• Akjson

Min far vill föra fram mej till altaret....

Och så råkade jag läsa i en tråd i ett forum att prästen har rätt att säga nej till det???? Varför det? Vad spelar det för roll för prästen menar jag. Hur gör vi då? Vi kommer inte att få reda på vilken präst vi får försen ca 4 veckor innan dagen d.... Man vill ju veta? Dela gärna era erfarenheter....

• Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....
  • daniiel
    lilla flodhäst skrev 2013-03-12 12:55:53 följande:
    Jag förstår bara inte varför ens pappa skulle vara ett bättre "stöd" än den man som man ska leva sitt liv med? Om jag inte trodde min blivande skulle "stötta" mig i promenaden fram till vigselförättaren så skulle jag nog funderat på om jag valt rätt?
  • Red Lion
    Aniara4 skrev 2013-05-26 11:52:54 följande:
    Vad tycker din mamma om ditt val och hur manifesteras det?
  • anne på grönkulla
    anotherplace skrev 2013-05-26 00:14:39 följande:
    Jag kommer nog vilja bli överlämnad, trots att jag vet vad det traditionellt betyder, men jag tycker fortfarande att det är fint! att min pappa verkligen har ger sitt godkännande av MITT val av livspartner! :) så ser jag det, även om det inte är så det var då, sen får ni gärna ha era åsikter men för mig står det för att min far respekterar mitt val och litar på mig! så känner jag det :DMen vill inte prästen att vi ska ha det så, så respekterar jag det! är hans eller hennes vilja man får följa tycker jag med! :D  
    Varför är det viktigt att visa att just pappa godkänner det? Och om han inte godkänner ditt val, vad skulle då hända?
  • Norrskensflamman
    Aniara4 skrev 2013-05-26 11:52:54 följande:
    Vad tycker din mamma om ditt val och hur manifesteras det?
    Ja det undrar jag också?
  • anotherplace

Hon har ju så klart inget emot det! :) och tror inte de kommer bli något bråk i släkten av det! Däremot när jag prata med prästen på telefon angående det så lät han ju inte så förtjust, fick som svar att det var löjligt och avvikande! För mig har det inget med Hollywood att göra! För mig är det dels av att jag är sjukligt intresserad av historia och så :) Ne men pappa skulle aldrig någonsin tvivla på mitt val iaf! :) är ju mitt liv och mina beslut jag måste fatta för mig själv! Insåg nu att de jag skrev innan blev lite klumpigt haha^^ Vi är en väldigt nära familj som respekterar varandra otroligt mycket, och just det hur mycket min far betyder för mig gör så att jag vill ha honom där vid min sida då, men är inget spikat, prästens godkännande fick vi men ja med vilken attityd, Men ni som nu har så starka åsikter emot det, hur reagerar ni då typ nu när Madelene blev förd till altaret av sin far? Är det någon skillnad på att kungligheter ska kunna? Men inte vi andra? :). (Hopas detta inlägg är förståeligt och art ingen tar illa upp, kl är ju en del å skriver på mobilen så blir ofta lite klumpigt formulerat) !

• yavanna81
    anotherplace skrev 2013-06-10 00:33:52 följande:
    Däremot när jag prata med prästen på telefon angående det så lät han ju inte så förtjust, fick som svar att det var löjligt och avvikande! För mig har det inget med Hollywood att göra! För mig är det dels av att jag är sjukligt intresserad av historia och så :)

Alltså, hur menar du här? Intresserad av historia? Brudöverlämning är inte och har aldrig varit en svensk sed, inte heller historiskt. Om ni ska vara historiskt korrekt medeltid ska ni vigas på kyrkbacken och sedan gå in i kyrkan ihop.

I några av våra grannländer är brudöverlämning tradition, men de flesta som gillar brudöverlämning har faktiskt fått inspirationen från amerikanska bröllopsfilmer.

Vad gäller själva sakfrågan är jag ganska likgiltlig, jag gillar inte brudöverlämning, men vill folk så bryr jag mig rätt lite. Men jag tycker inte man ska tro att de återupplivar någon gammal tradition vi aldrig haft.

Men ni som nu har så starka åsikter emot det, hur reagerar ni då typ nu när Madelene blev förd till altaret av sin far? Är det någon skillnad på att kungligheter ska kunna? Men inte vi andra? :). (Hopas detta inlägg är förståeligt och art ingen tar illa upp, kl är ju en del å skriver på mobilen så blir ofta lite klumpigt formulerat) !

Jag reagerade precis likadant som jag gör för andra där brudöverlämning görs. Hon har dock ursäkten att hon faktiskt gifte sig med en amerikan. Du minns kanske att det varr ätt mycket prat omd et till Viktorias bröllop, till den grad att de faktiskt gjrode om cermonin och bytte halvvägs istället för att gå hela vägen med pappa.

• anotherplace

Nu är jag dock inte bara intresserad av svensk historia lr knappast av svensk, men detta om överlämning är inte mina egna källor och efter det du skrev var jag faktiskt tvungen att checka av det helt igen, å det stämde ju mycket väl att de inte existerat i svenska kyrkan alls, utan att fadern gjorde det i hemmet mer innan vigseln! Tack :) Sen så va det faktiskt brudgummen som kunde bli framförd av sin fader och bruden med sin far stod där framme haha detta lät intressant kanske skulle köra en sån variant ;) Å ne jag är inte något stort fan av Hollywood, även om jag dock tycker om lite amerikanska seder, m2b är ännu mer förtjust i amerikanskt! Så är väl mer därav att de blir mycket annat sånt inom bröllopet med :) Återigen skrivet från mobilen :)

• kouki
    yavanna81 skrev 2013-06-10 06:41:17 följande:
    anotherplace skrev 2013-06-10 00:33:52 följande:

Alltså, hur menar du här? Intresserad av historia? Brudöverlämning är inte och har aldrig varit en svensk sed, inte heller historiskt. Om ni ska vara historiskt korrekt medeltid ska ni vigas på kyrkbacken och sedan gå in i kyrkan ihop.

I några av våra grannländer är brudöverlämning tradition, men de flesta som gillar brudöverlämning har faktiskt fått inspirationen från amerikanska bröllopsfilmer.

Vad gäller själva sakfrågan är jag ganska likgiltlig, jag gillar inte brudöverlämning, men vill folk så bryr jag mig rätt lite. Men jag tycker inte man ska tro att de återupplivar någon gammal tradition vi aldrig haft.

Men ni som nu har så starka åsikter emot det, hur reagerar ni då typ nu när Madelene blev förd till altaret av sin far? Är det någon skillnad på att kungligheter ska kunna? Men inte vi andra? :). (Hopas detta inlägg är förståeligt och art ingen tar illa upp, kl är ju en del å skriver på mobilen så blir ofta lite klumpigt formulerat) !

Jag reagerade precis likadant som jag gör för andra där brudöverlämning görs. Hon har dock ursäkten att hon faktiskt gifte sig med en amerikan. Du minns kanske att det varr ätt mycket prat omd et till Viktorias bröllop, till den grad att de faktiskt gjrode om cermonin och bytte halvvägs istället för att gå hela vägen med pappa.

Brudöverlämning var vanligt bland svenska kungligheter kring 1400talet nämndes i TVsnacket kring bröllopet i helgen.
  • Alyllyra
    yavanna81 skrev 2013-06-10 06:41:17 följande:

Personligen tycker jag inte att det är mycket till ursäkt Snarare så att det borde vara en ännu större anledning att trycka på den svenska seden att kvinnan inte ägs av sin man.

Tyckte inte heller att Viktorias halva-halva-lösning var särskilt bra. Det blev ju fortfarande ett moment där hon direkt överlämnades från man till man. Och detta är kvinnan som ska bli Sveriges stadsöverhuvud en dag! Kan tycka att hon hade kunnat stå på egna ben. Och att prästen skulle stått på sig ännu mer {#emotions_dlg.flower}
  • darkHorse
    Alyllyra skrev 2013-06-10 11:32:40 följande:
    Personligen tycker jag inte att det är mycket till ursäkt Snarare så att det borde vara en ännu större anledning att trycka på den svenska seden att kvinnan inte ägs av sin man.

Tyckte inte heller att Viktorias halva-halva-lösning var särskilt bra. Det blev ju fortfarande ett moment där hon direkt överlämnades från man till man. Och detta är kvinnan som ska bli Sveriges stadsöverhuvud en dag! Kan tycka att hon hade kunnat stå på egna ben. Och att prästen skulle stått på sig ännu mer {#emotions_dlg.flower}
    En ursäkt är ju faktiskt att kronprinsessan är den enda kvinnan i Sverige som faktiskt måste ha pappas godkännande (och regeringens är det va?) innan hon får gifta sig.

Eftersom äktenskap är en handling mellan två individer gillar jag varianten där båda går in tillsammans bäst. Då står liksom kärleken i fokus. Annars känns det som att både brud och brudgum kan följas åt av någon familjemedlem, för inte är den ena familjen viktigare än den andra. Den dagen det är lika vanligt att en brud åtföljs av mamma som pappa och att brudgummen och följs med har den solkiga stämpeln tvättats bort. Men idag är normen att mannen ska få hedras genom att synas vid vigseln, medan mamman kanske hedras genom att få göra buketten. Jag tycker faktiskt att det är ganska tråkiga värden det representeras.
Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....