jeanettejohansson skrev 2013-04-12 06:53:17 följande:
Hej.
Jag hör ofta kommentarer som "han vill inte bo i villa som jag men han är bra annars"
"Han vill inte ha lika många barn som mig men han är bra iallafall"
"Han vill inte gifta sig men jag kompomissar"
"Han är inte så snygg men han är snäll"
"Vi har inte samma sexlust men jag anpassar mig"
Innan jag träffade min nuvarande så tänkte jag att man inte kunde få allt. Jag trodde att man skulle behöva kompromissa sina krav och nöja sig. Mina vänninor säger samma sak, att man inte kan få allt utan man måste ständigt "jobba på sin relation".
En relation framstår som något jobbigt som kräver saker och där man inte kan få allt.
Jag tycker nu att jag verkligen har allt i denna relationen. Idag så blir jag nästa irriterad på dom som kompromissar massor och tappar sina drömmar i förmån för en partner. Ska det verkligen vara jobbigt? Ska man behöva välja bort önskade egenskaper och kompromissa om sina drömmar och sin framtid? Är det verkligen så mycket bättre än att vara singel? Ska man behöva "nöja sig"?
Hur tänker ni? Skulle ni kunna gifta er med en man som inte passar in på alla krav ? Skulle ni kompromissa om boende, familjestorlek, sexliv och drömmar för att slippa vara ensam?
Är det fler som jag som har en relation där kompromisser inte behövs och där alla drömmar uppfylls?
En sak att tänka på att det som en del tycker är stora och viktiga frågor som barn, sexliv, boende, utseende etc kanske inte är lika viktigt och stort för de som kompromissar. För en del är det viktigt att tex få barn och bo i villa men det är det inte för alla så man ska akta sig för att döma och tro att de som "kompromissar" gör det för att slippa vara ensamma. De som säger "men jag kompromissar" kanske inte alls upplever att det är en stor och jobbig uppoffring utan de kan mycket väl tycka att det är helt okej utan att må dåligt på något sätt.
Och vad är det som säger att de gör det för att slippa vara ensamma?
Jag tror inte att det finns en relation där man aldrig kompromissar, att kompromissa är en naturlig del av ett liv tillsammans. Sen är det såklart skillnad på att kompromissa om viktiga saker eller att kompromissa om småsaker. Men om någon kompromissar om något som h*n tycker är viktigt tex boendeform så måste det inte betyda att den ena har "nöjt sig" med något halvdant för att slippa vara ensam. Det kan mycket väl vara så att den ena parten har ändrat sig i frågan efter att man blev ihop, man vet aldrig vad framtiden för med sig - man kan ändra sig även om de stora och viktiga frågorna i livet. Sånt vet man inte i förväg. Man kanske tror att man vill ha samma antal barn tex men sen kan den ena ändra sig efter att man fått ett barn och så hamnar man i ett läge där någon kompromissar.
Jag anser för övrigt att det är helt normalt och sunt att jobba på sin relation. Om man tror att ens relation ska hålla hela livet utan att man behöver anstränga sig, då är man uppe i det blå. Om man tror att man kan leva ett helt liv och hela tiden tycka att den andre är perfekt och att man alltid ska ha exakt samma mål och drömmar vid exakt samma tidpunkt och att man aldrig ska kompromissa....näe det tror jag faktiskt inte är möjligt.
Man får inte glömma att de flesta har drömmar och mål även när de är äldre. Även de som redan har villa, vovve och barn osv har drömmar om framtiden. Då kanske drömmarna handlar om resor eller jobb eller flera barn eller skaffa flera husdjur eller nåt annat och dessa saker kan vara lika viktiga för dom som antalet barn eller boendeform är för andra. Att tro att båda ska vilja samma sak hela tiden genom hela livet och att ingen ska behöva kompromissa eller att man aldrig kommer förhandla typ " Vi åker till Grekland i år som du vill och till Egypten nästa år för det vill jag" ...näe det tror jag faktiskt inte är möjligt. Och JO resor kan vara extremt viktigt för vissa, lika viktigt som boendeform är för någon annan!
Som ett exempel kan jag ta min syster och hennes man. Min syster ville ha barn vid 27, hennes man var inte redo förrän vid 29....hon väntade in honom i 2 år.....Nu har de 2 barn och han är världens bästa pappa! Hon väntade på honom,betyder detta att de inte var rätt för varandra? Betyder det att hon borde gjort slut? Näe jag tycker inte det! Hon fick istället sin vilja igenom med boendeform.
Att jobba på sin relation betyder inte att relationen är i kris utan det betyder att man är medveten om att man inte ska ta varandra för givet och att man inser att man är 2 individer i relationen. Jobba på relationen behöver inte vara krävande och jobbigt utan något som man gör med kärlek för att man vill leva tillsammans.