21-dagars utmaning, någon som är med?
Grupp nummer 1 som börjar den 19 mars och som håller på till den 9 april.
Grupp nummer 2 som börjar den 2 april och håller på till den 23 april.
Jisses vad jag varit sugen på allt idag. Var inom ikea för att köpa knoppa lakan och en stor jäkla skylt med mjukglass för 5kr!!!! tyvärr var min tråkiga (just då tyckte jag det) sambo inte intresserad av att köpa glass så det blev inget. in på ett köpcentra för vi hade möte med banken, där försökte jag locka honom med finkaffe och fika men det var han inte heller inte intresserad av. Så trots allt sug på gottigheter idag så har det inte blivit något.
Jag funderade på att leta reda på någon liknande på jobbet, det ska tydligen finnas. Man måste bara veta var man ska leta Min sambo har blivit väldigt duktig på massage sedan vi träffades. Han petade på mina axlar igår och muttrade något om "spänd som en pianosträng, det där måste jag göra något åt", så jag ser med glädje fram emot det!
Jag tog ditt råd igår, NeutronStar, och släpade mig iväg på BodyCombat. Och det trots att jag redan hade tränat vattengympa på morgonen. Då var jag mycket stolt över mig själv.
Sjukt jobbigt var det i alla fall. Och väldigt kul! Träningsverken idag är heller inget att leka med. Men det var kul att prova nått nytt, det är alltid bra att utmana kroppen med nya grejer! :)
Som jag pratade om förra veckan gick jag på ett seminarium om dieter och viktminskning i torsdags. Det var en dietist som höll i föreläsningen, och den korta sammanfattningen av 90 minuter är:
* Tallriksmodellen är bäst och bör kombineras med 60 minuters motion om dagen. Då räcker lätt motion.
* De nyare dieterna, till exempel LCHF och GI med minimal andel kolhydrater fungerar som viktminskningsmetod över kort tid, men det finns inga studier på vad de innebär på lång sikt. Potentiellt kan de leda till hjärtkärlsjukdomar och cancer.
* Pulverdieter ger viktminskning på kort tid men kan leda till att man lägger på sig mer vikt än man tappat när man börjar äta vanlig mat igen.
Kort sagt är det allra bästa man kan göra att lägga om kosten på lång sikt, och att äta av alla kostgrupper (fett, protein och kolhydrater) men det finns så klart bra och dåliga varianter att äta av inom de olika kategorierna. En GI-variant av tallriksmodellen borde fungera finemang, med långsamma kolhydrater. Och om man äter mer grönsaker men fortfarande äter av alla kostgrupper så mår man allra bäst.
Blev inte så jättekort, men det är vad jag lärde mig i alla fall