• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • passionsblomman
    kouki skrev 2013-06-09 21:22:55 följande:
    En sak som jag har tänkt på, vad är skillnaden mellan en bröllopsbukett och en vanlig floristbukett? Vad är det som gör så stor skillnad på pris? 

Jag förstår ju att det inte är samma sak, men exakt vad som skiljer åt har jag aldrig fått förklarat :) 
    Vill man speca upp det mycket kort kan man säga

*arbetstid
    *materialval
    *materialåtgång

Beroende på hur mycket som behövs från var och en av de delarna till just den specifika buketten, kan priset variera väldigt mycket.

En bukett kan vara väldigt enkel tekniskt sett och inte kräva så mycket arbetstid-men kanske är blommorna superexklusiva, och det blir då en slant trots att man kanske inte ens har en så stor bukett. Eller har man valt en bukett med väldigt många blommor till antalet, och så drar priset iväg, även om varje enskild blomma inte var dyr. Eller så är buketten ett specialarbeta där man närmast blad för blad sätter ihop en skapelse, eller "broderar" med blommor som ska fästas med minituös noggranhet, kanske i en form av en väska, ett armband, eller som Mette-Marits.

Har man både en arbetskrävande bukett, med dyrbara blommor ochh dessutom mång-ja då kan den ju bli precis hur kostsam som helst. Men har man valt en bukett som tar 30 minuter att knyta ihop, är liten och inte har så många blommor, så blir det ju en helt annan sak.

Ofta är buketten faktiskt inte så mycket dyrare än vad den varit som presentbukett-de flesta presentbuketter innehåller inte 30-35 rosor och ytterligare annat material.