Alyllyra skrev 2013-03-20 10:00:03 följande:
Nja... Jo, jag har väl lite jävlar anama i mig. Fast jag tävlar mest mot mig själv, mot andra förlorar jag bara :-P Vad har du för förslag? Vad kör du?
Jag tävlar också bara mot mig själv :0) Jag är en person som avskyr att träna kondition och styrka egentligen. Dock kan jag inte träna sådant som jag helst hade velat eftersom jag int hinner träna innan 8-9 på kvällen och då finns det inte så mycket att välja på. Så för att jag ska få tummarna ur och röra å mig så handlar det väldigt mycket om att utmana mig själv hela tiden. Jag är nämligen en extrem tävlingsmänniska.
Till skillnad från min sambo (och många med honom) så kan jag inte bara dra till gymmet och köra lite på måfå eller dra på mig löparskorna och ta en trevlig tur för jag tycker verkligen inte att det är roligt. Om jag ska tycka att ngt är roligt så måste jag hela tiden förbättra mig. Tex på gymmet så tar jag alltid en rep mer än sist eller lägger på lite lite mer vikt.
När det kommer till konditionsträning så är löpning och simning bäst (för mig), när jag gjorde tjejklassikern så cyklade jag också men det är inte riktigt min grej om vi inte pratar ett spinningpass tex.
Så till löpning och simning. jag simmar ca en dag i veckan och för varje gång lägger jag till några extra meter. Inför Vansbrosimmet lade jag till 100m för var gång jag simmade upp till 2000m, därefter bestämde jag mig för att hålla en viss totaltid och simma längre och längre inom den (bli snabbare alltså). Slutligen simmade vi mellan pirarna i Malmö och körde först kortare sträckor och sedan snabbare tid.
Vad det gäller löpning så finns det 2 upplägg. Antingen springer du distans och då rekommenderar jag starkt att du anmäler dig till ett lopp så att du helt enkelt måste träna inför detta. Om du går in på MyAsics så kan du välja en sträcka, ett datum, en tid du vill klara sträckan på samt hur ofta i veckan du vill springa och så räknar den ut ett träningsschema till dig.
Alternativ 2 är att springa intervaller. Din kondis blir bättre oerhört fort. Det bränner mycket kalorier och du behöver inte hålla på så länge. Det finns ett riktigt bra intervallprogram här där du går/springer max 20min.
http://www.bantasnabbt.com/vecka-1
För egen del så använder jag mig av en kombination. Jag har anmält mig till ungefär ett terränglopp i månaden (terräng för att det är lite mindre tråkigt + bättre för lederna). Jag tränar distanspass ca 3 gånger i veckan, 3 intervallpass i veckan, 3 styrkepass (samtidigt som intervallpassen) + 1 simning i veckan.
Min poäng är att det inte är säkert att du hittar ngt du tycker är roligt. Då får man istället se om man hittar ett upplägg mans tår ut med tex intervaller då som snabbt är överstökat åtminstone ;0)