21-dagars utmaning, någon som är med?
Grupp nummer 1 som börjar den 19 mars och som håller på till den 9 april.
Grupp nummer 2 som börjar den 2 april och håller på till den 23 april.
Kanske jag har förhastat mig, jag behöver kanske mer tid på mig att se resultat. Lite resultat har jag ju fått, men det är mer att jag byggt muskler och blivit av med fett. Men kosten trodde jag skulle minska vikten.
Jag fortsätter och hoppas på lite mer förändring här framöver. Jag vet ju att man samlar på sig vatten vid mens osv. så under den tiden vill jag nog inte ens ställa mig på vågen. Siktar mest på måttbandet just nu =)
Kämpa på där ute!
Men vad fasiken! Jag missade grupp nummer 2 med en vecka :P
Nåja, jag hoppar in ändå och kör min egen grupp från och med igår, 9 april, och då blir det till och med 30 april om jag räknat rätt.
Vad duktiga ni alla är! Jag blir väldigt imponerad och inspirerad av er :)
SandraElisabeth Vilka kloka ord!!!! Lite orolig över allas prat om våg o äta lite osv. Låt det aldrig gå mer än 3h mellan måltiderna!! Snabba resultat är INTE långsiktiga!! Det är inte bara pizza o godis som är onyttigt. Husmanskost o juice kan va precis lika illa. Blir helt chockad över alla som beställt klänningar ( inte i denna tråden) som är 10-15 cm mindre än sina mått och ska gifta sig i Juni!!! Det är ju misshandel mot kroppen:( Har idag d lite med en lugn BodyBalance och hoppas kunna gå all in från måndag. Kämpa på alla duktiga o ge inte upp!!!! Kram på er
Jag måste bara få slänga in att en läkare just sa (Helt sjukt, TV4) att det oftast inte är ett bra sätt att äta ofta för att gå ner i vikt. Att ämnesomsättningen går upp precis när man äter höll han ju med om, men det kompenserar man då med att äta mer när man äter så ofta. Han pratade då om att äta fem gånger om dagen. Att då äta var tredje timma kan ju inte vara speciellt bra för att gå ner i vikt. Det är inte bara just den här läkaren/personen som jag hört säga det.
Och vattnet, hur mkt vatten man behöver få i sig beror ju på hur lång man är, vad man väger och hur aktiv man är. Jag har alltid fått höra att om det inte är en person som aldrig dricker något, så ska man inte rekommendera att personen ska dricka mer. Att en normal vuxen människa behöver få i sig 1-2 liter om dagen stämmer, men då måste man tänka på att stor del av den mängden får man i sig via vad man äter och man behöver alltså inte dricka den mängden varje dag.
Just det där med att äta ofta handlar ju om att hålla en jämn blodsockernivå så att man inte blir sådär paniksugen på nåt onyttigt (sött). Det är ju inte så att man ska äta trerätters middag fem ggr/dag, utan att man mellan de tre stora målen på en dag (frukost, lunch, kvällsmat) tar ett mellanmål som kan vara riskakor, nötter, ett ägg, yoghurt, en frukt, morötter.... Gärna nåt med ganska långsamma kolhydrater och med fiber, så att man håller sig mätt lite längre. Om man inte dalar i blodsocker så blir man heller inte så vansinnigt hungrig när det väl är dax att äta mat så att man vräker i sig 20 köttbullar och 6 potatisar istället för hälften av det som vore det normala....
Jag har en son som är diabetiker och vi behöver tänka precis såhär för honom och faktum är att hela familjen mår bra av att följa hans matschema.
Ja, då blir det ju den där vågskålen. Att äta ofta för att hålla bort ett sug, eventuellt sötsug, och då riskera att äta mer än vad man kanske egentligen borde. Eller att äta färre gånger om dagen och då riskera att att suget uppstår, men att man inte äter för mkt. För min egen del funkar det inte alls att äta "lite, men ofta". Självklart funkar säkerligen inte en sak för alla och så länge man hittar något som faktiskt funkar för en själv är det bra, men att bara säga att äta ofta (tex var tredje timma) är bra för att gå ner i vikt är inte alltid en sanning och det bästa sättet.