• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-11-18 12:08:35 följande:
    Haha goli, tack för underhållningen. 

    Ja, men en korg låter som sagt som en bra idé. Det ska vi nog ha också!

    Vad gäller knyten som du pratar om goli, så har syrianer också som tradition att dela ut såna till gästerna. Jag hittade jättesöta askar på calligraphen som man kan fylla med lite godis. Man kan trycka namn och datum på dom och sätta en fin rosett runt! Jättesöta! Dom tänker jag att man kan ha på varje plats, på tallriken kanske. Så finns dom där när dom slår sig ner till bords. 

    Vi ska ju ha såpbubblor som någon får ansvaret att dela ut till gästerna innan eller efter vigseln, så att gästerna kan blåsa på oss när vi kommer ut på kyrktrappan. Så på dom kommer vi trycka ut ettiketter med våra namn och datum, så får gästerna ta med sig dom hem som minne från bröllopet. Så här ser dom ut: 
    www.romance.se/index.aspx?type=Product&Lang=s... 

    www.romance.se/index.aspx?type=Product&Lang=s...

    Gulligt, va?

     
    goli klagade på att vi inte var inne och sen stack hon själv. trevlig typ det där vet du ;) hoppas hon kommer tillbaka snart.
    Ja vi ska också ha såpbubblor men vi kommer även ha sånt ris format som hjärtan som smälter när det regnar sen. bra så man inte behöver städa.
    Och det här med små boxar ska vi också ha. ska ha blåa band runt vita askar. men det där som goli sa som man kunde lägga i var inte en dum idé.
    DU kitkät skulle ni ha sittande middag eller buffe? och ska ni ha någon toastmaster?

    Ja men fan just det det hade jag ju glömt. haha på tal om att du ville ha ideer. Jag har köpt ringa typ som örhängen som man sätter runt foten på vinglasen vid middagen och sen har jag köpt berlocker som det står love på som man hänger på den. På min står det bride och på hans groom och sen har vi till föräldrarna där det står mother/father of the bride/groom. Sen kommer jag även köpa strumpor till hela följet där det också står father of the groom/bride och så vidare. bara karlarna som kommer ha strumpor så bara dom som får.
    Sen har jag även köpt manchettknappar till min pappa och svärfar där det också står. älskar små detaljer som kanske inte syns om man inte kolla men som man vet finns där ;)
  • kitkät

    Vi ska ha sittande middag, det blir som buffé fast på varje bord. Det blir ju ett antal (10-12) olika meza-rätter (småplock) som dom fyller på så fort det tar slut på varje bord och sen kommer huvudrätten. Men meza-rätterna kommer inte plockas bort när huvudrätten kommer, utan dom finns kvar större delen av kvällen. Det är för att gästerna ska ha något att tugga på när dom dricker osv. Så borden står aldrig tomma! Det är så det funkar med syriansk meza, man plockar och äter under hela kvällen! Och så dansar man massor under tiden också. 

    Vi har inte bestämt om vi ska ha toastmaster, det är inte vanligt på syrianska bröllop, men vi funderar på att välja ut någon ändå, som t ex ser till så att alla finner sig till rätta i kyrkan och festlokalen osv. 

    Hur ska ni göra med bordsplaceringen? Ska ni ha placeringskort vid varje stol eller bara ett vid varje bord med t ex familjenamn? 

    Jag gillar också detaljer. Det gör mycket ändå.  

  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-11-18 12:35:10 följande:
    Vi ska ha sittande middag, det blir som buffé fast på varje bord. Det blir ju ett antal (10-12) olika meza-rätter (småplock) som dom fyller på så fort det tar slut på varje bord och sen kommer huvudrätten. Men meza-rätterna kommer inte plockas bort när huvudrätten kommer, utan dom finns kvar större delen av kvällen. Det är för att gästerna ska ha något att tugga på när dom dricker osv. Så borden står aldrig tomma! Det är så det funkar med syriansk meza, man plockar och äter under hela kvällen! Och så dansar man massor under tiden också. 

    Vi har inte bestämt om vi ska ha toastmaster, det är inte vanligt på syrianska bröllop, men vi funderar på att välja ut någon ändå, som t ex ser till så att alla finner sig till rätta i kyrkan och festlokalen osv. 

    Hur ska ni göra med bordsplaceringen? Ska ni ha placeringskort vid varje stol eller bara ett vid varje bord med t ex familjenamn? 

    Jag gillar också detaljer. Det gör mycket ändå.  
    okej. ja jag har absolut ingen koll på syrianska seder så det är roligt att höra om :D

    Ja fast det är ju mer ett värdpar det som du tänker på. svärföräldrarna blir värdpar som ja som du säger ser till att alla finner sig till rätta och delar ut vigselprogram. Men toastmaster tar hand om underhållning och så. ska ni ha några lekar?
    vi kommer nog ha det där när man sitter med ryggen mot varandra och har en av varje sko och lyfter den som passar bäst när man ställer frågor. typ vem diskar hemma och då höjer jag hans sko och han gör samma sak men man ser inte vad den andra svarar. ;)

    Nej vi kommer ha en strikt bordsplacering och inte sätta familjer med varandra. bara par kommer få sitta med varandra men sen kommer vi att blanda hej vilt. blir roligare så tycker jag. sen sätter man så klart dom som kan samma språk med varandra. haha.

    ja det gör sååå mycket. ska faktiskt göra vår gästbok själv. har köpt några grejer till det men måste nog köpa lite till. hittar liksom ingen som är perfekt så gör jag den själv blir det ju precis som jag vill ha den. lite scrapbookliknande. även fast jag är jätte dålig på pyssel. haha
  • kitkät

    Nej, vi kommer inte ha några lekar, så vi behöver ingen toastmaster som tar hand om underhållningen på det viset. Vi vill inte att våra föräldrar ska ha några uppgifter just den dagen och då kan det vara bra att utse en annan person - kalla det toastmaster eller vad du vill - som ser till att alla finner sig till rätta, delar ut vigselprogram, såpbubblor, ser till så att alla är nöjda och glada typ. Som helt enkelt har lite extra koll på att allt flyter på som det ska! 

    Vi kommer också ha en strikt bordsplacering, däremot ska vi sätta familjer med varandra. Det är inte uppskattat på syrianska bröllop att inte placera varje familj tillsammans. Med det inte sagt att man inte kan t ex ta två familjer och placera vid samma bord, men vi kommer inte göra som så att vi splittrar familjer i bordsplaceringen. Så det behöver inte nödvändigtvis inte bli en familj per bord (beroende på hur stor familjen är), men typ två familjer vid varje bord kanske, vid några bord blir det kompisgängen osv. Så vi blandar lite vid varje bord, men med hänsyn till att varje familj ska få sitta tillsammans. 

    Gästbok har jag också funderat på. Men jag är ingen pysselmänniska alls, så det blir nog att köpa färdig. 
     

  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-11-18 13:00:31 följande:
    Nej, vi kommer inte ha några lekar, så vi behöver ingen toastmaster som tar hand om underhållningen på det viset. Vi vill inte att våra föräldrar ska ha några uppgifter just den dagen och då kan det vara bra att utse en annan person - kalla det toastmaster eller vad du vill - som ser till att alla finner sig till rätta, delar ut vigselprogram, såpbubblor, ser till så att alla är nöjda och glada typ. Som helt enkelt har lite extra koll på att allt flyter på som det ska! 

    Vi kommer också ha en strikt bordsplacering, däremot ska vi sätta familjer med varandra. Det är inte uppskattat på syrianska bröllop att inte placera varje familj tillsammans. Med det inte sagt att man inte kan t ex ta två familjer och placera vid samma bord, men vi kommer inte göra som så att vi splittrar familjer i bordsplaceringen. Så det behöver inte nödvändigtvis inte bli en familj per bord (beroende på hur stor familjen är), men typ två familjer vid varje bord kanske, vid några bord blir det kompisgängen osv. Så vi blandar lite vid varje bord, men med hänsyn till att varje familj ska få sitta tillsammans. 

    Gästbok har jag också funderat på. Men jag är ingen pysselmänniska alls, så det blir nog att köpa färdig. 
    ja det är ju lite olika. jag vet ju inte hur iranier gör heller egentligen så jag kanske får ändra lite. men det är lite trixigt att få ihop allt med olika kulturer och så. Men jag hoppas på att det ska gå i alla fall. haha

    ja men det är ju jättebra. mina svärföräldrar är självutnämnda värdar så det är deras eget fel. haha. men dom vill eller jag svärmor i alla fall vill ha ett finger med i allt. och hon älskar att vara värd på allt. så som sagt hon får skylla sig själv. men det här med middagen är svår eftersom jag aldrig varit på ett persiskt bröllop men svenska har jag varit på. Så ja det får vi se hur vi fixar. man vill ju ha med det bästa utav båda delarna. men ja. Får ta hjälp av svärmor och mina två andra svärmödrar helt enkelt. Och hoppas på det bästa.

    okej. ja jag vet inte alls hur iranier reagerar på att inte sitta med sina familjer. får kolla med svärföräldrarna där med. för sambon är ju helt inkompetent när det gäller sådant. han kan inget om bröllop. haha. tur jag har er. sen får jag väl fråga goli när hon behagas komma tillbaka idag då :P

    ja en gästbok är nog rätt roligt att ha som minne efteråt. Se vad alla skrev. men jag hoppas verkligen att min persiska är bra tills dess i alla fall. Jag vill ju veta vad alla iranier säger i talen också. svärmor höll ju tal på vår förlovningsfest på persiska och jag förstod mycket men inte allt så jag vill verkligen komma dit känner jag. så nu kör vi hårt.
    Men din blivande var svensk va? lär han sig ditt språk?
  • goli

    hej! nu e jag tillbaka o har massor att ta igen, ser jag!

  • kitkät

    Ja, det är lite trixigt att få ihop det på ett bra sätt med två så olika kulturer, men det går! Hör med dina svärföräldrar om hur det funkar på persiska bröllop, t ex med bordsplacering osv. Så att ni kan få ihop båda kulturerna på ett bra sätt på bröllopet! Oavsett hur ni gör, så kommer det bli bra, men det kan vara skönt för en själv att veta vad som är "rätt" eller "fel" enligt respektive kultur, så man inte trampar någon på tårna. Såklart kan man inte göra alla nöjda, huvudsaken är att ni är nöjda med er bröllopsdag. 

    Jag kanske läste fel, men har du tre svärmödrar?

    Vad duktig du är som lär dig persiska, du verkar ha lärt dig väldigt mycket om du förstår det mesta... Min blivande man är svensk, ja. Då arabiska är mina föräldrars modersmål (vi pratar inte syrianska i min släkt), så försöker han lära sig arabiska. Men det är inte så lätt, det förstår säkert du! Men han har lärt sig lite, han kan säga vissa meningar och förstår lite, men har svårt med grammatiken som är väldigt olik svenska språket.

    Vi är båda eniga om att vi inte vill ha ett bröllop med massa tal. Min svärmor vill säkert hålla tal, kanske min pappa också samt min & hans bror som ska vara bestmans. Men fler tal vill vi helst inte ha! Kanske låter otacksamt men vi var på ett syrianskt/svenskt bröllop tidigare i år och då var det kanske 8 tal som hölls under bröllopsfesten och det kändes, ärligt talat, väldigt utdraget och långtråkigt. Jag kan tycka att det är trevligt om föräldrarna och syskon håller tal om dom vill, men när det blir mer än 2-3 tal, då blir det för mycket. Men det är bara min åsikt. 

  • Pagnie
    goli skrev 2012-11-18 15:17:53 följande:
    hej! nu e jag tillbaka o har massor att ta igen, ser jag!
    så där går det när man skriver och sticker så snabbt. jag kom ju 10 minuter efter att du skrev sista så nu har du massor att ta igen. moahahaha
  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-11-18 15:19:26 följande:
    Ja, det är lite trixigt att få ihop det på ett bra sätt med två så olika kulturer, men det går! Hör med dina svärföräldrar om hur det funkar på persiska bröllop, t ex med bordsplacering osv. Så att ni kan få ihop båda kulturerna på ett bra sätt på bröllopet! Oavsett hur ni gör, så kommer det bli bra, men det kan vara skönt för en själv att veta vad som är "rätt" eller "fel" enligt respektive kultur, så man inte trampar någon på tårna. Såklart kan man inte göra alla nöjda, huvudsaken är att ni är nöjda med er bröllopsdag. 

    Jag kanske läste fel, men har du tre svärmödrar?

    Vad duktig du är som lär dig persiska, du verkar ha lärt dig väldigt mycket om du förstår det mesta... Min blivande man är svensk, ja. Då arabiska är mina föräldrars modersmål (vi pratar inte syrianska i min släkt), så försöker han lära sig arabiska. Men det är inte så lätt, det förstår säkert du! Men han har lärt sig lite, han kan säga vissa meningar och förstår lite, men har svårt med grammatiken som är väldigt olik svenska språket.

    Vi är båda eniga om att vi inte vill ha ett bröllop med massa tal. Min svärmor vill säkert hålla tal, kanske min pappa också samt min & hans bror som ska vara bestmans. Men fler tal vill vi helst inte ha! Kanske låter otacksamt men vi var på ett syrianskt/svenskt bröllop tidigare i år och då var det kanske 8 tal som hölls under bröllopsfesten och det kändes, ärligt talat, väldigt utdraget och långtråkigt. Jag kan tycka att det är trevligt om föräldrarna och syskon håller tal om dom vill, men när det blir mer än 2-3 tal, då blir det för mycket. Men det är bara min åsikt. 
    haha japp jag har tre stycken. min riktiga och sen hennes två bästa kompisar. dom är som svärmödrar dom också på alla sätt och vis. Haha. Så jag har tre. och dom är lika inne i mitt bröllop allihopa. Dom var med alla när jag letade klänning också. haha

    ja men det är kul. persiska är så jävla simpelt egentligen så grammatiken är jättelätt. om man jämför med svenskan. måste bara plugga in ord egentligen. Kan ju bygga meningar bara av att jag vet grammatiken. men jag pluggade ju själv i 2 år först och nu pluggar jag i uppsala. så där får jag hjälp med grammatiken.

    ja men det förstår jag. får kolla lite på det där med traditioner och så.
    Men arabiska är ju lättare för där finns det massa ABF kurser och så och det finns inte så många i persiska tyvärr.
  • goli

    ja, var ska man börja då? ni gör det inte lätt för en stackars läkarstudent som har en tenta om en knapp månad och så kommer ni med en massa idéer som jag faller för och oxå vill göra. Jag menar, herregud!

    Okej okej okej, börjar med såpbubblor. Tänkte vi oxå ha efter den borgerliga vigseln men vi kör nog på low budget varianten ooch fixar själva eller köper lite billigare. Får se vad vi hittar.

    Det där med lekar hade jag inte ens tänkt på men jag tyckte om den idén med att ställa frågor och skorna och allt... nu har vi inte heller ngn toastmaster, det e det Danny och Jessica, tjejen han jobbar med, får stå för. De är väldigt duktiga på det och vi behöver bara berätta hur vi vill ha det så fixar de det.

    Om vi haft en toastmaster så hade jag nog valt min bror. Han är en riktig spexare, faktum är att han spelar i och är med o skriver medicinarspexet i Umeå. Sen ska han och hans kompis sjunga för oss också, han e riktigt grym på det. Så det ska bli roligt!

    Det där med att iranska familjer måste sitta vid samma bord stämmer faktiskt. Det bara är så eller vi är såna. Jag har lite svårt för såna regler som att om man är förlovade får man sitta bredvid varandra men inte om man bara är tillsammans eller gifta. ??? No disrespect, ni kanske tycker om sånt men jag förstår det inte. På min kompis bröllop som var en sittning (typ i 5-6 timmar) hade hon planerat att placera min fästman långt ifrån mig och han var den enda som inte kände ngn. Detta var en vecka innan vi förlovade oss men det spelade ingen roll. Till slut fick jag spel på min kompis o krävde att sitta nära honom och det gick. Kvällen blev mycket mycket roligare så!

    Vi tänkte oxå ha familjer tillsammans med eftersom det får plats med tio pers vid varje bord så ger det oss ändå utrymme att blanda lite och det där funkar jättebra för iranier. Att tillsammans med sina egna mingla med andra. Sen gäller det att få ihop det också men det får vi ta senare. Vi tänkte be folk att osa senast 2 månader innan bröllopet så att om det e många som tackar nej så hinner vi ändå bjuda andra som vi var tvungna att prioritera bort. Tror ni det är för tidigt? Kommer ju vara samtidigt som vi ska flytta härifrån o börja nytt jobb o allt så jag tänkte att vi behöver lite extra tid...

Svar på tråden Orientaliskt bröllop