• linda 86

Är det någon som ska gifta sig i Borlänge??

Finns det några fler här som ska gifta sig i Borlänge 2013??

• Svar på tråden Är det någon som ska gifta sig i Borlänge??
  • Chicita

Hur länge sen var det ni hade dop där?
    Man fick nämligen göra det förut, men det missbrukades + att det blev ju hälften så många som kunde använda lokalen då...

Och många verkar strunta i alkoholreglerna. Men man får inte servera alkohol där. Det är inget som vissa får och andra inte får, utan man får inte över huvud taget.
    Sen är dom dåliga på att informera om det så många gör nog som vi och struntar i förbudet eftersom det är för sent att byta lokal då.

Haganäs är ju riktigt trevligt Solig

• Chicita

Förresten, det där med alkoholservering har också kommit till relativt nyligen.
    6-8 år sen eller nåt tog dom beslut om att ha alkoholfritt.
    Man kan ansöka om att få servera alkohol till middagen, men man får inte ha party med alkohol efteråt, tror till och med att det stod något om att man inte fick ha dans. 

• linda 86

Det var 2 år sen vi hade dop där!

Jag tror nog att det är ganska många som serverar alkohol där så mycket bröllopsfeter som hålls där :)

Om man ska vara i Haganäs kan man ju åka båt mellan kyrkan och festen :)

• Chicita
    linda 86 skrev 2012-10-31 08:39:17 följande:

Det var 2 år sen vi hade dop där!

Jag tror nog att det är ganska många som serverar alkohol där så mycket bröllopsfeter som hålls där :)

Om man ska vara i Haganäs kan man ju åka båt mellan kyrkan och festen :)

Ja, som sagt. Det är många som serverar alkohol. 
    Men det är ändå inte ok enligt de regler man skriver på när man lånar lokalen. Tungan ute 

Ja slussbruden går väl fortfarande att hyra? Då kan man ju ta fördrinken / brudskålen på båten kanske... 
  • linda 86

Ja det är slussbruden man kan åka skulle ju vara jätte mysigt!! :)

Har du några bra tips och råd inför dagen??

• Chicita

Tja jag kan ju säga att det är tight mellan vigslarna i Torsång (en i timmen, man har alltså mellan 15 och 20 min på sig att komma därifrån och få bort sina gäster innan nästa brudpar med gäster kommer.
    Så gör inte som det här brudparet som höll på att förstöra vår dag totalt...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-88/m4058852.html

Delegera... Ni ska göra så lite som möjligt på dagen.
    Vi hade toastmastrar även om vi planerade hela middagen och allt med underhållning osv, så sa vi till dom att så fort vi var klara i kyrkan så fick dom ta över ansvaret för resten av dagen. Dom hade kontakt med kök och serveringspersonal för att få allt att flyta, så vi kunde bara "lulla runt" och njuta av dagen.

Ha inte ett för späckat schema, lämna lite luckor för saker som kan gå fel och måste fixas (innan vigseln). Och satsa inte på "det perfekta bröllopet med middag" utan satsa på en underbar dag med era släktingar och vänner. För då minns ni den antagligen som perfekt.
    Försöker ni få den perfekt så kan man (pga ansträngda nerver) totalt bryta ihop över att blomsterdekorationerna inte hade exakt samma rosa färg som sidenbanden ni knytit runt alla vaser. 
    Eller att den/ dom som dukade hade råkat lägga festprogrammen på ett annat ställe i dukningen än vad ni tänkt... osv.
    Alltså en skitsak kan bli den enda dominerande tanken under dagen och det förstör väldigt mycket.
    Vi sa faktiskt till vår serveringspersonal att det var ok att spilla på gästerna, bara för att få dom att slappna av Flört 
    Och ena toastmastern tyckte det lät kul, så han övertalade en av serveringstjejerna att spilla vatten på honom bara så dom kunde spela upp en liten sketch Tungan ute 

• linda 86

Men gud så beter man väll sig inte!! Jag hade blivit tokig, vi har också tid för vigsel kl 15.

Tack för tipsen :) Vi har också tänk att det ska vara toastmaster och toastmadame som ska ta hand om allt på festen jag vill inte bry mig någe speiellt i något då! Så får man hoppas att det flyter på

• Chicita

Nej jag hade också svårt att tro att man kunde göra så. Men tydligen kan vissa det... Tungan ute

Lägg lite tid på att informera toastparet om vad ni förväntar er av festen. (om ni verkligen hoppas på många tal så kanske dom kan kontakta föräldrar eller liknande för att försäkra sig om att dom kommer hålla tal liksom) om ni vill ha eller inte vill ha lekar, osv osv.
    Det gäller att dom förstår vad ni vill ha ut av kvällen för att det ska bli bra. Annars kan dom göra ett jättebra jobb men att det ändå inte alls blir som ni önskat...
    Så låt dom vara med så mycket som möjligt i era planer inför middag och fest så dom vet hur ni tänker där Glad 

• lilja01

Nu tycker jag att det är dags att blåsa liv i den här tråden igen! Hur går det för er allihopa?

Svar på tråden Är det någon som ska gifta sig i Borlänge??