Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)
Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)
Ja, precis. Det var precis det jag menade med att det är ju ofta inte alls dyrare-knata in i butik och köp 35 st av deras finaste största rosor med grönt och brudslöja i till en gåbortsmiddag så får ni se liksom...
Och vad gäller stilen, så kan man ju som brud antingen vilja ha det kompakta, där varje blomhuvud ligger tätt an mot nästa och buketten egentligen mer är ett formarbete-det är den runda formen man vill ha fram (till vilken det går åt massor av blommor), eller så vill man ha det mer luftiga intrycket-och då blir det bäst att binda den buketten i hållare, eftersom man annars sabbar hela grejen när man lindar ihop stjälkarna till ett handtag-de SKA spreta ut nertill för att behålla luften och volymen i presentbuketten. Och så brukar brudar inte vilja ha stjälkarna.
Man måste helt enkelt anpassa teknikvalet efter hur det ska se ut i slutänden. och när det gäller den kompakta buketten, så vore det ofta mer lyckat om folk valde hållare även där-det är inte vacker med en bunt stjälkar som bruden knappt kan greppa om-och tungt blir det också.
Hej, vilken bra tråd! Vet inte om det har diskuterats innan men, Vinterbukett?!?! Jag vill ha något relativt enkelt, mest vit (kanske ngn färg) och sedan grönt. Egentligen ville jag ha liljekonvaljer men fick höra att det skulle bli väldigt dyrt på vintern. Finns det några blommor som fortfarande är till bra priser i december? Tack
När jag hör dig prata om konvaljer så tänker jag vår och krispig renhet.
Ett sätt att bygga en bukett med stark sådan känsla utan att det behöver bli så vansinnigt dyrt, vore att välja vita snitthyaciner, vita ranunkler och så liljekonvaljer. Det går inte åt så många konvaljer då, utan ett knippe räcker, (de odlade är otroligt fina måste jag tillägga-det är värt att betala en slant för dem om man älskar konvaljer)och snitthyacinerna är ju rätt stora och fyller bra. Vita freesia, anemoner, rosor och nejlikor är exempel på andra blommor som skulle funka bra i den typen av bukett.
Men hyaciner,
ranunkler och konvaljer skulle verkligen bli vårkrispigt. Notera att även syrén är i fin säsong i december. Iga blommor ligger särskilt lågt i pris den tiden, utom tulpaner, men det betyder inte tatt det måste bli svindyrt.
De lösningen på bukett skulle inte kosta mer än en normal brudbukett.
Hej! Jag undrar om det går att använda rosa körsbärsblom i brudbukett och i bordsdekorationer? I maj när de blommar tänker jag då såklart. :)
Kj79 : Okej :) finns som sagt massor med.olika sorters eucalyptus så hör med din florist Vad dem kan få hem för sorter :) Jag gillar bär eucalyptus och småbladig bäst :) kan absolut bli fint med lite brudslöja tunnt imellan. Buketten på bilden är en tärnbukett och är därför mindre i storleken än en klassisk brudbukett som brukar vara kring 20-22 cm . Men kanske är det en liten bukett du är ute efter :) detta med priser är väldigt svårt då alla butiker sätter priser på olika vis. Men Jag kan ge dig ett ca pris baserat på priserna i min butik i Stockholm så de kan variera både upp och ned från de Jag säger :) för materialet till buketten på bilden skulle Jag tro ca 700-800 :)