• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Sara1991
    Eleya skrev 2013-06-26 14:21:28 följande:
    Jag är ute efter en vacker blå eller mörkblå iris-sort att göra en bukett och flera corsage av. Några tips på sorter som är enkla att få tag i?
    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*

Hej :)

Jag har faktiskt aldrig tidigare sätt olika sorters iris på snitt , utan enbart den klassiska blå irisen :) Så några sorter behöver du inte ha koll på utan säg bara till floristen att du vill ha en blå iris :)

• ellenpellen

Hej Sara!
    Vi ska ha trädgårdsbröllop med vintagetema i augusti. Jag vill gärna duka med mycket blommor på borden...typ liggande, i krans eller fläta...eller nåt! Har du några bra idéer, tips eller förslag på blommor och utformning?! Tänker mig dova färger i vitt, creme, rosa, lila, persika....¨tänker att det ligger i mitten längs långborden! En fråga till; är det bäst att anpassa sig till de blommor som finns i august (vilka är det, som är snygga) eller är det idé att beställa typ pioner eller liknande (älskar de blommorna!) Tack för en superbra tråd

• 20140222

Jag har en fundering på vad för blommor som passar att ha som brudbukett i februari månad?

• Sara1991
    ellenpellen skrev 2013-06-26 20:23:02 följande:
    Hej Sara!
    Vi ska ha trädgårdsbröllop med vintagetema i augusti. Jag vill gärna duka med mycket blommor på borden...typ liggande, i krans eller fläta...eller nåt! Har du några bra idéer, tips eller förslag på blommor och utformning?! Tänker mig dova färger i vitt, creme, rosa, lila, persika....¨tänker att det ligger i mitten längs långborden! En fråga till; är det bäst att anpassa sig till de blommor som finns i august (vilka är det, som är snygga) eller är det idé att beställa typ pioner eller liknande (älskar de blommorna!) Tack för en superbra tråd

Hej :) Jag tycker såklart alltid att de är bäst att anpassa sig efter säsongen. Alla säsonger har sin tjusning och sina egna underbara blomsorter. Är lite det som är de roliga tycker jag :) Vi skulle nog tröttna ganska fort om de fanns tulpaner och pioner året om :P Väljer du säsongsblommor så får du mycket bättre kvalitet och bra pris :) Min absoluta augustifavorit är dahlia :D den finns i massa olika färger och utformningar och den är tund så passar utmärkt att lägga på bord :)

Nåt som jag tycker är väldigt fint är att använda sig av små vaser/ snapsglas eller liknande och sätta enstaka blommor i . Gör inget om glasen/ vaserna är olika. Sedan ställer man dem med jämna mellanrum på bordet , är snyggt att ställa blockljus eller så imellan :) att ha olika vaser ger också en vintagekänsla .

Hoppas jag kunde bidra med lite tips :)

• Sara1991
    20140222 skrev 2013-06-26 21:01:35 följande:
    Jag har en fundering på vad för blommor som passar att ha som brudbukett i februari månad?

Hej :) Väldigt svår fråga då de finns så enormt mycket fint :)

Men i februari så finns de ju massor med fina vårblommor . Så jag skulle köra på en krispig vårbukett i ljusa pasteller . Med anemoner, ranunkler, snitthyacint, vaxblomma och kanske lite grönt :) Härliga blommor som verkligen andas vår :)

• 20140222

Sara1991 skrev 2013-06-26 21:34:32 följande: 20140222 skrev 2013-06-26 21:01:35 följande: Jag har en fundering på vad för blommor som passar att ha som brudbukett i februari månad? Hej :) Väldigt svår fråga då de finns så enormt mycket fint :) Men i februari så finns de ju massor med fina vårblommor . Så jag skulle köra på en krispig vårbukett i ljusa pasteller . Med anemoner, ranunkler, snitthyacint, vaxblomma och kanske lite grönt :) Härliga blommor som verkligen andas vår :)Tack för svar, ska googla på de blommor du nämnt. Så jag vet hur de se ut .

• Sheltiegirl

Sara: det är bl.a denna buketten jag syftar på. Ddn räknas väl inte som droppformad men jag visste inte vad jag skulle kalla den. Där hänger murgrönan rakt ner och jag tycker det är jättefint. Skull nog vilja ha buketten lite lösare så kanten inte blir lika tydlig. http://www.begravningsblomma.se/ovriga-biderier/mias-brudbukett-och-bilder#

• Sara1991
    Sheltiegirl skrev 2013-06-26 22:07:16 följande:
    Sara: det är bl.a denna buketten jag syftar på. Ddn räknas väl inte som droppformad men jag visste inte vad jag skulle kalla den. Där hänger murgrönan rakt ner och jag tycker det är jättefint. Skull nog vilja ha buketten lite lösare så kanten inte blir lika tydlig. www.begravningsblomma.se/ovriga-biderier/mias...#
    Precis som jag trodde. Denna bukett är gjord i en oasishållare :) då har man utgått från ståltådar som är fästa i oasisen och som man sedan fäst murgrönan och orkideerna på :) Precis som jag förklarade i tidigare inlägg :)
  • passionsblomman
    Eleya skrev 2013-06-26 14:21:28 följande:
    Jag är ute efter en vacker blå eller mörkblå iris-sort att göra en bukett och flera corsage av. Några tips på sorter som är enkla att få tag i?
    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
    Det finns massor av olika namnsorter likväl på Iris som på andra blommor, alltfrån vita till gula, lila och blå. Men, olika grossiseter jobbar gentemot olika odlare, som i sin tur har olika sorter, så prata med din florist så att det står klart att du vill ha tag i en så blå som möjligt och be dem ta hem den åt dig. Det är inte en svår blomma att få tag i.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Men, varför kom inte min text med i ovanstående inlägg??? Det jag skev var:

Det finns många olika sorters Iris, precis som rosor eller vilken blomma som helst var och en har sitt namn. Odlare arbetar ju fram egna och det kommer hela tiden nytt, medan somligt försvinner. Eftersom olika grossiter har sina favoritodlare man jobbar mer mot än andra, så prata med din florist om färgen,så att det står klart vad du är ute efter. Då blir sortnamnet mindre viktigt och du har störst chans att få tag i det du vill. Iris finns i allt från vitt till lila, blått och gult, så visst finns det många sorter.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)