Många här inne pratar om att om att man inte vill ha allt vad kristendomen innebär så ska man inte gifta sig i kyrkan. Men jag ser det såhär: Jag har sedan jag fyllde arton betalat kyrkoskatt/avgift, sålika min blivande, samt bådas föräldrar. Jag skulle aldrig gå ur svenska kyrkan då jag tycker att det är ett oerhört viktigt kulturarv som vi måste bevara. Och svenska kyrkan jobbar för att så många som möjligt ska vara med och betala, ÄVEN de som inte är aktiva krista. Men sedan när man vill utnyttja de tjänster som kyrkan tillandahåller, då måste man vara superkristen för att få va med. Lite motsägelsefullt tycker jag!
Dock tycker jag att det är superbra och viktigt att kyrkan skapar en medvetenhet och har ställningstaganden som står i god med den kristna värdegrunden som vårt samhälle vilar på, vilket de visar tydligt i detta med brudöverlämnandet.
Jag är inte aktivt kristen, men jag är heller inte någon motståndare och tror på andlighet, men kanske inte 100 % så som svenska kyrkan vill ha det. Men vad det gäller begravning (min mamma dog i oktober och jag hade INTE velat ha den någon annanstans) och bröllop så vill jag ha det i en kyrka och lova inför någonting heligare än bara lagen som går att häva.. Det är min tanke där!
Sen ska vi vigas av en kvinlig präst, ung också (supernöjd) och hon ville verkligen inte att pappa skulle överlämna mig pga vad det stod för. men vi kom fram till en lösning som hon föreslog, och det är att min far för in mig en bit, lämnar av mig, och då fortsätter jag fram själv till min blivande, och vi går in sista biten tillsammans. Som en symbolik att jag kommer ifrån min familj, men som en individ tog jag mig till kärleken och nu ska vi stötta varandra vidare genom livet :)