GustavB skrev 2013-01-22 13:07:58 följande:
Herregud vilken reaktion (får jag säga herregud som uttryck utan att jag är religös?)
Vad du väljer att få mitt inlägg att "låta som" är upp till dig, väljer du att tolka det så, be my guest.
Jag har dessutom aldrig påstått att det är en hittapå grej? Vet inte riktigt hur du kan påstå att jag helt bortser från vad det betytt historiskt? Ytterligare ett tecken på att folk tolkar in för mycket och blir upprörda över ingenting.
Jag är inte upprörd. Jag bara läser din mening en gång till för att se om jag kan stå för mitt inlägg och det kan jag.
Jag säger att du får det att låta som "en hittepå grej", stor skillnad. Uttrycken välja/tolka/läsa in, alla tre i en mening får det verkligen att låta som att det är en långsökt symbolik man finner och eftersom det verkligen handlar om ett konkret historiskt fenomen som det tagit många års kamp att komma ifrån så ställer jag mig frågande till om du räknar in detta eftersom du själv säger att (du)
"Lägger inga värderingar i det hela alls, tycker också det är en fin tradtion."
Du kallar det att välja/tolka/läsa in på negativa sätt och du kallar även detta tragiskt. Jag skulle kalla det informerat.
Att man sedan inte tror att bruden som överlämnas faktiskt kommer att ställa sig som omyndig mot vare sig sin far eller sin man är ju en annan sak. Men att välja att genomföra en symbolisk handling utan ens en reflektion över var denna handling har sitt ursprung känns ganska kortsynt, även att tycka att andra är tragiska när det faktiskt ifrågasätter varför man valt på detta sätt. En fågel blir inte en fisk bara för att du väljer att kalla den det.
"Att folk väljer att läsa in och tolka vissa grejer på negativa sätt (läs: ägodel) är bara tragiskt. "