• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • cecbj195

Fick precis ett samtal som fick allt att vändas upp och ner. Kyrkan där vi ska vigas (och för bakgrundens skull: där jag är döpt, konfirmerad och jobbat i, samt alltid sagt att jag skulle vigas i. Församlingens numera förre komminister som jag jobbade tillsammans med skulle viga oss.) ringde och sa att de fått besked om att kyrkan ska helrenoveras från 1 april till siste september 2015. All verksamhet, därmed också vår vigsel, ställs in.

Höll ihop bra när jag pratade med församlingsvärden, som var jättegullig och förstående, men när jag ringde fästmannen kom tårarna... Skitfånigt, jag vet, men jag blev så himla besviken! De sa när jag bokade att kyrkan skulle renoveras någon gång under 2015, men eftersom det är en så populär bröllopskyrka trodde jag nog inte att de skulle göra det under sommaren...

Så, alternativen är följande:

1. Välja ett annat datum, antingen senast i mars eller tidigast i oktober. Det kommer dock i så fall bli en helg och sedan raka vägen tillbaka till jobbet eftersom min semester ligger i augusti. I mars händer dessutom väldigt mycket annat, med jobb och så, så oktober är nog det som ligger närmast.

2. Ha vigseln i församlingshemmet alternativt utomhus. Utomhus vet jag dock inte om jag vågar eftersom det lika gärna kan regna den dagen. Församlingshemmet skulle kunna funka, men känns inte så mysigt... Kyrkan kändes som ett så självklart val!

3. Försöka hitta en annan kyrka att vigas i, men behålla prästen. Återigen, "min" kyrka kändes som ett så självklart val...

4. Skita i sommaren 2015 och gifta oss sommaren 2016. Vilket jag vet min fästman är emot.

Vad hade ni gjort? Hade verkligen ställt in mig på 22 augusti i den kyrkan... Skit också!

Förlåt för långt inlägg, behövde bolla lite...

• Nightrod
    Trattkantarellen skrev 2014-08-14 10:57:37 följande:
    Det är ju den stora nackdelen med kampsport, och det som får mig att tveka,
    jag HATAR all typ av fysisk konfrontation, är alltid den som blir omkullsprungen och skadar sig i typ innebandy el fotboll :p
    Jag gillar dessutom inte smärta alls

Mmm, cyklar dessutom till och från jobbet varje dag, 1 mil enkel sträcka, så vardagsmotion får jag iaf
    Cycklar du två mil om dagen så borde du gå ner ganska regält på det om du håller kosten rätt.

Vad för träning tycker du bäst om du, om du får välja?
    Live free, ride free
  • litenkaka

Jag hade bokat en annan kyrka med samma präst. Kyrkan är ju bara en liten detalj i fet stora hela

• cecbj195
    litenkaka skrev 2014-08-14 11:54:41 följande:

Jag hade bokat en annan kyrka med samma präst. Kyrkan är ju bara en liten detalj i fet stora hela

Fast det är ingen liten detalj för mig. Datumet är en mindre detalj än kyrkan. Den här kyrkan har verkligen varit ett andra hem för mig under mina tonårsår. Det har församlingshemmet också varit, men det känns inte som samma sak att gifta sig där. Det absolut viktigaste är ju givetvis att jag gifter mig med min fästman (försöker intala mig detta för att hålla inne min inre bridezilla) men kyrkan och prästen kommer definitivt som tvåa i prioritetsordningen.

Däremot är datumet bra rent logistiskt, eftersom jag kommer ha gott om tid inför bröllopsdagen att fixa och förbereda, samt 1,5 veckas semester efter (som min sambo också har) att åka på en minisemester eller bara ta igen oss tillsammans.
  • cecbj195
    litenkaka skrev 2014-08-14 11:54:41 följande:

cecbj195 skrev 2014-08-14 12:00:35 följande:
    Fast det är ingen liten detalj för mig. Datumet är en mindre detalj än kyrkan. Den här kyrkan har verkligen varit ett andra hem för mig under mina tonårsår. Det har församlingshemmet också varit, men det känns inte som samma sak att gifta sig där. Det absolut viktigaste är ju givetvis att jag gifter mig med min fästman (försöker intala mig detta för att hålla inne min inre bridezilla) men kyrkan och prästen kommer definitivt som tvåa i prioritetsordningen.

Däremot är datumet bra rent logistiskt, eftersom jag kommer ha gott om tid inför bröllopsdagen att fixa och förbereda, samt 1,5 veckas semester efter (som min sambo också har) att åka på en minisemester eller bara ta igen oss tillsammans.
    Men tack för ditt svar i alla fall :) Menade inte att snäsa av dig, är bara så gruvligt besviken just nu.

• Trattkantarellen
    Nightrod skrev 2014-08-14 11:52:02 följande:
    Cycklar du två mil om dagen så borde du gå ner ganska regält på det om du håller kosten rätt.

Vad för träning tycker du bäst om du, om du får välja?

Jag hoppas ju på det.
    Äter havregrynsgröt till frukost på vardagarna, äter mkt sallad och försöker hålla nere portionsstorleken. Unnar mig något litet på helgen, t.ex en fika eller lite godis etc.

Hmm... Ingen alls?
    Har spelat en del volleyboll när jag var yngre, vilket jag trivdes mkt bra med, men här i Gbg är det ganska elitistiskt i de centrala lagen, och orkar inte lägga tid på att åka ut till ytterområdena..

Annars gillar jag att träna typ BodyPump, Medelgympa, Spinning etc.
    Även gym, kan vara väldigt kul, men jag tycker inte om att träna själv, och har ingen kompis här som jag kan träna med längre då min bästa träningskompis flyttade till Stockholm efter att vi tog examen.

Min sambo hänger gärna med mig på gym och BodyPump, men gillar inte spinning. Sen är vi på lite olika nivå i gymträning också..

Men jag tror att PT-pass kan vara en bra början, få lite direktiv att följa.

• litenkaka

Nej jag förstår att det är en stor detalj för dig men i jämförelse med att du får gifta dig med din andra hälft är den väl ändå rätt liten. Det är väl äktenskapet som är viktigast? Tänker du framåt kommer ni ju kunna ha dop osv i den kyrkan istället... Jag har många saker som är väldigt viktiga för mig rörande bröllopet men inte så viktiga att de skulle få mig att ställa in/skjuta upp ett planerat bröllop....

cecbj195 skrev 2014-08-14 12:00:35 följande:

• Nightrod
    Trattkantarellen skrev 2014-08-14 12:20:18 följande:

Jag hoppas ju på det.
    Äter havregrynsgröt till frukost på vardagarna, äter mkt sallad och försöker hålla nere portionsstorleken. Unnar mig något litet på helgen, t.ex en fika eller lite godis etc.

Hmm... Ingen alls?
    Har spelat en del volleyboll när jag var yngre, vilket jag trivdes mkt bra med, men här i Gbg är det ganska elitistiskt i de centrala lagen, och orkar inte lägga tid på att åka ut till ytterområdena..

Annars gillar jag att träna typ BodyPump, Medelgympa, Spinning etc.
    Även gym, kan vara väldigt kul, men jag tycker inte om att träna själv, och har ingen kompis här som jag kan träna med längre då min bästa träningskompis flyttade till Stockholm efter att vi tog examen.

Min sambo hänger gärna med mig på gym och BodyPump, men gillar inte spinning. Sen är vi på lite olika nivå i gymträning också..

Men jag tror att PT-pass kan vara en bra början, få lite direktiv att följa.

Jobbade som instruktör i GBG förr...

Bodypump, Box, Body step (inte förvexlas med supertråkiga vanlig step) Bodycombat, Zumba osv, Låsa in sigmed en grupp människor  i en träningsal och göra dessa pass tyckte jag var rolig och bra. Då skaffar man sig också bekanta på gymet och kanske nya träningskompisar..

Skulle börja med att hitta vad du gillar innan du slösar pengar på PT för det kan bli pengar i sjön annars

Live free, ride free
  • filibustern
    Trattkantarellen skrev 2014-08-14 10:57:37 följande:
    Det är ju den stora nackdelen med kampsport, och det som får mig att tveka,
    jag HATAR all typ av fysisk konfrontation, är alltid den som blir omkullsprungen och skadar sig i typ innebandy el fotboll :p
    Jag gillar dessutom inte smärta alls

Mmm, cyklar dessutom till och från jobbet varje dag, 1 mil enkel sträcka, så vardagsmotion får jag iaf
    jo, men det är ju dessutom olika grader av kroppskontakt, i vår karate så är det väldigt lite nära kontakt, innan man kommer upp i graderna. innan dess är det typ.. arm mot arm.. mest.. :P 
    cecbj195 skrev 2014-08-14 11:45:07 följande:

Fick precis ett samtal som fick allt att vändas upp och ner. Kyrkan där vi ska vigas (och för bakgrundens skull: där jag är döpt, konfirmerad och jobbat i, samt alltid sagt att jag skulle vigas i. Församlingens numera förre komminister som jag jobbade tillsammans med skulle viga oss.) ringde och sa att de fått besked om att kyrkan ska helrenoveras från 1 april till siste september 2015. All verksamhet, därmed också vår vigsel, ställs in.

Höll ihop bra när jag pratade med församlingsvärden, som var jättegullig och förstående, men när jag ringde fästmannen kom tårarna... Skitfånigt, jag vet, men jag blev så himla besviken! De sa när jag bokade att kyrkan skulle renoveras någon gång under 2015, men eftersom det är en så populär bröllopskyrka trodde jag nog inte att de skulle göra det under sommaren...

Så, alternativen är följande:

1. Välja ett annat datum, antingen senast i mars eller tidigast i oktober. Det kommer dock i så fall bli en helg och sedan raka vägen tillbaka till jobbet eftersom min semester ligger i augusti. I mars händer dessutom väldigt mycket annat, med jobb och så, så oktober är nog det som ligger närmast.

2. Ha vigseln i församlingshemmet alternativt utomhus. Utomhus vet jag dock inte om jag vågar eftersom det lika gärna kan regna den dagen. Församlingshemmet skulle kunna funka, men känns inte så mysigt... Kyrkan kändes som ett så självklart val!

3. Försöka hitta en annan kyrka att vigas i, men behålla prästen. Återigen, "min" kyrka kändes som ett så självklart val...

4. Skita i sommaren 2015 och gifta oss sommaren 2016. Vilket jag vet min fästman är emot.

Vad hade ni gjort? Hade verkligen ställt in mig på 22 augusti i den kyrkan... Skit också!

Förlåt för långt inlägg, behövde bolla lite...

om JAG vore i din situation skulle jag nog ta oktober i så fall. jättetråkigt att det skulle bli så.. 
  • cecbj195
    litenkaka skrev 2014-08-14 12:22:21 följande:

Nej jag förstår att det är en stor detalj för dig men i jämförelse med att du får gifta dig med din andra hälft är den väl ändå rätt liten. Det är väl äktenskapet som är viktigast? Tänker du framåt kommer ni ju kunna ha dop osv i den kyrkan istället... Jag har många saker som är väldigt viktiga för mig rörande bröllopet men inte så viktiga att de skulle få mig att ställa in/skjuta upp ett planerat bröllop....

Så är det såklart. Att få gifta mig med min fästman är givetvis det allra viktigaste. Samtidigt är ju inga inbjudningar eller save-the-date utskickade (några vet det muntligen) så det finns ju inget hugget i sten, därför går ju datumet att ändra... Vi tänker nog lite olika, inget fel i det.

Tror tyvärr inte att det inte blir några dop i den kyrkan då vi inte bor i min hemstad längre utan femton mil därifrån. Vill att våra barn ska ha sin dopkyrka nära, som jag hade (så långt det nu går, flyttar man så gör man ju).

Har lugnat mig något nu i alla fall. Har som motto "Då är det så!" så försöker hålla mig till det mantrat ;) I vilket fall ska jag gifta mig med min älskade och bästa vän, om det blir datumet eller platsen som ändras, det får vi se. Har väldigt svårt att se mig själv i en annan kyrka dock, då blir det på någon annan plats med samma präst.

Typiskt bara att fästmannen är bortrest med jobbet idag, vill ju bolla det här med honom. Och tärnan svara inte i telefon... Men får väl vänta, det här löser sig tids nog ändå, på något sätt. 
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!