• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Madicken

Jag tycker Medelens bukett är jättefin! Gillar inte stora, och färgerna är jättefina

• Sara1991

Ja de är liljekonvalj :) , en tradition inom kungabröllop. Tycker också att den är jättefin :D Passar utmärkt till hennes klänning som är väldigt vintage enligt mig , och buketten känns väldigt klassisk och romantisk så passade bra till helheten :) Är också väldigt glad att hon valde att ha en rund bukett istället för en droppe, tidigare så har kungligheter oftast haft droppar så var kul att hon bröt de :)

• gesslan

Vad bra! Jag har inte tänkt så långt, men av bekvämlighetsskäl blir det nog att jag beställer dem, ihop med lite andra blommor. Har du några tips på blommor som skulle passa bra? Själv har jag tänkt ha en eller fler av pion, ranunckler, gemini, brudslöja, lilja, mrgröna(eller någon form av gräs) bara för att de tillhör mina favoriter, tillsammans med körsbärsblom. :) Men jag måste ju gå till någon och se blommorna ihop först! Färgerna ska vara ljusrosa och vit. (Bra tråd för övrigt)

• Loveit

Hej! 

Vi har tänkt plocka egna blommor från ängar kring oss. Hur länge klarar dom sig utan vatten och hur ska dom förvaras? 

• Sara1991
    gesslan skrev 2013-06-12 07:02:38 följande:
    Vad bra! Jag har inte tänkt så långt, men av bekvämlighetsskäl blir det nog att jag beställer dem, ihop med lite andra blommor. Har du några tips på blommor som skulle passa bra? Själv har jag tänkt ha en eller fler av pion, ranunckler, gemini, brudslöja, lilja, mrgröna(eller någon form av gräs) bara för att de tillhör mina favoriter, tillsammans med körsbärsblom. :) Men jag måste ju gå till någon och se blommorna ihop först! Färgerna ska vara ljusrosa och vit. (Bra tråd för övrigt)
    De enda som kan vara lite tveksamt i maj är ranunkler , de kan vara lite sent i maj . Men de beror lite på hur säsongen ser ut, på grund av vädret iår så var ranunklerna senare än vanligt . Men hör med din florist vad dem tror om tillgänglighet och pris:) Att se alla blommor ihop kan bli lite svårt eftersom ranunklerna inte har säsong nu :) Men liljor, germini och brudslöja finns året om . Sedan kan man också kolla på bilder för att få en känsla över hur de blir ihop :) Tack så mycket :)
  • Sara1991
    Loveit skrev 2013-06-12 07:50:33 följande:
    Hej!

Vi har tänkt plocka egna blommor från ängar kring oss. Hur länge klarar dom sig utan vatten och hur ska dom förvaras?

Hej :D

Vildväxande blommor har tyvärr inte samma hållbarhet som snittblommor så då är de extra viktigt att vara noga med hanteringen . Plocka gärna blommorna 1 dag innan du ska göra buketten , så gärna 2 dagar innan bröllopet . Gör nya snea snitt med en vass kniv, sätt i ljummet vatten, var noga med att ha blommorna i vatten så länge det går . Att ha med en vas vatten till frisör , fotograf osv kan vara bra :) Har man möjlighet så försvara blommorna gärna svalt :)

• passionsblomman

När det gäller ängsblommor, vill jag bara korrigera en sak: de allra flesta är mjukstjälkade och mycket spröda och ska ha riktigt kallt vatten-inte ljummet. Plockar ni grenar och annat med hårda stjälkar, så är det varmare vatten som gäller. (som syréner, grenar från fruktträd etc) Det är också viktigt att pilla bort blad så gott det går-ibland lättare sagt än gjort från dessa tunna stjälkar, så att de inte hamnar i vattnet. och som sagt-minst ett dygn behöver de dra vatten för att kunna stå sig över dagen.
    Det är en god idé att ha med sig en blomspruta och duscha över blommorna med den dimmigaste strålen flera gånger under dagen för att fräscha upp buketten. Men man får räkna med att den inte orkar hänga med på samma sätt som de flesta odlade blommor-just för att det är så spröda blommor för det mesta.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sofie R

Jag har en plan till vårat bröllop 30e maj nästa år.. Vita rosor och lila syren, eller kanske tvärtom. Låter det som en bra idé eller är det något jag ska glömma?

• Sara1991
    Sofie R skrev 2013-06-12 19:09:05 följande:
    Jag har en plan till vårat bröllop 30e maj nästa år.. Vita rosor och lila syren, eller kanske tvärtom. Låter det som en bra idé eller är det något jag ska glömma?

Hej :) Låter väl som en jättebra plan :D Både rosor och syrener är supervackert och dem passar också väldigt bra ihop . Så tror att de kommer bli väldigt fint :)

• Linarv

Jag gifter mig den 10 augusti och skulle vilja ha lite tips på billiga snittblommor samt vilda blommor och blad som är aktuella då. Vi ska ha massor med småvaser på borden med en eller ett par blommor i varje. Färger är vit i första hand.
    Tack! 

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)