• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • Sskbrud

Hur är de att beställa en långärmad brusklänning? Hittat en på jenjenhouse. Men även om man tar personliga mått finns inget För armarna! Är ngt överviktig och strl 44 så lite Orolig om man beställer och de inte passar alls? Tack på förhand!

• daniiel
    Sskbrud skrev 2013-07-29 00:41:09 följande:
    Hur är de att beställa en långärmad brusklänning? Hittat en på jenjenhouse. Men även om man tar personliga mått finns inget För armarna! Är ngt överviktig och strl 44 så lite Orolig om man beställer och de inte passar alls? Tack på förhand!
    Tyvärr har det tidigare varit så att det är "one size" på ärmarna och det brukar inte vara en större storlek. Det finns därför risk att dom blir för snäva. Har du kollat med Landy? Något dyrare, men dom kan göra samma klänning och kanske kan du få välja personligt mått på ärmarna där. Alternativet är ju att hitta en klänning utan ärmar och beställa en separat bolero till.
  • Sskbrud

Tack för svar:) ska kolla de! Och dindrömklänning kunde sy ull oxå. Men ändå lite orolig för de med ärmarna Tycker de blir så mkt vackrare och mer klätt!

• Midsommarbrud

Hej daniiel! Så himla snällt att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper! Igår fick jag lite tips (dels från dig :)) angående min brudklänning. Flera tyckte att jag borde testa med underkjol till. Har hittat en på lightinthebox och tänkte höra om du tror att den kommer bli bra till min klänning.

Här är länk till underkjolen:
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-fullt-klanning-balklanning-3-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165641.html

Och här är bild på min klänning:

• daniiel
    Midsommarbrud skrev 2013-07-31 13:18:01 följande:
    Hej daniiel! Så himla snällt att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper! Igår fick jag lite tips (dels från dig :)) angående min brudklänning. Flera tyckte att jag borde testa med underkjol till. Har hittat en på lightinthebox och tänkte höra om du tror att den kommer bli bra till min klänning.

Här är länk till underkjolen:
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-fullt-klanning...

Och här är bild på min klänning:
    Det är bara roligt! :)

Ja, jag tror som sagt att din klänning kan komma till sin rätt med en underkjol, precis som majoriteten av alla brudklänningar. Underkjolen du länkat till är egentligen till en ball gown, alltså en väldigt puffig klänning. Den kan absolut funka till din klänning och i värsta fall, om du tycker att det blir för puffig, så går det klippa bort något lager. Det är inte sällan man får köpa en underkjol och klippa och sy och fixa lite med den för att den ska passa klänningen perfekt :) Det beror ju helt och hållet på hur man vill att klänningen ska se ut, vilken siluett, vilket fall osv.

Andra som jag tror skulle kunna funka till din klänning är dessa
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67705.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-2-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165640.html
    www.lightinthebox.com/sv/stain-taffeta-with-lace-a-line-3-tiers-full-length-slip-style-wedding-petticoat_p427988.html

Men underkjolen som du länkat till är det bra pris på och den har inga ringar osv som du kan behöva plocka ur, och jag tror som sagt att den kan funka bra, om inte annat med lite modifikationer.
  • daniiel
    Midsommarbrud skrev 2013-07-31 14:36:56 följande:
    Tack för hjälpen! Beställde den här:
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullsta...

Tror den kommer ge klänningen ett bättre fall än den jag tittat på..
    Jag återkommer med resultatet när jag fått hem den :)
    Jag hoppas att det ska bli bra och väntar spänt på resultatet sen :)

Blir det pannkaka, så har du ju tid på dig att sälja den och eventuellt köpa en annan. Underkjolar brukar inte vara så svårsålda :)
  • sandrahs

Hej!Jag har kanske äntligen hittat en klänning jag vill ha:www.landybridal.co/a-line-strapless-chapel-train-wedding-dress-h1lblb0274.htmlMen jag vet inte riktigt om man vågar beställa? Är på blocket också och kikar men det har inte kommit ut något vettigt där, inte i min storlek iaf verkar vara mest stl 34-36!Det är klänningen är visserligen inte på någon modellbild så den borde se ut som på bilderna, vad tror du? Vad har du för erfarenhet av landybridal?Har mailat dom imorse om man fick ändra till snörning i ryggen samt att ta bort alternativt ändra färg på bandet. Jag fick svar att det gick bra bara efter någon timme på bra engelska så det känns lite mer betryggande.         Har sneglat lite på ebay också men det känns lite mer osäkert, men jag kanske har fel?        

• PimPim83
    sandrahs skrev 2013-07-31 20:18:34 följande:
    Hej!Jag har kanske äntligen hittat en klänning jag vill ha:www.landybridal.co/a-line-strapless-chap el-train-wedding-dress-h1lblb0274.htmlMen jag vet inte riktigt om man vågar beställa? Är på blocket också och kikar men det har inte kommit ut något vettigt där, inte i min storlek iaf verkar vara mest stl 34-36!Det är klänningen är visserligen inte på någon modellbild så den borde se ut som på bilderna, vad tror du? Vad har du för erfarenhet av landybridal?Har mailat dom imorse om man fick ändra till snörning i ryggen samt att ta bort alternativt ändra färg på bandet. Jag fick svar att det gick bra bara efter någon timme på bra engelska så det känns lite mer betryggande.         Har sneglat lite på ebay också men det känns lite mer osäkert, men jag kanske har fel?        
    Jag har beställt två klänningar från Landybridal och är jättenöjd. Det finns ju dock inga garantier och man ska nog vara beredd på att ta klänningen till en sömmerska för att den ska passa perfekt.
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill