• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • SoonToBeBride2013

Tack!! :) Men OJ, vad svårt.... Vad tycker du vore finast? Jag provade originalklänningen i butik men hade ingen extra underkjol på mig och jag gillade hur det såg ut redan då, så jag tror jag skulle gilla en underkjol med inte alltför stor vidd? Samtidigt är bilden pa originalklänningen riktigt fin också, men har ingen aning om vad det kan vara för underkjol på den bilden.

Tror jag gillar nr 2 eller 3 bäst av länkarna du skickade, men jag är jätteosäker och är öppen för förslag! Vad tror du om släp på underkjolen? är det ringar i alla dessa kjolar? Kollade precis på originalbilden och det ser ut som att hon har släp på underkjolen, medan min klänning faller rakt ner där bak : kan inte bestämma mig vad som är finast dock! Det behöver ju inte vara exakt som på bilden..... hmmm

Det finns ju flera underkjolar som skulle kunna passa, frågan är bara vilken som blir bäst. Sedan kan man alltid trixa lite med underkjolarna. Ställa om vidden på ringarna, flytta ringar, plocka bort ringar helt, klippa bort tyll eller sy dit extra tyll.

Den här om du vill ha ordentligt med volym och släp på underkjolen också.
    www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-len...

Den här om du vill ha lite mindre volym, men fortfarande ha en med släp.
    www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-len...

Den här om du inte vill ha något släp på underkjolen, men ändå ganska mkt volym.
    www.lightinthebox.com/taffeta-a-line-full-gow...

Och den här om du inte vill ha släp och mindre volym.
    www.lightinthebox.com/polyester-a-line-short-...
  • daniiel
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-04-07 12:17:48 följande:

Tack!! :) Men OJ, vad svårt.... Vad tycker du vore finast? Jag provade originalklänningen i butik men hade ingen extra underkjol på mig och jag gillade hur det såg ut redan då, så jag tror jag skulle gilla en underkjol med inte alltför stor vidd? Samtidigt är bilden pa originalklänningen riktigt fin också, men har ingen aning om vad det kan vara för underkjol på den bilden.

Tror jag gillar nr 2 eller 3 bäst av länkarna du skickade, men jag är jätteosäker och är öppen för förslag! Vad tror du om släp på underkjolen? är det ringar i alla dessa kjolar? Kollade precis på originalbilden och det ser ut som att hon har släp på underkjolen, medan min klänning faller rakt ner där bak : kan inte bestämma mig vad som är finast dock! Det behöver ju inte vara exakt som på bilden..... hmmm

Jag tycker nästintill alltid att en underkjol med släp är bäst till en klänning med släp. Jag tror nästan att nr.2, sjöjungfrumodellen med släp, skulle bli bäst till din klänning. Den ger nog ganska lagom med volym och ger även lite volym till släpet. Alla underkjolarna har ring/ringar, men dom går ju som sagt ganska enkelt att plocka bort om man skulle vilja :)

Frågan är ju lite hur du ska göra senare under dagen, ska du ha samma klänning? Ska du ha släpet "utsläppt" hela kvällen? Vill du ha en sk. bustle och haka/knyta upp släpet?
  • SoonToBeBride2013

Tack, det känns alltid bättre att kolla med någon annan och kunna bolla lite funderingar :) Detta forum är verkligen perfekt, speciellt när man försöker hålla sin klänning hemlig för sina bekanta och därför inte kan ställa frågor till folk i sin omgivning! Jag tror också nr 2 skulle bli bra till min klänning, känns som att den skulle ge lagom vidd precis som du säger :)

Tanken är att jag ska ha samma klänning hela dagen, och därför tänkte jag PRECIS fråga dig (du hann före!) hur man gör med släpet? Finns haka till släpet i alla klänningar? Vart brukar de sitta isåfall så att jag kan kolla om min klänning har det? Om det ar möjligt hade jag tänkt "hålla upp" släpet med haka/ögla under kvällen, så att det inte är i vägen :)

Om ingen haka finns i min klänning, vet du någon sida där man kan kolla hur man själv syr (vet nämligen inte ens vart på klänningen man syr in en sådan)?

daniiel skrev 2013-04-07 12:27:10 följande:
    Jag tycker nästintill alltid att en underkjol med släp är bäst till en klänning med släp. Jag tror nästan att nr.2, sjöjungfrumodellen med släp, skulle bli bäst till din klänning. Den ger nog ganska lagom med volym och ger även lite volym till släpet. Alla underkjolarna har ring/ringar, men dom går ju som sagt ganska enkelt att plocka bort om man skulle vilja :)

Frågan är ju lite hur du ska göra senare under dagen, ska du ha samma klänning? Ska du ha släpet "utsläppt" hela kvällen? Vill du ha en sk. bustle och haka/knyta upp släpet?
  • daniiel
    sommaren13 skrev 2013-04-09 15:33:07 följande:
    Klänningen är den här:

www.lilly.nu/Default.aspx?ID=988&ProductID=PR...

Och dom ger förslag på den typen av underkjol...
    Det är en klassisk A-linje och jag skulle inte välja underkjolen som du länkar till ovan till den klänningen faktiskt. Den underkjolen är mer till en sk. drop waist eller fit and flare modell.

Jag skulle nog hellre rekommendera den här underkjolen www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoats--1082-8860-_p165640.html

Om du inte vill ha så mkt vidd i kjolen alls, och vill ha släp på underkjolen, så skulle du nog kunna ha den här underkjolen till www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoats--1082-9309-_p165639.html Den påminner mer om underkjolen från Lilly i formen.

Vill du ha mer vidd, och ändå släp, så satsa på en sån här www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoat--2000-_p67706.html

Alla har ringar, men dom går att plocka bort om man skulle vilja :)
  • daniiel
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-04-07 19:47:01 följande:
    Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare.

Vissa klänningar har en ögla på undersidan släpet som man kan hänga runt handleden och på så sätt hålla upp släpet om man ska gå eller dansa. Annars finns det sk. bustle och det finns ju en mängd olika. Vilket som passar ens klänning bäst och som man tycker är snyggast, ja det varierar ju.

boards.weddingbee.com/topic/diy-french-bustle-tutorial-lots-of-pics
    www.leanna.com/Bustle/Bustles.shtml
    www.projectwedding.com/wedding-ideas/bustles-for-your-gown
    www.heritagegown.com/bustle/

• sommaren13

Tack för svaren Den första underkjolen har jag redan hemma och så har jag även en med släp på. Den andra som du visade såg lovande ut, då jag inte vill ha så mycket vidd. Får kanske beställa en och prova, min sambo lär bli knäpp på mig :-P

• SoonToBeBride2013
    daniiel skrev 2013-04-09 22:33:45 följande:
    Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare.

Vissa klänningar har en ögla på undersidan släpet som man kan hänga runt handleden och på så sätt hålla upp släpet om man ska gå eller dansa. Annars finns det sk. bustle och det finns ju en mängd olika. Vilket som passar ens klänning bäst och som man tycker är snyggast, ja det varierar ju.
    Ingen fara, det är snällt nog av dig att hjälpa mig med mina frågor ;)

Jag kollade snabbt igenom artiklarna och första videon, bustle verkar inte helt lätt att fixa till själv... ska kolla klänningen senare ikväll om det finns en ögla så att jag kan fixa släpet på det sättet, annars kanske jag kan sy dit en själv.. återstar att se :) Jag hör nog av mig sedan igen om jag har problem ;)

Ska bli spännande med underkjol också :)
  • Skelleftetjejen

Hej!! 
    Kanske en dum fråga, men finns det inga underkjolar som har "stretch" i midjan?  :)
    Skulle göra allt för att hitta en A-linjeunderkjol med släp som är hyffsad stretchig i midjan :)

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill