• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • daniiel
    iQbee skrev 2013-07-10 07:39:22 följande:
    Yes jag har googlat både på den och JenJen house endast amerikanska sidor dök upp och det var rena bojkottat sidorna båda två... Man hör så olika saker och är super förvirrad... Hur fel kan det bli? Jag tror inte att det är så stor skillnad mellan de som finns i butikerna om det inte är någon designers klänning... Hm
    Jenjen är ju många nöjda med här på BT åtminstone. Sedan är det ju då frågan hur mkt man vill chansa. Beställa från en sida där man kanske inte sett någon resultat ifrån eller välja en annan sida som är mer omtalad här på BT och på så sätt ha kunnat se lite klänningar som företaget sytt. Tyvärr kan det skilja en hel del i kvalitet från olika sidor och klänningar kan bli väldigt, väldigt fel. Det finns ju aldrig några garantier när man beställer en kinaklänning, det ska man alltid komma ihåg, men för att minimera riskerna för att det ska gå tokigt, så brukar det vara bra om man beställer från en sida där man sett några klänningar från innan.

Men, med det sagt, så finns det brudar som beställt från (här på BT) okända sidor och fått hem jättefina klänningar..
  • iQbee
    daniiel skrev 2013-07-10 11:39:23 följande:
    Jenjen är ju många nöjda med här på BT åtminstone. Sedan är det ju då frågan hur mkt man vill chansa. Beställa från en sida där man kanske inte sett någon resultat ifrån eller välja en annan sida som är mer omtalad här på BT och på så sätt ha kunnat se lite klänningar som företaget sytt. Tyvärr kan det skilja en hel del i kvalitet från olika sidor och klänningar kan bli väldigt, väldigt fel. Det finns ju aldrig några garantier när man beställer en kinaklänning, det ska man alltid komma ihåg, men för att minimera riskerna för att det ska gå tokigt, så brukar det vara bra om man beställer från en sida där man sett några klänningar från innan.

Men, med det sagt, så finns det brudar som beställt från (här på BT) okända sidor och fått hem jättefina klänningar..
    Tack =) jag ska kolla vidare här på TB för att bestämma mig =)
  • mirran2

Hej!
    Har lite frågor som jag hoppas att få hjälp med..

Har börjat kolla på kinaklänningar på oloka sidor och hittat två st, där jag älskar överdelen på den ena och "kjoldelen" på den andra. Vet om att man kan "klippa i hop" skriva förklaringar på vad man vill ändra. Nu till min ena fråga, de jag hittat är från Landybridal och bilderna är "vattenstämplade" med deras namn, kan man ändå skicka sin förfrågan till de andra "kinaföretagen"?

Sen undrar jag vad drop waist betyder?

Överdelen från denna

www.landybridal.co/a-line-wedding-dresses-square-floor-length-champagne-h1lbhs9930.html

nederdelen från denna

www.landybridal.co/drop-waist-wedding-dresses-spaghetti-strap-floor-length-white-h7lbhs5213.html

Tack på förhand Glad 

• daniiel

Nu är jag efter igen, men har varit i sommarstugan. Jag hoppas att det löst sig, men jag försöker svara ändå mirran2 :)

Vi börjar med drop waist, det betyder att kjolen inte börjar i midjan, utan en bit ner på höften. Du ser på bilden på den andra klänningen du länkade till, att överdelen går en bit ner på höften, där sedan kjolen börjar.
    Det här är en bild som förklarar ungefär, det röda strecket visar vart kjolen på en "vanlig" brudklänning börjar och det gröna vart den börjar på en drop waist. Vad man passar bäst i beror på vilken kroppsform man har. Det finns också högre och lägre drop waist. Den lägre kan man nästan säga är samma sak som en "fit and flare" (en lite högre sjöjungfrumodell), men nu ska vi inte blanda in fler begrepp :P

Och angående dom två klänningarna. Du vill alltså ha överdelen från den första, med axelbanden/ärmarna och pärlorna, men den släta chiffongkjolen från den andra? Jag tror inte det ska vara omöjligt att kunna få, men frågan är ju då om du vill ha en klassisk A-linje eller en drop waist, och om du hellre vill ha en mer column-modell (rakare/snävare fall).

Och varför inte låta Landy sy klänningen? Dom är bra och gör för det mesta väldigt, väldigt fina klänningar :) Men annars kan du skicka även deras bilder till andra. Jag tvivlar på att dom bryr sig om att det är någon annans bilder, dom syr ju oftast från andras bilder ;)
  • Bride To Be 2013

Hej!
    Jag har ingen fråga nu men för ett par månader sedan skrev jag i denna tråd och fick bra svar som hjälpte mig vid beställningen av min kina klänning. Tänkte att jag skulle visa hur resultatet blev , kanske finns någon nyfiken som kan bli hjälpt av det (jag var supernyfiken innan jag beställde min) Drömmer

Klänningen beställde jag från jennyjoseph.com och jag är så nöjd som bara går! Klänningen var otroligt välsydd. Även tre tärnklänningar och två klänningar till våra mödrar är beställda från samma ställe och jag kan bara säga att man får valuta för pengarna. Det har varit lite småfix med alla utom mödrarnas som satt perfekt direkt (en tärna mätte helt fel när hon beställde så den fick vi sy ut, axelbanden har varit långa på alla tärnklänningarna men sånt är ju lätt att justera och bra att de varit långa i stället för korta, min spetskant hade några trådar som behövdes klippas och lite så), men inga större grejer som blivit helt fel.
    En sak att tänka på bara är att om någon ska beställa flera lika klänningar (t ex tärn) så är det bra att beställa alla på samma gång. Det gjorde inte jag utan det dröjde någon månad mellan alla så de är inte helt identiska (antagligen olika sömmerskor) utan banden under bysten är olika breda och två av tre har sömmar på magen som inte fanns på originalbilden. Är man bara beredd på att få fixa till lite själv så får man otroligt mycket för pengarna. Min klänning och tre tärnklänningar med frakt och tull gick på drygt 8000:-.

Hoppas någon får nytta av detta inlägg! Flört

• daniiel
    Bride To Be 2013 skrev 2013-07-17 16:32:08 följande:
    Det alltid kul att få se höra om resultaten och jag förstår att du/ni är nöjda om man ska döma från bilderna du visar här. Tärnklänningarna såg väldigt fina ut, men din brudklänning.. wow! Så vacker, hela du var väldigt vacker och bilden på dig och din make är jättefin :) Hur lång tid tog det att få hem klänningarna?
  • Larssonmaria86

Bride to be 2013: Det är jättebra att du visar upp :D Ska själv beställa kinaklänning och lusläser alla trådar som finns!
    Klänningarna blev jättefina men jag undrar om du har någon bild på "originalklänningarna " eller en länk, alltid kul att jämföra :)

• Bride To Be 2013

Javisst, här är originalbilderna. Specialbeställde hjärtformad urringning och snörning i ryggen. Brudklänningen tog 5-6 veckor, tärnklänningarna 3-4 veckor.

• daniiel
    Bride To Be 2013 skrev 2013-07-18 19:47:59 följande:
    Javisst, här är originalbilderna. Specialbeställde hjärtformad urringning och snörning i ryggen. Brudklänningen tog 5-6 veckor, tärnklänningarna 3-4 veckor.
    Det är ju toppbetyg måste jag säga. Snabbt och fina klänningar till bra pris :)
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill