• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • Tussan

Hej!

Jag tänker beställa en klänning med färgan brodyr. Tanken är också att tärnan ska ha samma färg på sin klänning som även den ska beställas från JJs house. Finns det möjligen någon som har en färgkarta över satin tyger.

Vore tacksam om någon skulle vilja sälja den till mig eller låna ut.

Mvh Therese

• Skelleftetjejen
    daniiel skrev 2013-04-10 20:49:55 följande:
    Missade det här inlägget, du vill alltså inte ha med jättemkt volym och puff :P Vad tror du om den här underkjolen då? www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-len...

Synd att jag inte har kvar mina underkjolar, annars hade du gärna fått pröva :P
    typ :)  
    Alltså jag är verkligen inte petig och så, men min "dröm" vore ju stretch i midjan, inte så fluffig och med ett litet släp!

Det är dock alltid en sak med varje underkjol som är "fel", vet bara inte vilket "fel" som är bäst?! :D 

http://www.jenjenhouse.com/A-Line-Princess-Floor-Length-Petticoats-037005373-g5373
    Perfekt, men saknar släp :(  Vilket min klänning har

http://www.jenjenhouse.com/037004077-g4077
    Också perfekt, men då saknar den stretch i midjan, plus att den inte verkar vara fullt lång på framsidan, vilket är viktigt, nån som testat denna?   Som jag skrev ovan i nåt inlägg så vill jag att underkjolen ska fylla ut att jag tycker att klänningen är ca en cm för kort :) 

http://www.jenjenhouse.com/Nylon-A-Line-Full-Gown-4-Tier-Floor-Length-Slip-Style-Wedding-Petticoats-037024155-g24155
    Den här kanske skulle fungera, men saknar också släp, blir det konstigt utan, då man har det på klänningen? :D 
  • sommaren13

Man behöver ju inte ha släp på underkjolen för att man har det på klänningen.. Jag vet inte om jag kommer använda den underkjolen med släp eller köpa en som lilly rekommenderar till klänningen. 
    När jag testade underkjolen med släp så insåg jag att jag är tvungen att ha två underkjolar, den med släp i kyrkan och en utan släp efter, för annars så syns ju underkjolen när man lyfter upp släpet för att gå runt på festen... 

• daniiel
    Skelleftetjejen skrev 2013-04-11 14:54:23 följande:
    Precis, släp på underkjolen är inte ett måste även om man har en klänning med släp. Jag hade släp på min klänning, men insydd underkjol utan släp. Det funkade. Och som sommaren13 skriver, om man vill kunna knyta upp släpet senare, så blir det inte bra alls om underkjolen har släp. Då kan man visserligen byta till en annan underkjol eller ta av sig underkjolen helt enkelt. Om man inte ska byta till en helt annan klänning, då spelar det ju inte någon roll.

Jag brukar visa den här väldigt enkla bilden, på skillnad med underkjol, underkjol med släp och utan underkjol.

Därför tycker jag att ju längre släp man har, desto finare blir det faktiskt med släp även på underkjolen, men det är absolut inte ett måste. Många har underkjolar utan släp också :)

Underkjolarna är ju sällan väldigt långa, eftersom dom vanligtvis ska vara något kortare än klänningen. Det du kan göra är ju att köpa ett bredare spetsband (eller bara lite tyll) och bara sy fast för hand längst ner på underkjolen eller insidan av brudklänningen. För att förlänga den om du tycker den är för kort, klänningen alltså.
  • SoonToBeBride2013

Hej daniiel! Jag skrev till LITB angående underkjol nr 2 och frågade dem om de tror den skulle passa till min klänning. Fick detta i svar: This petticoat fits for a line dresses. If your dress has a train, the following one is recommended:
    http://www.lightinthebox.com/3-Bone-Hoop-Tulle-Wedding-Petticoats--HSFJ136-_p21701.html

Däremot fick jag inget svar på om den du och jag tyckte skulle fungera. Jag tycker underkjolen de rekommenderar verkar vara i samma stil som originalklänningen, men kommer det inte blir en jättestor klänning av det? Har svårt att föreställa mig hur det skulle bli. Av dessa två alternativ, röstar du fortfarande på den vi pratade om först? :)

• daniiel
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-04-11 19:51:59 följande:

Hej daniiel! Jag skrev till LITB angående underkjol nr 2 och frågade dem om de tror den skulle passa till min klänning. Fick detta i svar: This petticoat fits for a line dresses. If your dress has a train, the following one is recommended:
    www.lightinthebox.com/3-Bone-Hoop-Tulle-Weddi...

Däremot fick jag inget svar på om den du och jag tyckte skulle fungera. Jag tycker underkjolen de rekommenderar verkar vara i samma stil som originalklänningen, men kommer det inte blir en jättestor klänning av det? Har svårt att föreställa mig hur det skulle bli. Av dessa två alternativ, röstar du fortfarande på den vi pratade om först? :)

Ja, med den där underkjolen kommer du få ganska mkt vidd, klänningen kommer bli ganska puffig. Om du vill ha en mer full A-linje form, så ska du nog välja den. Jag tycker dock att din klänning, både på bilderna du lagt upp här och om man ska se till originalet, ser lite för snäv ut för att passa med en sådan, så jag tror nästan mer på den här www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoats--1082-9309-_p165639.html

Om du nu skulle vilja ha lite mer volym och mer tydligt (och längre) släp på underkjolen, så tror jag på den här www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoat--2000-_p67706.html som är mer lik den LITB tipsade dig om, förutom att den har tre ringar och den här har två ringar. Din klänning är enligt mig alldeles för snäv för att klara av tre ringar.
  • daniiel
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-04-11 19:51:59 följande:
    Jag kan ju bara snabbt tillägga att vanligtvis brukar man använda underkjolar med tre ringar till stora A-linje klänningar och klänningar i "ball gown"-modell. Bara så du får ett hum om hur vidden på en sådan underkjol brukar vara :)
  • HelenaFredrik
    Tussan skrev 2013-04-10 23:28:08 följande:

Hej!

Jag tänker beställa en klänning med färgan brodyr. Tanken är också att tärnan ska ha samma färg på sin klänning som även den ska beställas från JJs house. Finns det möjligen någon som har en färgkarta över satin tyger.

Vore tacksam om någon skulle vilja sälja den till mig eller låna ut.

Mvh Therese

Jag har en färgkarta över deras satintyger men vill inte sälja den då jag precis fått den.

Den kostar 42:- att beställa så det är ju inga enorma pengar det rör sig om ;0)

Utöver färgproverna så får man även en lite större tygbit i satin så att man kan känna på kvalitén på tyget. Så himlla tjockt och härligt :0)
  • MoMo

Åh, nu har jag fått bilder och klänningen är skickad. Nu väntar jag ivrigt på att få hem min Mori Lee liknande
    klänning.
    Vad kan jag tänkas behöva för underkjol till? Jag provade originalet med en underkjol med 3 ringar i
    men den hade inget släp. Jag skulle behöva en underkjol som inte ger så mycket vidd men som gör det
    enklare att gå.
    Klistrar in bilden för att få lite tips.

• daniiel
    MoMo skrev 2013-04-13 17:03:46 följande:
    Åh, nu har jag fått bilder och klänningen är skickad. Nu väntar jag ivrigt på att få hem min Mori Lee liknande
    klänning.
    Vad kan jag tänkas behöva för underkjol till? Jag provade originalet med en underkjol med 3 ringar i
    men den hade inget släp. Jag skulle behöva en underkjol som inte ger så mycket vidd men som gör det
    enklare att gå.
    Klistrar in bilden för att få lite tips.
    Oj, vad fin klänning! Tummen upp för den :) Hoppas att den är minst lika fin i verkligheten och passar bra.

Jag skulle nog nästan säga att den här underkjolen kan bli bra www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoats--1082-8860-_p165640.html Den ger vidd, men inte jättemkt, och den har en ring längst ner vilket gör att klänningen blir lite enklare att gå i :)
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill