• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • daniiel
    sandrahs skrev 2013-07-31 20:18:34 följande:
    Hej!Jag har kanske äntligen hittat en klänning jag vill ha:www.landybridal.co/a-line-strapless-chap el-train-wedding-dress-h1lblb0274.htmlMen jag vet inte riktigt om man vågar beställa? Är på blocket också och kikar men det har inte kommit ut något vettigt där, inte i min storlek iaf verkar vara mest stl 34-36!Det är klänningen är visserligen inte på någon modellbild så den borde se ut som på bilderna, vad tror du? Vad har du för erfarenhet av landybridal?Har mailat dom imorse om man fick ändra till snörning i ryggen samt att ta bort alternativt ändra färg på bandet. Jag fick svar att det gick bra bara efter någon timme på bra engelska så det känns lite mer betryggande.         Har sneglat lite på ebay också men det känns lite mer osäkert, men jag kanske har fel?        
    Precis, det är en sk. "real sample"-bild, alltså på en klänning som dom sytt själva. Klänningen du får hem kommer därför vara betydligt mer lik den på bilden än om man beställa utifrån en modellbild. Landy är ett av dom mest välanvända och rekommenderade företagen här på BT och överlag är dom väldigt bra. Det finns ju dock inga garantier och det måste man ha i åtanke. Man kan få ändra lite hos en sömmerska efteråt ändå, men väljer man med snörning i ryggen så ökar ju chanserna för att klänningen ska passa.

Det är en underbart fin klänning du kikar på och jag tror inte att du kommer bli besviken om du beställer den, men.. det går ju aldrig lova något till 100% som sagt.

Och ja, jag skulle säga att Ebay är mer osäkert än Landy.
  • sandrahs

Ja det blir nog så att jag beställer därifrån! Men brukar alla få betala tullavgift eller är det över en viss summa?

Vad bör man ha för underkjol till den klänningen?

Jag har funderat lite över bandet på klänningen, ska man ha den samma färg som klänningen eller samma färg som brudtärnornas klänningar? Eller ska man ta bort det helt och hållet?

En sista fråga, varför blir inläggen så konstiga på min dator ena dator? Det blir inga mellanslag och det går inte att citera eller lägga in bilder.

• daniiel
    sandrahs skrev 2013-08-01 07:39:19 följande:

Ja det blir nog så att jag beställer därifrån! Men brukar alla få betala tullavgift eller är det över en viss summa?

Vad bör man ha för underkjol till den klänningen?

Jag har funderat lite över bandet på klänningen, ska man ha den samma färg som klänningen eller samma färg som brudtärnornas klänningar? Eller ska man ta bort det helt och hållet?

En sista fråga, varför blir inläggen så konstiga på min dator ena dator? Det blir inga mellanslag och det går inte att citera eller lägga in bilder.

Tullavgift kan man behöva betala på kläder som kostar mer än 1400kr, men det är långt ifrån alla som behöver betala. Jag har beställt 4 brudklänningar och 2 tärnklänningar och inte behövt betala tull någon av gångerna. Man ska dock alltid ta med det i beräkningen, så att man inte får en otrevlig överraskning. Jag har skrivit lite om hur man räknar här augustibrud.bloggplatsen.se/2013/03/22/9628038-rakna-ut-tull-och-moms/

Angående underkjol, så beror det ju lite på. Vill du ha med eller utan ringar? Med eller utan släp? Jag länkar några olika underkjolar nedan som jag tror skulle passa bra till klänningen, beroende på vad du vill ha och hur fyllig du vill ha kjolen.
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165646.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-fullt-klanning-8-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p166182.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-fullt-klanning-balklanning-3-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165641.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-fullt-klanning-4-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p166181.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-kapellet-tag-1-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67706.html

Angående bandet i midjan, så skulle jag rekommendera att du skriver att du vill ha det avtagbart "removable sash in waist". Då kan du välja själv om du vill ha bandet eller inte när du får hem klänningen. Vilken färg du ska ha bandet, det vet bara du, men jag skulle ha valt samma färg som klänningen eller någon av temafärgerna om ni har sådana.

Och visst är det irriterande att texten blir konstig ibland? Och att det inte går att lägga in bilder osv. Jag har dock ingen aning om varför det blir så. Jag vet att vissa inte kan göra radbrytningar osv via mobil eller ipad, men på en vanlig dator.
  • daniiel
    Anki02 skrev 2013-08-10 22:57:30 följande:
    Hej daniiel.Perfekt att jag hittade den här tråden!Jag är inte alls bra på bröllopsklänningar o så men har nu hittat en som jag gillar www.jjshouse.com/se/A-Linjeformat-Hjartformad... du att det behövs en underkjol till den?Tacksam för svar! :)Mvh Anki       
    Jättesöt klänning :) Generellt sett så brukar dom flesta klänningar få ett finare fall med en underkjol. Ibland tycker man dock att klänningen gör sig minst lika bra utan och då behöver man ingen. Det är väldigt svårt att avgöra utan att man prövat klänningen. Gällande den där klänningen är det gränsfall. Om du ska ha en underkjol, så bör det vara en ganska tunn och absolut inte med några ringar. Om du har möjlighet, så köp klänningen först och vänta tills du fått hem den och prövat det. Se hur den sitter på dig och vad du tycker om den :)
  • Slilja

Behöver ma någon underkjol till en sådan här klänning? Tack!

• daniiel
    Slilja skrev 2013-08-11 17:30:51 följande:
    Behöver ma någon underkjol till en sådan här klänning? Tack!
    Många vill ha en underkjol just för att få till den rätta vidden längst ner. Annars hänger oftast klänningen rakt. Hur pass mkt vidd och vilken typ av underkjol varierar dock, men kika på underkjolar liknande den här www.lightinthebox.com/sv/polyester-a-line-short-flare-fullangds-brollop-slip-stil-underkjol_p406012.html Sedan finns det underkjolar med fler lager tyll nertill ockskå, ifall man vill ha ännu mer vidd. Ringen längst ner på underkjol har ställbar vidd och man kan även plocka ur den helt om man önskar. Vissa har ringen tex under vigseln, för att få en väldigt bra siluett, men plockar ur den till middagen för att kunna röra sig mer fritt och hänga upp eventuellt släp :)
  • amerika
    daniiel: vad tror du, skulle det vara möjligt för ett Kinaföretag att sy upp en klänning helt och hållet från en bild och en modell som de själva inte alls har i sitt sortiment? Eller är det bättre att försöka hitta någon som är så lik som möjligt och göra ändringar på den?
  • daniiel
    amerika skrev 2013-08-11 18:11:47 följande:
    daniiel: vad tror du, skulle det vara möjligt för ett Kinaföretag att sy upp en klänning helt och hållet från en bild och en modell som de själva inte alls har i sitt sortiment? Eller är det bättre att försöka hitta någon som är så lik som möjligt och göra ändringar på den?
    Har du bara bra bilder, så ska det inte vara något problem om det inte är något ur deras eget sortiment. Det kan dock bli lite dyrare än om man väljer en klänning som redan finns i deras sortiment. Finns det dock ingen som är väldigt lik det man tänkt sig, så är det bättre att skicka in en egen bild än att börja göra allt för många ändringar. Ju fler ändringar, desto fler chanser för missförstånd och fel.
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill