Akjson skrev 2013-01-22 09:28:11 följande:
Jag förstår diskussionen och förstår även varför enskilda präster inte vill ha brudöverlämning. Jag vill även klargöra att jag INTE ser kyrkan som en lokal där jag kan ha min vigsel utan för mej är det viktigt att det blir vigsel i en kyrka. Kyrkan är och har alltid varit viktig för mej. En sista fundering, om nu min präst tycker att det är ok med brudöverlämning, tror ni då att gäster kan tycka att det ses som om min Far och min Man ser mej som en ägodel som min man tar över???? Jag har aldrig någonsin tänkt i dom banorna utan har alltid sett det som väldigt fint att bruden nu tar steget över till en egen familj?????
Jag vill bara säga att i mitt inlägg kanske du delvis fick klä skott för tidigare brudar som i denna ständigt återkommande diskusison har gått in med attityden att jag gör som jag vill och prästen ska bara lyda. Du verkar vara en lyhörd och reflekterande person som säkert kommer att fatta ett genomtänkt beslut. Även om vi inte har samma uppfattning om allting.
För mig var det självklart att det var jag och min man som hade valt att gifta oss, våra familjer var med och var glada för vår skull, men de hade ingenting med det beslutet att göra. Jag hade dessutom inte bott hemma på över 20 år när jag gifte mig, så att jag skulle gå från en familj till en annan skulle ju inte heller stämma. Av samma anledning skulle det kännas jättekonstigt om min man hade frågat om lov att få gifta sig med mig. Det är väl mig han ska fråga och ingen annan!
Om jag var gäst på ett bröllop med brudöverlämning skulle jag bli lite illa berörd, faktiskt. Jag skulle inte säga något till brudparet för att inte dra ner stämningen och grumla deras lycka över sitt bröllop, men jag skulle kanske prata med andra gäster om det och säga att jag tyckte det var synd. Jag blir faktiskt lite ledsen när någon vill spela upp denna charad. Grejen med symbolik är att man inte kan bestämma hur andra ska upfatta den. Det spelar ingen roll om JAG inte tycker att överlämningen symboliserar just en överlämning, sannolikheten är stor att många av gästerna kommer att uppfatta det så ändå. Och det kan ju vara bra att vara medveten om.