• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • passionsblomman
    kouki skrev 2013-06-09 21:22:55 följande:
    En sak som jag har tänkt på, vad är skillnaden mellan en bröllopsbukett och en vanlig floristbukett? Vad är det som gör så stor skillnad på pris? 

Jag förstår ju att det inte är samma sak, men exakt vad som skiljer åt har jag aldrig fått förklarat :) 
    Vill man speca upp det mycket kort kan man säga

*arbetstid
    *materialval
    *materialåtgång

Beroende på hur mycket som behövs från var och en av de delarna till just den specifika buketten, kan priset variera väldigt mycket.

En bukett kan vara väldigt enkel tekniskt sett och inte kräva så mycket arbetstid-men kanske är blommorna superexklusiva, och det blir då en slant trots att man kanske inte ens har en så stor bukett. Eller har man valt en bukett med väldigt många blommor till antalet, och så drar priset iväg, även om varje enskild blomma inte var dyr. Eller så är buketten ett specialarbeta där man närmast blad för blad sätter ihop en skapelse, eller "broderar" med blommor som ska fästas med minituös noggranhet, kanske i en form av en väska, ett armband, eller som Mette-Marits.

Har man både en arbetskrävande bukett, med dyrbara blommor ochh dessutom mång-ja då kan den ju bli precis hur kostsam som helst. Men har man valt en bukett som tar 30 minuter att knyta ihop, är liten och inte har så många blommor, så blir det ju en helt annan sak.

Ofta är buketten faktiskt inte så mycket dyrare än vad den varit som presentbukett-de flesta presentbuketter innehåller inte 30-35 rosor och ytterligare annat material.

Det här med dagspriserna är också helt sant, precis som Sara säger. Fenomenet kallas "omvänd auktion" och det går till så att när vagnarna rullar in och kockan startar, är priset högst. Vartefter de rullar vidare och klockan tickar ner, sjunker priserna. Man har alltså allt att vinna som inköpare om man har is i magen och väntar. men man riskerar också att bli utan blommorna. Den som trycker i sista sekunden kan alltså fynda rejält och få stora partier blommor för lägsta möljiga pris. Men den som har en specialorder har inte råd att spela högt utan måste säkra upp sin beställning-oftadirekt mot odlaren. det gör att priset ligger helt i odlare och första handlarnas händer och vare sig grossisterna som floristen hadlar av eller floristen själv kan påverka det-det är bara att hosta upp och det kan bli rejält mycket dyrare än vad man normalt handlar för.

En ytterligare faktor är årstid. Har man prompt fått för sig att man SKA ha hem luktärtor i november (dålig idé) och säger "kosta vad det kosta vill" kanske det går att lösa-men det lär också kost, precis vad de vill.

Börjar man som florist sedan fundera över hur mycket tid man egentligen ofta lägger ner på en enda brud och hennes bukett från det att hon första gången kommit in och "bara vill fråga lite om brudbuketter" till dess att man letat reda på sidenand och nålar i exakt rätt nyans, visat och visat om igen, dubbelkollat alla delar av beställningen, letat den perfekta sorten att komplettera med, ändrat helaordern för att bruden kom på att det inte alls var en sådan bukett hon ville ha...stannat kvar sent för att bli klar i lugn och ro, till att ha åkt in extra tidigt för att den lördagen verkligen leverera i rätt tid
    Ja, då inser man att just brudbinderier faktiskt är en avdelning av verksamhetn man sällan hr täckning för allt arbete man verkligen lägger ner. Man får räkna själva binderitiden-resten får man egentligen aldrig betalt för.
    Däremot är det lite creddigt att ha mycket brudar och det kan vara gott för ens rykte och status-brudar snackar ju liksom.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • kj79
    Sara1991 skrev 2013-06-08 18:36:43 följande:
    kj79: Hej :) en sak som Jag gillar väldigt mycket om du bara vill ha någonting enkelt är att istället för vaser använda sig av vaser. Blir väldigt elegant samt att man får det en bit från bordet :) antingen så kan man ha bara en ros eller att man ringlar lite gräs inuti glaset. Om du bara Vill ha någonting grönt till buketten så skulle Jag välja eucalyptus. Väldigt elegant och vackert och har även en grå ton som är fint till de vita . Lite tips som Jag kan ge till dig om du ska göra buketten själv är främst att öva öva öva. Främst så behöver man öva på spiralen , för att få blommorna på rätt plats och få till rätt form . Med övning så kommer du att få in en bra känsla för buketten och rätt form :)
    Tack för dina tips! Häftigt det där med eucalyptus. Men växer de i naturen och hur länge isf? Kan man köpa det i en blomaffär? Ska googla lite och läsa på och även se om det finns några bilder där man ser hur det skulle se ut. Men en intressant tanke..:) En sak tänkte jag på, du börjar med att skriva såhär "en sak som Jag gillar väldigt mycket om du bara vill ha någonting enkelt är att istället för vaser använda sig av vaser". Förstår inte?:P
  • kouki

Sara & PB: 
    Låter vettigt. Men rent bindningsmässigt osv, gör det något om man köper en vanlig presentbukett istället? Håller den? :)  

• Sara1991
    kj79 skrev 2013-06-10 00:42:33 följande:
    Tack för dina tips! Häftigt det där med eucalyptus. Men växer de i naturen och hur länge isf? Kan man köpa det i en blomaffär? Ska googla lite och läsa på och även se om det finns några bilder där man ser hur det skulle se ut. Men en intressant tanke..:) En sak tänkte jag på, du börjar med att skriva såhär "en sak som Jag gillar väldigt mycket om du bara vill ha någonting enkelt är att istället för vaser använda sig av vaser". Förstår inte?:P
    Hej :) Oj då måste jag helt ha skrivit fel :P hihi de jag menade att skriva är att jag tycker de är väldigt fint att göra i vinglas :) Så som bilden nedan ung .

Eucalyptus växer inte vilt i sverige men finns att köpa i blomsterbutiker :) Finns i massa olika storlekar och utformningar :)

• Sara1991

Här hade du två exempel , första med eucalyptusblad och den andra med bäreucalyptus :)
  • Sara1991
    kouki skrev 2013-06-10 08:28:18 följande:
    Sara & PB: 
    Låter vettigt. Men rent bindningsmässigt osv, gör det något om man köper en vanlig presentbukett istället? Håller den? :)  

Hej :) De är såklart upp till dig vilken sorts bukett du vill ha , de kan ingen annan bestämma.

Jämfört med en handbunden bukett så håller den lika bra eftersom båda är lösbundna :) Men om man jämför med en brudbukett i oasis så är hållbarheten sämre  eftersom i en hållare så är  blommorna hela tiden vattenförsörjda. 

Bindningstekniken är en annan, de krävs mkt mera nogrannhet och ett mkt större hantverk när man gör en brudbukett än vid en vanlig presentbukett . Och de reflekteras även i priset . Vill du ha en presentbukett så går de självklart men då ska man vara beredd på att den inte kommer se ut som en klassisk brudbukett :)

Vill du hålla ned priset så följ mitt tips i de tidigare inlägget. Gå in till din lokala florist och förklara ditt maxpris och ge henne därefter fria händer .)

Brudbukett

Presentbukett
  • kouki

Ah okej! ^^

Haha, det dröjer nog något år eller två innan jag ens ska börja reka, var mest nyfiken :) Men tack för tipset ;) 

• Sara1991
    kouki skrev 2013-06-10 10:55:01 följande:
    Ah okej! ^^

Haha, det dröjer nog något år eller två innan jag ens ska börja reka, var mest nyfiken :) Men tack för tipset ;) 
    Okej :) Hoppas du fått förståelse för varför priserna ser ut som dem gör . Många tror tyvärr att de är ordet " bröllop" som drar upp priset  och så är det inte. Utan de är all den tid och energi som läggs ned på en brudbukett :)
  • kouki
    Sara1991 skrev 2013-06-10 10:59:44 följande:
    Okej :) Hoppas du fått förståelse för varför priserna ser ut som dem gör . Många tror tyvärr att de är ordet " bröllop" som drar upp priset  och så är det inte. Utan de är all den tid och energi som läggs ned på en brudbukett :)
    Jojo, det förstod jag från början, var mer den fysiska skillnaden på själva buketterna, om det fanns någon, som jag inte förstod mig på :)  Ersättning för arbetstiden och beställningarna förstår jag mig fullt och väl på då jag hade en kort praktik hos en florist en gång i tiden. Men då fick jag mest skala av rosentaggar ^^ Var 14 bast, så kanske inte så konstigt att man inte fick svårare uppdrag ;)
  • Sara1991

Kouki : hoppas du förstår skillnaden efter vad jag och passionsblomman berättade och även av bilderna Jag visade ovan :)

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)