en gång. Och ser här att du även hunnit med det ena och det andra, grymt jobbat tjejen. Bilderna ser vi framemot och din tårta fick mig att dräggla haha, älskar päron tårta. Gillade att ni faktiskt fick smaka på tårtorna =)

Kitkät Visst är det häärligt att ha sin sagoklänning hemma??  jag kan inte sluta titta på min, haft på mig den vid 4 tillfällen bara för att kolla att den sitter fint och varje gång vill jag inte ta av den. Fast det kanske bara är jag som är lite knäpp som tittar på den nästan varje dag?!

Lavelii Vad roligt vi hade också tänkt ha  Pachelbels låt till ingångsmusiken. Först hade vi tänk ha the wedding march men om de inte spelar den live så är den inte lika mäktig. Men utgångsmusik har jag inte tänkt på. Är det tråkigt att ha samma in och ut? kommer inte på en lika fin och harmonisk låt. Hmm =)

Goli
    Att välja blommor är jätte svårt, jag tycker att man absolut kan blanda blommor, det gör jag med, fast jag fick mycket hjälp av min florist, dem är experter så fråga vad dem tycker passar bäst dem är oftast ärliga och har ett öga för sånt. Har dem ingen bild på olika buketter som har liknande färgtema som du vill ha? 

• Mustikka

Pagnie oj vilket fint ställe, vart är det? Vi tänkte fota oss i Taxinge slott. Lite opersonligt alla är där men det är så vackert och har alltid älskat stället. Vi åker till stockholmstadshus (tror )ag fotografen sa, där finns skydd och det är verkligen fina bilder på omgivningen utanför. 

Laveli
    Angående OSA datumet så guess what! Av alla bjudna (syrianerna) så ringde 4 personer av ALLA! ingen läser kortet. Blev ganska sur när en granne som är bjuden redan slängt mitt kort, de trode bröllopet var i juni, typ den här helgen :S  Så tyvärr tror jag att många gånger så får man ringa upp. 
    Jag satte också en månad OSA datum, det borde vara tillräckligt tycker jag, då har man själv lite tid att ringa upp folk också om det visar sig att ingen ringer tillbaka.  

• Mustikka

Kitkät jag är förälskad. Det är precis i samma stil jag har velat ha mitt hem, alla är trötta på att höra mitt shabby chic snackande haha! Tycker det passar jättefint och det är harmoniskt, passar lika fint i alla årstider och färgerna gör en så glad. Är så avis på er som kan designa era hem nu. Får återkomma till er om några år, jag vill inte riktigt satsa så mycket på min studentlya, speciellt när vi inte vet om vi ska på där eller här i sverige.

OCH SÅ ETT GLÄDJE TJUT TJOOHOOOOOOOOOOO FÖR DIG KITKÄT! Blev så glad när jag läste att klänningen blev såld, woop woop Solig

Vill också meddela er tjejer om att jag har ÄNTLIGEN koll på saker och ting. Mona lisa har jag träffat nu med stöd från min bästa farbror, fick min offert och allting är på plats precis som jag vill ha det. Min älskling kommer snart till mig och har bytt videocrew, dem som ingick var jag inte alls nöjd med, de ville ha det där falska som jag avskyr så hittade mig ett annat team som dessutom bjöd på fler bilder och så fick jag som jag ville ha det, PLUS på det så tjänade jag 4000:- bättre blir det inte. Kan tippsa om RS photo, dem är verkligen jätte duktiga.

Träffade min sångare/dj och han är bäst i världen, elias keriakes, han är så snäll och hjälpsam. Vi snackade om att jag ville ha dawul ni vet den där trumman vid ingången, men att jag tyckte att folk tog överpriser, så ville att han skulle hjälpa mig hitta en ingångsmusik. Men han känner en kille som han brukar arbeta med och han skulle ta med honom helt utan kostnad. JAG SKA FÅ MIN DAWUL TRUMMA TILL INGÅNGEN. Det gjorde mig helt överlycklig =D

BTW tjejer vad ska ni ha för tårtmusik? jag fick den frågan av min sångare och blev helt paff, har ingen aning, vill ha inte för mycket aktion men lite, typ någon skön hindi låt hihi, vad sägs? 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop